Hlavní obsah stránky

INSPIRACE: CodeWeek 2017 aneb Každý si může zkusit programování

VĚRA ONDŘICHOVÁ vera.ondrichova@gmail.com

Dohromady přes tři sta dětí a víc než stovka dospělých zavítaly v říjnu do Městské knihovny v Praze, aby objevily základy programování. Ve spolupráci s neziskovou organizací Czechitas pro ně knihovna nachystala celý týden programování.

Programovalo se v blokově orientovaných programovacích jazycích určených dětem. V některých dnech děti rozhýbaly i roboty. „To je úžasné, taková vzrušující a tvůrčí atmosféra uprostřed knihovny,“ podělil se o dojmy jeden z návštěvníků akce, tehdejší náměstek ministra školství Jaroslav Fidrmuc. Opravdu to nebyl standardní obrázek z knihovny. Knížky ležely na zemi a vymezovaly dráhy pro roboty. „Tudy má projít a vy teď vezměte do ruky tablety a naprogramujte ho, aby to zvládl,“ uděluje dětem pokyny lektor Czechitas Honza Mayer.

Kódovací snídaně s roboty

Když už se knihovna pustila do takového tématu a připojila se k nadnárodní akci, uspořádala ve svých prostorách také tiskovou konferenci. Nazvala svůj projekt Kódovací snídaně s roboty. Organizátoři si předsevzali ukázat novinářům, že programování s dětmi není biflování nějakého nesrozumitelného kódu, aby novináři vnímali, že půjde o víc než jen o „mluvící hlavy“. Programuje se ve vizuálních programovacích jazycích, v kterých si děti mohou rozhýbat minecraftovou postavičku nebo vytvořit vlastní herní prostředí. Pomocí srozumitelně napsaných příkazů v grafických blocích si dokážou vymyslet a sestavit hru. A nebo rozhýbat Lego roboty, Ozoboty a další robotické hračky. Akce měla úspěch mezi dětmi, jejich rodiči i novináři. Na „kódovací snídani“ dorazili kromě dvou televizních štábů i tiskoví a rozhlasoví novináři. Na to, že bylo těsně před volbami, tedy slušný zájem médií.

Chtěli byste něco podobného zkusit i ve své knihovně? Školství se připravuje na velké změny ve výuce informatiky a navýšení počtu hodin. Rodiče i učitelé se ptají, jak vlastně může výuka informatiky od školky po střední školu vypadat. Odpovědi pak mohou najít třeba právě u vás v knihovně.

Jak na to?

1. Máte-li chuť si nezávazně vyzkoušet, co programování pro děti vlastně je, zkuste české úlohy na webu Hour of Code (https://hourofcode.com/cz/learn).

2. Připojte se k mezinárodní nebo národní akci na popularizaci informatiky: Code Week, Hour of Code, Bobřík informatiky a další. A důvod? Akce, která přesahuje běžné aktivity vaší knihovny, má větší PR potenciál.

3. Najděte vhodného partnera, který akci zajistí po odborné stránce. Např. Czechitas je výborná aktivní neziskovka, která se oblasti soustavně a úspěšně věnuje. Oslovit ale můžete také informatické katedry pedagogických fakult, organizátory programovacích kroužků u vás v obci apod. V některých městech působí organizace na podporu programování a robotiky, například v Plzni funguje Centrum robotiky.

4. Pozvěte zajímavého hosta. My jsme přizvali náměstka ministra školství, který měl tehdy na starosti digitální vzdělávání. Pozvěte ředitele školy nebo úspěšného výrobce softwaru ze své obce, města.

5. Zvažte vizuální taháky akce. Nadšené děti, které si hrají s roboty, vypadají líp než děti sedící za počítači. Chcete-li na akci pozvat novináře, na rovinu jim řekněte, co byste měli rádi natočené a vyfocené.

6 Spolupracujte se školami, domy dětí a mládeže nebo podobnými institucemi, nabídněte jim své prostory a počítačové vybavení výměnou za spolupořádání zajímavé akce nebo proškolení knihovníků v základech programování v dětských programovacích jazycích (např. Kodu, Scratch).

7. Napište autorce tohoto příspěvku o další informace a pomoc.

Foto: Czechitas a Městská knihovna v Praze