Hlavní obsah stránky

Vzdělávací lekce pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

Seznámení s knihovnou

Fotogalerie Seznámení s knihovnou Studenti se formou prezentace seznámí se službami a fondem knihovny, účastní se exkurze po knihovně, naučí se pracovat s katalogem (úkoly dle školy či oboru.) V neposlední řadě si v rámci zpětné vazby zahrají interaktivní mobilní hru.

  • Cílová skupina: 7.–9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1. roč. SŠ
  • Délka programu: 60 min.
  • Klíčová slova: katalog, knihovna, historie knihovny, služby knihovny, otázky a odpovědi, interakce, informační vzdělávání, zpětná vazba
  • Rozvíjené kompetence: učení, řešení problému
     

Od destiček ke knihám II. 

Fotogalerie Od destiček ke knihám Kdy a jak vzniklo písmo? Kdo rozluštil hieroglyfy? Jaký vynález znamenal zlom pro knihy? Kde byla první knihovna na světě? Z čeho se vyvinula čeština?

To a ještě více se dozvíte na lekci věnované písmu, písemnictví a knihám. Nebude chybět luštění hieroglyfů, sestavování dvojic, přiřazování pojmů a křížovka.

  • Cílová skupina: 6.–7. roč. ZŠ
  • Délka programu: 70 min.
  • Klíčová slova: písmo, písař, papyrus, klínové písmo, hieroglyfy, knihtisk, vznik knihoven

 

Ota Pavel

Fotogalerie Ota Pavel Třída se seznámí s významným regionálním autorem, s jeho životem a dílem. Je připraven rozstříhaný text povídek, který ve skupinách sestavují. Doplňují informace do dalších textů, pracují s různými zdroji. Jsou připraveny též autorovy knihy.

  • Cílová skupina: 7.–9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1. roč. SŠ
  • Délka programu: 70–90 min.
  • Klíčová slova: Ota Pavel, skupinová práce, povídky, dílo O.P., kritické myšlení, práce s textem, skupinová práce
  • Rozvíjené kompetence:  učení, komunikace, personální
 

Metody učení a paměť

Fotogalerie Metody učení a paměť Jak funguje mozek? Je více druhů paměti? Jak se lépe učit? Na tyto otázky žákům odpoví lekce, kde si kromě jiného procvičí i mnemotechnické pomůcky.

  • Cílová skupina: 7.–9. roč. ZŠ a víceletého gymnázia, 1. roč. SŠ
  • Délka lekce: 70–90 min.
  • Klíčová slova: mnemotechniky, druhy paměti, mozkové hemisféry, klíčové výrazy, asociace
  • Rozvíjené kompetence: řešení problému, učení, personální
 

Jak správně citovat

Fotogalerie Jak správně citovat Studentům jsou představeny termíny jako citát, citace, parafráze, citační etika. Seznámí se s citačními styly a mohou si vyzkoušet skládání citací jednotlivých druhů dokumentů.

  • Cílová skupina: 9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1.–4. roč. SŠ
  • Délka programu: 70 min.
  • Klíčová slova: citace, citační styly, citační etika, druhy dokumentů, plagiátorství
  • Rozvíjené kompetence: učení, personální

 

Jak vzniká kniha

Žáci se dozvědí, jak kniha vypadá a co obsahuje. Seznámí se zábavnou formou s různými literárními žánry literatury a uvidí, jak to chodí v nakladatelství.

  • Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
  • Délka programu: 60 min.
  • Klíčová slova: literatura, knihy, literární žánry
  • Rozvíjené kompetence: učení, komunikace a řešení problémů

 

Já, komiks

Žáci se dozví o historii komiksu, jaké existují druhy komiksů a seznámí se s klasickými díly v komiksové podobě. Na závěr lekce si vytvoří vlastní komiks.

  • Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ
  • Délka programu: 45 - 60 minut
  • Klíčová slova: komiks, historie, tvorba
  • Rozvíjené kompetence: personální, učení

 

Kyberkompas: Média

Fotogalerie Kyberkompas: média Studenti se seznámí s médii, jejich rozdělením a historií. Dozví se různé zajímavosti z jejich počátků, zjistí, co to jsou tzv. nová média a také, jaký mají média vliv na naši společnost.
 
  • Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
  • Délka programu: cca 120 minut
  • Klíčová slova: média, historie médií, tradiční média, nová média
  • Rozvíjené kompetence: učení, rozpoznání a řešení problému, personální

 

Kyberkompas: Základy internetové bezpečnosti

Fotogalerie Letem Kybersvětem: Základy internetové bezpečnosti Studenti se seznámí s různými triky podvodů, naučí se je rozpoznávat a jak jim nenaletět. Také se naučí, jak si nejlépe zabezpečit svůj počítač nebo mobilní telefon. Na svých chytrých mobilních telefonech nebo vypůjčených tabletech si zahrají internetovou hru na rozpoznání podvodů.

  • Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
  • Délka programu: 120 min
  • Klíčová slova: sociální inženýrství, bezpečnost, škodlivé soubory,
  • ochrana zařízení, hesla, aplikace
  • Rozvíjené kompetence: rozpoznání a řešení problému

 

Kyberkompas: Média zneužitá

Fotogalerie Kyberkompas: Média zneužitá Lekce má za cíl poukázat na to, že internet je skvělý nástroj, ale může být i zneužitý k páchání kyberšikany.

Žáci identifikují různé formy kyberšikany a jejich dopady na jedince, budou schopni nalézt řešení, pokud se stanou svědkem nebo účastníkem kyberšikany. Žáci budou schopni používat pravidla slušného chování na internetu a uchovávání osobních informací.

  • Cílová skupina: 6. - 9. třída ZŠ, SŠ
  • Délka programu: 90 minut
  • Klíčová slova: kyberšikana, internet, důsledky, netiketa
  • Rozvíjené kompetence: učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, digitální

 

Kyberkompas: Novinářem snadno a rychle

Studenti dostanou možnost si ozkoušet na vlastní kůži, jaké výzvy a úskalí přináší práce novináře.

  • Cílová skupina: 6. - 9. roč ZŠ, SŠ
  • Délka programu: 90 minut
  • Klíčová slova: zdroje informací, zpravodajství, média, tisk, reportáž, redakce, publicistika, mediální gramotnost
  • Rozvíjené kompetence: personální, učení

 

 

Kontakty na lektorky:

Bc. Kristýna Šimlová Louthanová
e-mail: simlova@svkkl.cz

Mgr. Hana Mikulenková
mobil: 725 962 297
e-mail: mikulenkova@svkkl.cz