Hlavní obsah stránky
TÉMA: Pomoc knihoven ČR ukrajinským běžencům: Interkulturní knihovnictví v širší praxi s nově příchozími z Ukrajiny...
HELENA HUBATKOVÁ SELUCKÁ 110829@mail.muni.cz
Na konci roku 2021 vydala sekce SKIP Bezbariérové knihovny novou metodiku, tentokrát zaměřenou na oblast interkulturního knihovnictví.1 Metodika v základu vychází z osmi oblastí, které definoval už Standard Handicap Friendly, který sekce používá jako podklad pro hodnocení přístupnosti českých knihoven. Tentokrát je v hledáčku sekce specifická skupina osob, které bychom mohli nazvat „nově příchozími“ nebo také „lidmi s odlišným mateřským jazykem“.
Pro sekci Bezbariérové knihovny bylo tedy zcela přirozeným krokem vnést novou metodiku do praxe českých knihoven, když po začátku válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou začali do Česka přicházet první uprchlíci před válkou a knihovny se staly možnými centry pro získávání aktuálních informací i vzdělávacím prostorem.
Členky sekce vyvolaly diskuzi a díky podpoře Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP) vznikl cyklus online webinářů s názvem Role knihoven v integraci nově příchozích z Ukrajiny. Jeho cílem je vzájemně se inspirovat, hledat podporu, zázemí i informace o praktických náležitostech souvisejících s nově příchozími z Ukrajiny (např. jak postupovat při registraci do knihovny, získat fond v ukrajinštině, jaké typy akcí připravovat, jak moci z dobrovolníků z řad Ukrajinců udělat zaměstnance knihovny, připravit kurzy češtiny pro cizince v knihovnách, kde získat podpůrné metodické materiály apod.).
Celý cyklus webinářů se vhodně doplňoval s informacemi na portále https://ukrajina.knihovny.cz/, kde najdete kvalitní a ověřené zdroje pro práci s ukrajinskými dětmi i příklady praxe českých knihoven, včetně jejich dalších zkušeností s aktivitami.
Webináře probíhají každých 14 dní a vznikají za podpory SKIP, Sdružení knihoven ČR, Národní knihovny ČR, Knihovny Jiřího Mahena v Brně a Severočeské vědecké knihovny v Ústní nad Labem. Webináře se nahrávají a jejich záznam je dostupný na YouTube kanálu SKIP.2
První webinář byl vhledem do problematiky nově příchozích z Ukrajiny. O své první zkušenosti s nově příchozími se podělily knihovnice několika knihoven, a shrnuly tak pestrou paletu přístupů a směrů, kterými se knihovny mohou vydat (od ubytovávání ve služebních bytech přes jazykové kurzy, dobrovolnictví a kontakt s komunitou až po zapojení do projektu Bookstart – S knížkou do života). O své praktické zkušenosti se podělily kolegyně ze Severočeské vědecké knihovny v Ústní nad Labem, Krajské knihovny v Pardubicích, Masarykovy veřejné knihovny ve Vsetíně, Městské knihovny v Praze, Městské knihovny v Lounech. Krátkými příspěvky na ně navázali odborníci, kteří se věnují tématu z jiných úhlů pohledu: Jana Zapletalová (psychologický pohled na život uprchlíků), Kateřina Valachová (Lex Ukrajina – změny ve školství v souvislosti s nově příchozími), Jan Karmazín a Ondřej Muravecký (otázky k nově příchozím v kontextu Úřadu práce), Martin Krčál (představení portálu Ukrajina.knihovny.cz) a Kateřina Nekolová (představení brožury sekce Bezbariérové knihovny – Interkulturní knihovnictví). Všichni lektoři dostali pak delší prostor při dalších webinářích cyklu.
Další webinář s podnázvem Jazyk se věnoval velmi aktuálním otázkám, které souvisejí s přípravou a realizací výuky češtiny pro cizince. Příspěvek představila Kristýna Horáčková z Centra pro integraci cizinců. Kromě obecného úvodu o rozdílu mezi ukrajinštinou a češtinou se věnovala i praktickým příkladům, jak s výukou v knihovně začít, čeho se vyvarovat a kde získat vhodné učebnice či jaké využívat online zdroje pro práci s nově příchozími. Téma bylo hodně zaměřené na dospělé; příspěvek o kurzech pro děti se připravuje, ale s předstihem můžete shlédnout dostupné video k tématu od Zuzany Janouškové ze společnosti META3.
Příspěvek doplnilo vystoupení Iryny Zahladko, překladatelky a spisovatelky, která pochází z Ukrajiny, ale od roku 2019 žije v Praze. Představila účastníkům srovnání ukrajinštiny a češtiny nejen z gramatické, ale i literární stránky, ale i pohled na komunitu nově příchozích a své vlastní zkušenosti při příchodu do Česka. Účastníci webináře se jí mohli přímo ptát na oblasti, které je zajímaly, např. jaká je role knihoven na Ukrajině, zda je rozdíl mezi českými a ukrajinskými dětmi apod.
Třetí webinář nesl podtitul Čtenáři v knihovnách. Jeho první část byla vyhrazena diskuzi a sdílení zkušeností, jak se v knihovně připravit na setkání s nově příchozími (od úvodních informací o službách na webu knihovny přes registraci do knihovny, nabídku fondu, doplnění interiéru knihovny, přípravu vzdělávacích programů až po propagaci a spolupráci s dalšími institucemi). Tato část webináře se nenahrávala, ale na stránkách sekce Bezbariérové knihovny je k dispozici zápis nejdůležitějších bodů prezentace. Na téma navázala Jana Zapletalová, která účastníkům přiblížila vznik traumatu, faktory zvládání traumatických událostí, možnosti vyrovnání se s traumatickými zážitky a specifika válečného konfliktu, abychom lépe pochopili, co prožívají ti, kteří prchají před válkou.
Další webináře jsou věnovány tématům ruské propagandy a boji s dezinformacemi, sdílení zkušeností z programu knihoven pro děti a mládež, řešení zaměstnávání nově příchozích v knihovnách, přiblížení ukrajinské literatury pro děti a mládež a pro dospělé, výběru knih pro práci s emocemi a představení tipů na jazykové kurzy češtiny pro děti, jejichž mateřským jazykem není čeština. Záznamy z webinářů jsou k dispozici na YouTube kanálu SKIP.
1 NEKOLOVÁ, Kateřina a Tereza GARAMSZEGI. Interkulturní knihovnictví. 1. vyd. Praha: Národní knihovna ČR, 2021. 27 s. ISBN 978-80-7050-755-1 (tištěná verze) a 978-80-7050-756-8 (e-verze). E-verze dostupná z: https://ipk.nkp.cz/docs/interkulturni_knihovnictvi/Interkulturni%20knihovnictvi%20-%20brozura%20final.pdf.
2 YouTube kanál SKIP. SKIP. Aktualizováno 2022-04-16 [cit. 2022-04-27] Dostupné z: https://www.youtube.com/playlist?list=PLXPdxTclz4UKr3YOzrukVKyZ4tsRpoCG1.
3 JANOUŠKOVÁ, Zuzana: Videoseminář: úvod do výuky češtiny nově příchozích žáků z Ukrajiny. Meta. 2022-04-04. [cit. 2022-04-27] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=6JED7ibyvFc&t=80s.