Hlavní obsah stránky

UDÁLOSTI: Konference o personální práci v knihovnách

BOHDANA HLADÍKOVÁ bohdana.hladikova@svkhk.cz

Krásná knihovna a uvnitř sedí demotivovaní a naštvaní zaměstnanci, kteří se jen těší na konec pracovní doby? Uštvaná/ý vedoucí, která/ý pobíhá od jedné práce ke druhé s pocitem, že se na nikoho nemůže spolehnout? Pevně doufám, že to takhle v žádné knihovně nevypadá. Jisté ovšem je, že od manažera se neočekává pouze hluboká odborná způsobilost, ale také komplexní péče o lidské zdroje v knihovně. A lidé jsou velice heterogenní a proměnlivou skupinou entit, kde příliš nelze postupovat podle jedné šablony. Situaci navíc komplikuje velké množství zákonů a předpisů, o kterých by vedoucí měl mít alespoň povědomost. 

Asi není potřeba obsáhle vysvětlovat, proč se vědecká personalistika postupně proměnila v řízení lidských zdrojů. Teorie zkrátka dospěla k poznání, že lidé jsou v jakékoliv práci tím nejcennějším: motorem rozvoje i těmi, kteří klienty ve veřejných službách přilákají prostým lidským teplem. A naopak.

Rozhodli jsme se proto vyslyšet hlasy, které poukazují na to, že pro kvalitní výkon práce vedoucího je třeba se vzdělávat, setkávat se a vyměňovat si zkušenosti. Loni jsme se na přelomu prázdnin zeptali, zda by kolegové a kolegyně měli zájem zúčastnit se setkání věnovanému personální problematice. Přes padesát kladných odpovědí, sesbíraných prostřednictvím elektronického dotazníku, nás přesvědčilo o tom, abychom je uspořádali. Pokud tedy máte o personalistiku zájem, zapište si do svých diářů, že ve dnech 15.–16. 5. 2018 se koná ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové Konference o personální práci v knihovnách.

Chceme ji co nejvíce přizpůsobit potřebám účastníků, proto jsme vytipovali témata, která by pro vedoucí pracovníky a personalisty mohla být zajímavá. Rozdělili jsme je do dvou základních celků: manažerské aspekty personální práce a pracovní právo. Zeptali jsme se, jaké přednášky by chtěli posluchači slyšet. Rovněž jsme požádali o vyjádření, zda by se akce měla věnovat i vzdělávání zaměstnanců.

Po vyhodnocení odpovědí jsme se rozhodli, že vzdělávání se v rámci prvního ročníku konference věnovat nebudeme. Jednak byl o něj přece jen poněkud menší zájem (hlasovalo pro něj jen necelých 80 % respondentů), jednak jsme souhlasili s názory, že je to problematika, která by vydala na samostatnou konferenci. Přesto se vzdělávání v rámci akce dotkneme, a to v právním bloku v příspěvku věnovaném odbornému rozvoji zaměstnanců, což je téma, které považujeme v souvislosti s přijetím Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků za velice aktuální a potřebné. Po skončení akce vyhodnotíme ohlasy a zvážíme, zda ji pořádat i v dalších letech a zda ji případně o jeden den nerozšíříme nebo vzdělávání nezapracujeme do programu jiným způsobem.

Vzhledem k tomu, že se nebudeme vzdělávání věnovat, sluší se aspoň zmínit, jak dopadlo v anketě. Jednoznačně největší zájem byl o problematiku Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků. Obdobnou pozornost získala tvorba plánů vzdělávání. Z nabízených vzdělávacích témat byl nejnižší zájem o lektorské dovednosti.

V květnu se tedy společně podíváme na některé aspekty personální práce: 15. května začneme manažerskými otázkami práce a druhý den, šestnáctý květen, věnujeme právním otázkám vedení zaměstnanců. Protože v době psaní tohoto článku nebyl ještě program definitivně hotový, nebudu nic prozrazovat, budu pouze naznačovat. Jedná se o nevyzkoušený projekt, a tak jsme řešili, zda se zevrubně věnovat jednomu tématu, nebo se prostě pokusit postihnout nejžádanější témata. Nakonec jsme zvolili druhý přístup.

Výsledky hlasování v obou oblastech zobrazují níže uvedené grafy. Jak je z nich patrné, absolutním vítězem hlasování se stala motivace zaměstnanců se 46 hlasy.

 

První den konference tedy budeme věnovat především motivaci a hodnocení zaměstnanců, ve druhém dnu se pak pokusíme přinést základní přehled pracovněprávní problematiky, budeme se věnovat vnitřním předpisům a směrnicím a již zmiňované péči o zaměstnance.

Drobnou výjimku v přípravě programu tvoří právní blok, kde jsme vynechali problematiku odměňování, již nelze postihnout vzhledem k různým typům organizací, které v knihovnictví existují, v jednom krátkém bloku. A pak také ochranu osobních údajů zaměstnanců, které se většina knihoven intenzivně věnuje už nyní v souvislosti s problematikou GDPR. Jak je vidět z uvedeného grafu B, rozdíl v zájmu nebyl velký.

Jakmile bude program konference hotový, zveřejníme ho na našem webu pro knihovny (https://www.svkhk.cz/Pro-knihovny.aspx) a budeme vás také informovat prostřednictvím elektronických konferencí Knihovna a Zaměstnavatel. Zatím předpokládáme, že se tak stane přibližně v první polovině března. Již nyní mohu prozradit, že vás čeká zajímavý mix přednášejících z komerčního, akademického i knihovnického prostředí.

Na závěr bychom rádi poděkovali všem respondentům, kteří nás podpořili ujištěním, že uspořádat podobnou akci má smysl. Dík patří i těm, kteří nám dali tipy na osvědčené přednášející a lektory. V neposlední řadě si poděkování zaslouží obě knihovnické profesní organizace, SDRUK a SKIP, které nad konferencí převzaly záštitu.

Redakce přeje úspěšný průběh konference

Bohdana Hladíková vystudovala na Univerzitě Hradec Králové obor Sociální pedagogika. Ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové působí třetím rokem v oddělení služeb knihovnám, kde se věnuje především vzdělávání knihovníků. Dále spravuje část personální agendy knihovny.