Main content

JEDENÁCTERO POHÁDEK O PUBLIC RELATIONS: Pohádka třetí

VĚRA ONDŘICHOVÁ vera.ondrichova@gmail.com

Vím, s kým chci mluvit a co mu říct. Teď už jen: jak?

Nemůžeme si povídat s každým, a proto jsme si definovali důležité cílové skupiny. Následně jsme se vybranou cílovou skupinu snažili dostatečně poznat – tak abychom s ní uměli mluvit o tom, co ji zajímá. Co zajímá nás a co jí chceme říct, víme také. Hledáme tedy kanály („média“), kterými s lidmi z cílové skupiny budeme mluvit.

Maminku na mateřské a její potřeby rozvíjet se v průběhu „dovolené“ s dětmi můžeme použít jako model: Kde maminky najdeme? Kde přirozeně jsou, jaké čtou noviny, co poslouchají, kde nakupují? Kde se vyskytují „naše“ maminky, které na sobě chtějí v průběhu mateřské pracovat?

Vezmeme velký arch papíru a sepisujeme nápady. Když nevíme, zeptáme se nějaké konkrétní maminky. Koukáte na televizi? Posloucháte rádio? Chodíte na Facebook? Které skupiny, stránky tam sledujete? Kam chodíte s dětmi?

A máme tu:

  •  supermarkety v našem městě,
  •  obchody s mateřskou a dětskou módou,
  •  poliklinika,
  •  školky a školy,
  •  zoo,
  •  hřiště,
  •  restaurace a kavárny s dětskými koutky,
  •  dámské/maminkovské časopisy,
  •  muzea,
  •  sportoviště,
  •  divadlo, kino…

To všechno jsou kanály, kterými si můžeme s maminkami povídat. A našli bychom jich ještě víc, třeba mezi klasickými médii:

  •  hudební regionální rádia,
  •  maminkovské podcasty na internetu,
  •  podcasty o seberozvoji,
  •  Sama doma v ČT,
  •  dětské pořady ČT,
  •  dámské přílohy novin Ona dnes

Určitě má smysl zvážit internetové zdroje, často se mohou vztahovat ke konkrétnímu regionu – a to má pro naše místní akce obzvláště smysl:

  •  facebookové stránky,
  •  facebookové skupiny,
  •  dále blogy matek, alternativních matek, pracujících matek, opuštěných matek,
  •  vzdělávací pořady na youtube, podcasty,
  •  výuka angličtiny.

PR musí být efektivní. Bylo by hezké dostat naše sdělení do všech těchto kanálů, ale není to potřeba. Naše konferenční místnost má určitou kapacitu, náš konzultant životopisů také, takže chceme-li přivést do knihovny 30 lidí, stačí oslovit dejme tomu několik set lidí z cílové skupiny. Vyberme tedy nejrelevantnější média a kontakty:

  •  regionální maminkovské skupiny a stránky na FB (relativně snadné),
  •  událost na FB (snadné),
  •  žádost o pozvánku v rádiu (náročnější),
  •  několik minut rozhovoru pro krajský rozhlas (náročnější),
  •  text pro místní deník a radniční noviny po předchozí domluvě (náročnější),
  •  reportáž z akce pro místní nebo regionální periodikum (náročné),
  •  plakáty na vybraná místa ve městě (nákladný tisk, jinak po domluvě a na základě reciprocity),
  •  letáky (relativně nákladné na výrobu, jinak po domluvě a na základě reciproční nabídky zdarma).

V tuhle chvíli tedy máme základ plánu. Aby to byl plán jaksepatří, potřebujeme ještě jednotlivé položky rozpracovat do úkolů, kterým přidělíme „majitele“ a „due date“.

REGIONÁLNÍ MAMINKOVSKÉ SKUPINY A STRÁNKY

Public relations jsou prací na vztazích naší organizace s lidmi a organizacemi v okolí. Neměli bychom tedy správce facebookových stránek nebo novináře našimi prosbami obtěžovat či žebrat na nich úsluhy. My je zdvořile žádáme, protože si myslíme, že naše informace je užitečná jim, potažmo jejich čtenářům a sledujícím. Abychom byli v užitečnosti skutečně přesvědčiví, musíme psát texty nikoli tak, jak se nám líbí, ale tak, aby se líbily správcům kanálů a jejich čtenářům. Klademe si proto otázky:

• Proč je toto médium na světě?

• Jaké zprávy musí nosit, aby se čtenářům zdálo užitečné a chtěli ho číst?

 

POZVÁNKA: Akademie PR 2016/2017

V říjnu otevíráme ve spolupráci se Sdružením knihoven ČR první ročník Akademie PR. Je určena pro lidi, kteří se PR v knihovnách věnují, ať už na pozici ředitele, specialisty PR nebo knihovníka.

Hledáme 20 lidí, kteří:

• se budou chtít a moct zúčastnit všech setkání; v rozsahu od 10 do 18 hodin,
• mají chuť sdílet své zkušenosti a učit se od druhých,
• sbírají v PR zkušenosti, ale chtějí na sobě zapracovat systematicky a dlouhodobě,
• chtějí spolupracovat se zkušenými profesionály nejen z knihoven,
• jsou ochotni pracovat na tématech kurzu i mezi setkáními.

Náplň kurzu:

11. 10. Olomouc

Úvod do kurzu, úvod do PR, strategické plánování. Pozice a náplň práce specialisty PR.

29. 11. Pardubice

Prostředí médií, vztahy a spolupráce s novináři. Komunikační dovednosti pro PR práci.

24. 1. Praha

Odpovědnost médií a relevance informací. Role knihovny ve vzdělávání. Lobbing.

4. a 5. 4. Olomouc

Internetová média, komunikace a PR v online prostředí. Komunikace v případě problémů, krizová komunikace. Prezentace vlastní práce účastníků. Prezentace best practices z knihoven. Závěr kurzu.

Účastnický poplatek 5000 Kč. Přihlášky je možné podávat na stránkách www.sdruk.cz.