Hlavní obsah stránky
Vzdělávací lekce pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Seznámení s knihovnou
Studenti se formou prezentace seznámí se službami a fondem knihovny, účastní se exkurze po knihovně, naučí se pracovat s katalogem (úkoly dle školy či oboru.) V neposlední řadě si v rámci zpětné vazby zahrají interaktivní mobilní hru.
- Cílová skupina: 7.–9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1. roč. SŠ
- Délka programu: 60 min.
- Klíčová slova: katalog, knihovna, historie knihovny, služby knihovny, otázky a odpovědi, interakce, informační vzdělávání, zpětná vazba
- Rozvíjené kompetence: učení, řešení problému
Od destiček ke knihám II.
To a ještě více se dozvíte na lekci věnované písmu, písemnictví a knihám. Nebude chybět luštění hieroglyfů, sestavování dvojic, přiřazování pojmů a křížovka.
- Cílová skupina: 6.–7. roč. ZŠ
- Délka programu: 70 min.
- Klíčová slova: písmo, písař, papyrus, klínové písmo, hieroglyfy, knihtisk, vznik knihoven
Ota Pavel
Třída se seznámí s významným regionálním autorem, s jeho životem a dílem. Je připraven rozstříhaný text povídek, který ve skupinách sestavují. Doplňují informace do dalších textů, pracují s různými zdroji. Jsou připraveny též autorovy knihy.
- Cílová skupina: 7.–9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1. roč. SŠ
- Délka programu: 70–90 min.
- Klíčová slova: Ota Pavel, skupinová práce, povídky, dílo O.P., kritické myšlení, práce s textem, skupinová práce
- Rozvíjené kompetence: učení, komunikace, personální
Metody učení a paměť
Jak funguje mozek? Je více druhů paměti? Jak se lépe učit? Na tyto otázky žákům odpoví lekce, kde si kromě jiného procvičí i mnemotechnické pomůcky.
- Cílová skupina: 7.–9. roč. ZŠ a víceletého gymnázia, 1. roč. SŠ
- Délka lekce: 70–90 min.
- Klíčová slova: mnemotechniky, druhy paměti, mozkové hemisféry, klíčové výrazy, asociace
- Rozvíjené kompetence: řešení problému, učení, personální
Jak správně citovat
Studentům jsou představeny termíny jako citát, citace, parafráze, citační etika. Seznámí se s citačními styly a mohou si vyzkoušet skládání citací jednotlivých druhů dokumentů.
- Cílová skupina: 9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1.–4. roč. SŠ
- Délka programu: 70 min.
- Klíčová slova: citace, citační styly, citační etika, druhy dokumentů, plagiátorství
- Rozvíjené kompetence: učení, personální
Jak vzniká kniha
Žáci se dozvědí, jak kniha vypadá a co obsahuje. Seznámí se zábavnou formou s různými literárními žánry literatury a uvidí, jak to chodí v nakladatelství.
- Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
- Délka programu: 60 min.
- Klíčová slova: literatura, knihy, literární žánry
- Rozvíjené kompetence: učení, komunikace a řešení problémů
Já, komiks
Žáci se dozví o historii komiksu, jaké existují druhy komiksů a seznámí se s klasickými díly v komiksové podobě. Na závěr lekce si vytvoří vlastní komiks.
- Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ
- Délka programu: 45 - 60 minut
- Klíčová slova: komiks, historie, tvorba
- Rozvíjené kompetence: personální, učení
Kyberkompas: Média
- Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
- Délka programu: cca 120 minut
- Klíčová slova: média, historie médií, tradiční média, nová média
- Rozvíjené kompetence: učení, rozpoznání a řešení problému, personální
Kyberkompas: Základy internetové bezpečnosti
Studenti se seznámí s různými triky podvodů, naučí se je rozpoznávat a jak jim nenaletět. Také se naučí, jak si nejlépe zabezpečit svůj počítač nebo mobilní telefon. Na svých chytrých mobilních telefonech nebo vypůjčených tabletech si zahrají internetovou hru na rozpoznání podvodů.
- Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
- Délka programu: 120 min
- Klíčová slova: sociální inženýrství, bezpečnost, škodlivé soubory,
- ochrana zařízení, hesla, aplikace
- Rozvíjené kompetence: rozpoznání a řešení problému
Kyberkompas: Média zneužitá
Žáci identifikují různé formy kyberšikany a jejich dopady na jedince, budou schopni nalézt řešení, pokud se stanou svědkem nebo účastníkem kyberšikany. Žáci budou schopni používat pravidla slušného chování na internetu a uchovávání osobních informací.
- Cílová skupina: 6. - 9. třída ZŠ, SŠ
- Délka programu: 90 minut
- Klíčová slova: kyberšikana, internet, důsledky, netiketa
- Rozvíjené kompetence: učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, digitální
Kyberkompas: Novinářem snadno a rychle
Studenti dostanou možnost si ozkoušet na vlastní kůži, jaké výzvy a úskalí přináší práce novináře.
- Cílová skupina: 6. - 9. roč ZŠ, SŠ
- Délka programu: 90 minut
- Klíčová slova: zdroje informací, zpravodajství, média, tisk, reportáž, redakce, publicistika, mediální gramotnost
- Rozvíjené kompetence: personální, učení
Kontakty na lektorky:
Bc. Kristýna Šimlová Louthanová
e-mail: simlova@svkkl.cz
Mgr. Hana Mikulenková
mobil: 725 962 297
e-mail: mikulenkova@svkkl.cz