Main content

VZDĚLÁVÁNÍ: Druhý ročník Festivalu mediálního vzdělávání

MICHAELA SEHNALOVÁ sehnalova@knihovna.jicin.cz

HELENA HUBATKOVÁ SELUCKÁ hubatkovaselucka@gmail.com

Loňský srpen patřil v online knihovnickém světě pěti setkáním s Richardem Papíkem nad tématy spojenými s informační a mediální gramotností. Bohužel záznamy přednášek nejsou k dispozici, ale alespoň prezentace1 jasně ukazují, že v současné době mohou informační a mediální gramotnost existovat vedle sebe jako plnohodnotné gramotnosti. Kdo měl možnost přednášky poslouchat, lépe pak vklouzl do atmosféry druhého ročníku Festivalu mediálního vzdělávání, který proběhl 15.–17. 8. 2023 díky koordinátorovi projektu Michalu Kaderkovi ze Seznam.cz.

Festival získal akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Jedná se o jedinečný projekt, který shromáždil na jedno místo knihovníky spolu s pedagogy škol (a knihoven) různého typu, velikosti i zaměření na věkové skupiny. Tři dny byly plné sdílení zkušeností, ať těch dobrých, či horších, ale pořád zkušeností, které nás v našich profesích posouvají dále. Podrobný program2 druhého ročníku je k dispozici online.

Účastníci a přednášející

Festival opět otevřel řadu témat pro mediální vzdělávání. Sešli se zde zástupci zainteresovaných organizací (Fakespace, Elpida a Transitions, Jeden svět na školách, Centrum současného umění DOX, Česká tisková kancelář, Wikimedie ČR, Zvolsi.info, Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd) s pedagogy základních, středních i vysokých škol a (učícími) knihovníky z Městské knihovny v Praze, Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě, Městské knihovny v Hodoníně, Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové, Knihovny F. V. Lorence Vrdy, Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích, Městské knihovny v Litvínově a Městské knihovny v Tišnově.

Všichni přednášející měli jeden cíl, a to ukázat a poradit, jak na mediální vzdělávání. Přístupů bylo možné vidět hodně a každý z nich byl originální. Každý otevíral prostor pro diskuzi a přinášel nápady putující od knihovníků k pedagogům, od pedagogů ke knihovníkům. Bylo cítit, jak se zcela rozmazala hranice mezi jednotlivými profesemi a zaměřeními při hledání odpovědi, jak děti i dospělé nejlépe mediálně vzdělávat. Při přednáškách a workshopech se objevila témata tradiční, jako je kritické myšlení, boj se stereotypy, digitální generace, sociální sítě, ale i nová – související s využitím umělé inteligence napříč předměty i vzdělávacími institucemi.

Nebylo náhodou, že se hostitelem festivalu už podruhé stalo pražské Gymnázium Na Zatlance, jehož pedagogem je Michal Kaderka, který svou pedagogickou kariéru doplňuje právě prací pro Seznam.cz a dlouhodobě se snaží budovat kvalitní, nezávislé zpravodajství, ale i vzdělávat pedagogy v aktuálních trendech v oblasti mediálního vzdělávání. Proto v roce 2019 vznikl projekt Seznam se s médii, který nabízí zájemcům metodiky a výukové materiály pro výuku.3 V hledáčku jejich mediálního vzdělávání jsou ale i senioři v programu Sherlock Senior.

Mediální vzdělávání se na festivalu vnímá jako mezipředmětový prvek. Přes vzdělávací aktivity Seznam.cz se zájemci dostanou k lekcím, které se věnují různým aspektům mediálního sdělení, tj. sdělení, které probíhá prostřednictvím média (třetí nebo, chcete-li, prostřední strany), přičemž tím médiem nemusí být nutně technologie, ale i člověk v našem okolí nebo člověk mediálně známý. A proto je tematický výběr a šíře festivalu v ledasčem unikátní.

Dojmy očité účastnice

Pro zprostředkované dojmy jsme oslovili jednu z účastnic festivalu, Michaelu Sehnalovou, aby se s námi podělila o své zážitky a dojmy z festivalu:

Festival mediálního vzdělávání osobně řadím do kategorie „the-best-of“ školení. Tři dny plné skvělých seminářů, workshopů, dílen, přednášek a exkurzí. Načerpala jsem zde nepřeberné množství inspirace a chuti zkoušet nové věci. Jako účastník jsem měla možnost okusit vše, co festival nabízel, a užít si to na maximum. Setkala jsem se se skvělými lidmi a odborníky v oboru.

Gymnázium na Zatlance bylo hlavním centrem. Ve čtyřech třídách probíhaly souběžně semináře, účastníci si dopředu vybírali, na který seminář se přihlásí. Každý den stihl účastník tři semináře a jednu odpolední exkurzi. Nabídka byla široká a já často toužila stihnout více workshopů současně. Nejiné to bylo s odpoledními exkurzemi, které účastníky zavedly do sídla Seznam Zpráv, do Rádia Expres, Economie, ČTK, TV Nova, České televize, Českého rozhlasu či nejrůznějších mediálních agentur nebo vydavatelství.

Na festival přijeli učitelé a knihovníci, kteří do svých programů zapojují informační lekce z oblasti mediálního vzdělávání nebo přímo mediální výchovu vyučují. Mediální vzdělávání jako průřezové téma ve školních rámcově vzdělávacích programech zahrnuje poznatky a dovednosti týkající se komunikace a práce s médii. Žáci by měli vyhodnocovat nejrůznější mediální sdělení, měli by chápat způsoby, jakými média vytvářejí obsah, a rozumět, jakým způsobem informace ovlivňují člověka a jeho pohled na realitu. Rovněž by měli být seznámeni s mechanismy manipulativních a podvodných sdělení. Mediální výchova by měla přispět i k prevenci kyberšikany a měla by poskytnout účinné nástroje k eliminaci útoků internetových predátorů. Toto by měl mít na paměti knihovník, který tvoří lekci pro školní kolektiv. Přizpůsobit lekci školním potřebám podle rámcově vzdělávacích programů a nabídnout přidanou hodnotu, tedy nekonečné regály plné kvalitní literatury a svou vlastní znalost beletrie, kterou může v lekci použít.

Přesně na tato témata byly jednotlivé semináře zaměřeny. Z každého semináře jsem odcházela s nápadem, jak své dosavadní aktivity pro děti vylepšit, nebo jsem se inspirovala k vytvoření něčeho nového. Nemůžu se dočkat, až nově nabyté zkušenosti použiji ve vlastní praxi.

Účast na festivalu mohu s klidným svědomím stoprocentně doporučit. Vedle vlastního vzdělávání jsou cenné i chvíle navazování kontaktů s podobně zapálenými kolegy. Zrodila se zde myšlenka podpůrné platformy pro knihovníky, kteří se zabývají mediální výchovou ve svých lekcích. Zatím neoficiálně žije na facebooku pod názvem „Mediální výchova v knihovnách ČR“. Knihovníci zde mohou sdílet své nápady, poznatky nebo i celé informační lekce, mohou se dotazovat kolegů či požádat o pomoc s přípravou lekcí. Práce s informacemi je totiž i podstata vzdělávacího procesu, ve kterém „učící“ knihovník hraje důležitou roli. Koneckonců čtení je přijímání informací a kniha je médium plné informací.

Žádný knihovník nemusí mít z mediální výchovy obavy. Všichni jsme odborníci na informace. A pokud by se přece jen někdy nějaká obava zrodila, vždy se najdou kolegové, kteří rádi pomohou či podají zpětnou vazbu na informační lekci. Doba, kdy si jsme díky moderním technologiím blíž než kdykoliv před tím, je skvělá a můžeme nové příležitosti naplno využít.

1 https://www.skipcr.cz/dokumenty/klicova-slova/rozhrani-pruniky-informacni-medialni-gramotnosti-2023

2 https://o.seznam.cz/wp-content/uploads/Festival-medialniho-vzdelavani_program23.pdf

3 https://o.seznam.cz/pomahame/medialni-gramotnost/seznam-se-s-medii/