Main content

TÉMA: Knihovny a čtenářství: Čtení v české společnosti

HANA FRIEDLAENDEROVÁ Hana.Friedlaenderova@nielsen.com

Čtení knih je jednou z nejstarších a nejoblíbenějších aktivit lidstva, která nám poskytuje informace, zábavu i možnost osobního rozvoje. Nicméně v dnešní době se mění způsob, jakým čteme, a to díky rychlému rozvoji technologií a změnám čtenářských preferencí. Tento článek vychází z analýzy nedávného výzkumu Češi jako čtenáři 2023, provedeného Národní knihovnou ČR ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR. Odhaluje moderní trendy v oblasti čtení knih a přináší poznatky o tom, jak se proměňuje naše vnímání této klasické literární aktivity v digitální éře.

Tyto změny s sebou nesou řadu otázek, například s čím si dnes nejčastěji spojujeme čtení knih, s jakým nosičem, místem a co pro nás čtení knih v prvé řadě představuje: zábavu, nové informace, vzdělávání?

Kniha, mobil, PC nebo časopis?

Čtení si stále většina lidí asociuje s knihou (68 %). Není divu. Kniha je tradičním nosičem, který existuje po staletí. Je vnímána jako symbol literatury a kultury a mnoho lidí k ní má emocionální vazbu spojenou s dětstvím nebo předchozími generacemi. A jak ukazují i výsledky výzkumu, čtení tištěných knih poskytuje fyzický zážitek, který elektronická zařízení nenabízejí. Většina čtenářů stále preferuje hmatatelnost knihy, stránky, vůni papíru a zážitek z listování, což přispívá k jejich jedinečnosti a atraktivitě. 

Přibližně pětina české veřejnosti (22 %) a více než dvě pětiny nejmladší generace ve věku 15–19 let (44 %) si však v dnešní době spojuje čtení s mobilními telefony. Je to dáno tím, že mobilní telefony jsou vždy po ruce a umožňují lidem číst kdekoli a kdykoli. Díky nim mohou lidé číst na cestách, ve veřejné dopravě, při čekání na schůzku nebo dokonce ve chvílích odpočinku během pracovního dne. Podobně si spojuje čtení s počítačem/notebookem zhruba pětina respondentů. Je zajímavé, že asociace čtení s PC/notebookem je mírně častější u starších generací než u mladších. 

Čtení je stále také spojováno s časopisy, avšak v menší míře a častěji u starších lidí a žen, a s novinami, kde je to naopak častěji u mužů. Pouze malé procento lidí (7 %) si spojuje čtení s čtečkou elektronických knih, přičemž nejvyšší podíl je u generace ve věku 25–34 let. Výsledky výzkumu tedy ukazují, že čtení je sice stále silně spojeno s knihou, ale roste i podíl těch, co si čtení spojují zejména s čtením různých textů na digitálních zařízeních, ať již na mobilním telefonu, který je zejména doménou mladé generace, nebo PC/notebooku, kde čtou častěji digitální texty starší generace. Elektronická čtečka knih zůstává nosičem pouze malé a specifické skupiny silných čtenářů a časopisy a noviny zejména starších generací.

Domov, knihovna, škola nebo knihkupectví?

Většina lidí (58 %) si čtení v prvé řadě spojuje s domovem. Domov je pro většinu lidí místem pohodlí a relaxace, ve kterém se mohou ponořit do knihy bez rušivých vlivů zvenčí. Toto prostředí je často spojeno s pocitem bezpečí a soukromí, což vytváří ideální podmínky pro čtení. Navíc je domov také místem, kde lidé mají přístup ke své vlastní knihovně. Čtení doma tedy umožňuje lidem číst ve svém vlastním tempu a podle svých preferencí, aniž by byli vystaveni různým omezením, která mohou být spojena s čtením mimo domov, například ve veřejných prostorách nebo ve škole.

Kromě domova mají lidé čtení spojeno také s knihovnou (29 %), školou (29 %) a knihkupectvím. To všechno jsou prostředí, kde se lidé s knihami a čtením setkávají. Dá se říci, že všechny tyto instituce představují klíčové body kontaktu s knihami a čtením ve společnosti a hrají důležitou roli v podpoře zájmu o čtení a literaturu.

Výzkum ukázal zajímavé rozdíly mezi generacemi. Mladá generace ve věku 15–24 let má čtení primárně spojeno především se školou a vzděláváním, zatímco starší generace často spojuje čtení s domovem a domácím prostředím. Silnější asociace čtení se školou (a vzděláváním) u nejmladší generace je ovlivněno tím, že mladí lidé, zejména studenti, často vnímají čtení jako povinnou součást školního procesu. Mladší generace si také častěji spojuje čtení s knihovnou, která jim poskytuje zdroje a prostředí pro studium a čtení, čímž se stává důležitým místem pro jejich vzdělávací aktivity. Naopak starší generace vnímá čtení více jako činnost spojenou s domácím prostředím, což je dáno nejen tím, že domácí prostředí poskytuje podmínky pro čtení knih, ale také tím, že školu již nenavštěvuje a zejména ekonomicky neaktivní tráví doma značnou část času.

Získávání informací, zábava nebo vzdělání?

Co z toho představuje čtení pro dnešní generace Čechů? Čtení si lidé asociují ve vysoké míře jak se získáváním informaci, tak i se zábavou a vzděláváním. Lze tedy říci, že čtení je v myslích dnešních lidí vnímáno jako multifunkční aktivita.

Již od doby, kdy se písmo stalo běžnou formou komunikace, bylo čtení spojováno s přenosem informací. Ve většině vzdělávacích systémů je čtení klíčovou dovedností. Studijní materiály jsou často prezentovány formou textu, a proto je čtení nezbytnou dovedností pro studium a úspěch ve škole. S nástupem internetu a digitálních médií se čtení propojilo se získáváním informací ještě více. Online noviny, články, blogy a další textové zdroje nabízejí širokou škálu informací na různá témata a jsou snadno dostupné pro každého s připojením k internetu. Není proto divu, že až 75 % české veřejnosti si čtení asociuje v prvé řadě se získáváním informací.

Lidé si však čtení silně spojují také se zábavou (67 %). Čtení knih, časopisů a jiných literárních děl umožňuje lidem vstoupit do světa příběhů a dobrodružství. Čtení se považuje také za relaxační aktivitu, která umožňuje únik od každodenní reality a stresu a může být i zábavným způsobem, jak objevovat nové zájmy a témata. Čtení je zábavné i proto, že může být také sociální aktivitou, zejména pokud se jedná o sdílení knih a diskuse o přečtených dílech s přáteli nebo rodinou.

Až 62 % lidí si čtení spojuje se vzděláváním. Lidé si je mohou asociovat z mnoha důvodů; mezi ně patří například to, že čtení pomáhá rozvíjet jazykové dovednosti nebo kritické myšlení. Ve vzdělávacím prostředí je čtení často spojováno s povinnostmi spojenými se studiem. Studenti jsou často povinni číst literární díla, učebnice a další materiály jako součást svého studia. Není proto divu, že právě nejmladší generace 15–24 let (s nejvyšším zastoupením studentů) si čtení primárně spojuje se vzděláváním (76 %), a ne se získáváním informací, jako je tomu u většiny populace. Asociace čtení se vzděláváním však může být podpořena také tím, že existuje pozitivní korelace mezi dosaženou úrovní vzdělání a čtenářstvím. Lidé s vyšším vzděláním mají tendenci číst více nejen kvůli profesním a akademickým požadavkům, ale i kvůli osobnímu zájmu a rozvoji. Tato korelace mezi úrovní vzdělání a množstvím čtení může tedy také přispívat k vnímání čtení jako součásti osobního rozvoje.

Co říci závěrem?

Výsledky výzkumu ukazují, že asociace lidí s čtením jsou různorodé a odrážejí širokou škálu jejich zájmů, preferencí a životních stylů. Zatímco někteří lidé spojují čtení převážně s knihou a tištěnými médii, jiní již mají čtení silněji spojeno s digitálními formáty a nosiči. Pro některé čtení představuje v první řadě získávání informací, pro jiné zábavu, někdo si se čtením spojuje domov, pro jiného je čtení spojeno primárně se školou a vzděláváním.

Důležitým faktorem ovlivňujícím naše asociace s čtením je věk, vzdělání a výchova, ale také využívání digitálních technologií a přístup ke čtení jako takovému. Zatímco starší generace si čtení více spojují s tradičními formami, jako jsou knihy a tištěná média, mladší generace častěji upřednostňuje digitální formy a online zdroje. Vzhledem k neustálému rozvoji technologií a digitálních médií je pravděpodobné, že se budou nadále měnit i asociace lidí s čtením. Pokračující digitalizace médií a zvyšující se dostupnost online zdrojů a informací může vést k dalšímu snížení spojování čtení s tištěnými médii, jako jsou knihy, noviny a časopisy, a naopak posilování asociací s digitálními nosiči, jako jsou mobilní telefony nebo notebooky. Stále rostoucí dostupnost textů v digitální podobě může změnit způsob, jakým lidé čtou, a tedy i jak čtení vnímají.

Nicméně, je důležité si uvědomit, že čtení je stále důležitou součástí našeho života a má mnoho přínosů. Rozvíjí naše myšlení a slovní zásobu a slouží i k získání nových informací nebo pro zábavu. Ať už si lidé čtení spojují s jakýmkoli médiem nebo místem, je důležité, že se vůbec rozhodují číst a rozvíjet své literární dovednosti a znalosti.