Main content
Leden 2024
Redakce doporučuje:
Téma– Aktivity knihoven pro teens (Dobříš, Litvínov, Havířov)
Výsledky průzkumu Češi jako čtenáři včetně role veřejných knihoven
Z historie (Sto let Slovanské knihovny; Vydání prvního čísla časopisu Čtenář)
Vzdělávání (Polytechnické vzdělávání pro nejmenší; Festival mediálního vzdělávání)
Medailonky nadějných: rozhovor s Annou Vandasovou
Knihovny v novém: Městská knihovna Chodov
Periodika na území dnešní ČR: Bohemia – od zpráv z kultury k politice
Současná literatura: výběr z publikací o hudbě
Příloha „Děckaři děckařům“: Dětské detektivky
Seznam článků
TÉMA: Aktivity knihoven pro teenagery: Aktivity pro teens
Většina dospívajících má společnou potřebu vzdoru – třeba i vzdorování institucím. A jelikož spousta mladých v knihovnách takovou instituci vidí, je potřeba pracovat na tom, aby to tak nebylo a knihovny dokázaly jejich důvěru získat. Aktivity Městské knihovny Dobříš.
TÉMA: Aktivity knihoven pro teenagery: Havířovský K-klub boří mýty o „dnešní mládeži“
V Městské knihovně Havířov před pěti lety vzniklo speciální oddělení pro mládež.
TÉMA: Aktivity knihoven pro teenagery: Baví ještě v Litvínově mladé lidi knížky?
I v litvínovské knihovně hledají recept, díky kterému by mohla být pro tuto proměnlivou cílovou skupinu atraktivní, pokud možno v dlouhodobém časovém horizontu.
PRŮZKUMY: Čtení v Česku: Mezi tradicí a digitální revolucí
I v éře rychlého rozvoje dnešní společnosti, kde nová média a technologie formují každodenní realitu, si čtenářství drží významné postavení klíčového ukazatele intelektuálního kapitálu. Výzkumná studie Češi jako čtenáři 2023, prováděná Národní knihovnou ČR ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR, přináší nové informace o změnách čtenářského chování a mapuje vzorce čtenářského chování v kontextu současných technologických a kulturních trendů. Obsahově navazuje na předcházející studie z let 2007, 2013 a 2018.
Z HISTORIE: Před pětasedmdesáti lety
Počátky a vývoj čaasopisu Čtenář.
PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Záhady jsou všude kolem nás
Lidský život je plný záhad, které nám nedají spát. Malé děti na tom nejsou jinak než my dospělí, u nich je vše navíc ještě okořeněno přirozenou zvědavostí a všetečností. Odmalička chtějí všemu porozumět, vše pochopit až k podstatě věci. Otázky Proč? nebo Jak…? nejsou u nich nic nepřirozeného – naopak je to pro nás rodiče, lektory, učitele či knihovníky vhodné pole působnosti.
PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Hledej a najdi
Pracovní list
MEDAILONKY NADĚJNÝCH: Od náhody k tajům knihovnického světa
Rozhovor s Annou Vandasovou, ředitelkou Odboru správy fondů v Národní knihovně ČR.
VZDĚLÁVÁNÍ: Malá technika – polytechnické vzdělávání pro nejmenší
Mají děti představu o tom, proč nespadne most, jak funguje čistírna odpadních vod nebo jak naprogramovat robota? A lze vůbec tyto informace předškolákům a mladším školákům srozumitelnou formou předat? Tyto otázky si již před deseti lety položily zakladatelky vzdělávací organizace Malá technika, která v současnosti spolupracuje se školami i s knihovnami napříč republikou.
Pokračování série článků věnovaných informačnímu vzdělávání a inspirovaných celorepublikovým projektem Co nebylo v učebnici se ve svém třetím díle soustředí na cílovou skupinu školáků od 3. do 5. ročníku základní školy.
SOUČASNÁ LITERATURA: Výběr z publikací o hudbě
Přinášíme přehled publikací o hudbě, které u nás vyšly v poslední době (zhruba za poslední tři roky).