Hlavní obsah stránky

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: Základní dokumenty knihovny a jejich přístupnost pro lidi se specifickými potřebami

HELENA HUBATKOVÁ SELUCKÁ hubatkovaselucka@gmail.com

Každou knihovnu charakterizují její základní dokumenty: zřizovací listina, statut, organizační řád, knihovní řád… Tyto dokumenty bývají často doplněny dalšími, které každému zájemci o hlubší poznání organizace umožní udělat si podrobnější představu o tom, jaká je knihovna, kterou navštěvuje, kterým směrem se chce svou činností rozvíjet. Mezi tyto dokumenty patří každoročně vydávané výroční zprávy, záměry činnosti na příslušný rok a střednědobé plány (strategie rozvoje, koncepce rozvoje), návrhy rozpočtů.

Ve většině těchto dokumentů je možné zohlednit snahu o rovný přístup k osobám se specifickými potřebami. A to jak v oblasti formální přístupnosti dokumentů, tak v oblasti obsahové. Je dobré si připomenout, že tyto úpravy ocení řada skupin osob se specifickými potřebami. Od dětí a seniorů přes cizince až k lidem se sluchovým postižením a dalším skupinám.

Mezi dalšími základními dokumenty knihovny se často uvádějí ještě: etický kodex zaměstnanců (případně odkaz na Kodex etiky českých knihovníků1), GDPR v knihovně (ochrana osobních údajů), akviziční politika knihovny, grafický manuál, loga ke stažení, certifikáty, které knihovna obdržela. Tyto dokumenty bývají většinou přístupné jako PDF soubory na webu knihovny v sekci „dokumenty“. I v tomto případě je nutné zohlednit celkovou přístupnost webových stránek knihovny. Aktuálně můžete využít k nastavení optimálních webových stránek příručku Evy Cerniňákové.2 V příručce se dozvíte informace o tom, jak vytvořit přístupný web pro uživatele knihovny, včetně uživatelů se specifickými potřebami.

Formální přístupnost základních dokumentů knihovny

V případě formální přístupnosti je nutné zohlednit specifika cílových skupin. Za příklad si můžeme vzít nejdůležitější dokument, který knihovnu charakterizuje – knihovní řád. Velmi často to bývá textově rozsáhlý dokument, který může být pro zájemce o členství v knihovně vlivem odborné terminologie málo srozumitelný. Je proto vhodné, když knihovna převede základní informace z knihovního řádu do podoby krátkého resumé s grafickými prvky nebo do podoby komiksu.

Mezi základní informace, které návštěvníka a budoucího čtenáře knihovny nejvíce zajímají, patří informace:

— jak se stát čtenářem (roční poplatek, doklady);

— druhy výpůjček;

— nabídka služeb knihovny (jednotlivá oddělení);

— výpůjční lhůta dokumentů a možnost jejich prodloužení (upomínky, rezervace);

— přístup k internetu;

— způsoby komunikace s knihovnou (katalog, čtenářské konto, kontakty).

Tyto informace musí být na první pohled zcela srozumitelné a jasné. Nesmí umožňovat různé interpretace sdělovaných informací. Doporučujeme text doplnit o jednoznačné obrázky a grafy. Věty musí být krátké a jasné, vyvarujte se cizím slovům, byť se jedná o ustálenou knihovnickou terminologii. Musíte vycházet z toho, komu je text určen a proč.

Knihovní řády ve zkratce – příklady

— Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně: https://www.kfbz.cz/knihovni-rad-krajske-knihovny-frantiska-bartose-ve-zline

— Knihovna Jiřího Mahena v Brně: https://www.kjm.cz/data/dokumenty/zakladniinfo_cropped.pdf

— Městská knihovna Třinec: https://knihovnatrinec.cz/o-knihovne/knihovni-rad/

Pro potřeby různých skupin lidí se specifickými potřebami (slabozrací, nevidomí, senioři a jiné skupiny) je vhodné mít knihovní řád přístupný nejen prostřednictvím webového rozhraní, ale i ve formátu pdf ke stažení či k zapůjčení na samostatném nosiči. Uživatelé určitě ocení i zvukovou podobu knihovního řádu. K tomu je možné využít některého mluvčího nebo víceúčelový textový editor DSpeech.3

Knihovní řád v audioformě – příklad

— Knihovna města Hradce Králové: https://www.knihovnahk.cz/pro-verejnost/pujcovny/zvukova-knihovna/vypujcni-rad-zvukove-knihovny

Audio návod na výpůjčku e-knih – příklad

— Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně: https://www.kfbz.cz/sites/default/files/souboryredakce/navod_eVypujcka_2eknihy.mp4

Pro uživatele se sluchovým postižením by měla knihovna připravit základní informace tlumočené do znakového jazyka. Je však potřeba brát zřetel na fakt, že informace musí být dostatečně obecné nebo spolupráce s tlumočníkem dlouhodobá, aby bylo možné základní tlumočené informace upravovat. Ke spolupráci můžete vyzvat některou organizaci, která osoby se sluchovým postižením zaštiťuje. Informace pro čtenáře se sluchovým postižením musí obsahovat základní informace o službách knihovny a o tom, jak se v ní zorientovat, na koho se obrátit s prosbou o radu, a další informace. Video ve znakovém jazyce musí být doplněno také titulky.

Informace, které se v knihovně nejčastěji mění (např. výše registračního poplatku, otevírací doba apod.) nemusí být součástí videa, byť patří mezi nejdůležitější. Je možné odkázat – např. na grafickou úpravu zjednodušeného knihovního řádu (viz výše), nebo doplnit video o text převedený do snadno srozumitelné formy (níže v textu).

Informace o knihovně tlumočené do českého znakového jazyka – příklady

— Knihovna Jiřího Mahena v Brně: https://www.kjm.cz/video-znakovy-jazyk

— Krajská vědecká knihovna v Liberci: https://www.kvkli.cz/o-knihovne/video-pro-neslysici.html

— Krajská knihovna Karlovy Vary: https://www.knihovnakv.cz/informace-o-krajske-knihovne-v-ceskem-znakovem-jazyce-p290.htm

Další významnou skupinou, pro kterou je důležité najít vhodný komunikační kanál, jsou lidé, pro které je náročné číst dlouhé texty a pro které není český jazyk mateřským jazykem. Mohou sem patřit např. osoby s mentálním postižením, které ocení základní informace ve snadno srozumitelné formě. Takto upravený text může sloužit ale i jiným skupinám uživatelů, například cizincům nebo některým seniorům. K úpravě textu je možné využít manuál Informace pro všechny: evropská pravidla pro tvorbu snadno srozumitelných informací.4 V těchto pravidlech se dozvíte informace o podobě a formátu, výběru slov, tvoření jednoduchých vět, obrázcích a další praktické rady, jak si text převést. I zde můžete kontaktovat některou organizaci, která zastřešuje dané skupiny obyvatel, jestli by vám s převodem textu nepomohla nebo vám text prakticky nezkontrolovala.

Ukázka z připravovaného knihovního řádu Městské knihovny ve Vsetíně

Registrace?

Když chcete do naší knihovny chodit častěji a využívat dalších služeb, které máme, musíte se zaregistrovat.

Až budete zaregistrovaní, můžete také:

Půjčovat si domů knihy a časopisy, CD, deskové hry, zvukové knihy, čtečky.

Půjčit si e-knihy.

Používat počítače s internetem, které jsou v knihovně.

Chcete se zaregistrovat?

Vezměte si peníze a občanský průkaz nebo pas.

Přijďte do Centrální budovy, do 2. patra.

Tam vás v centrální půjčovně zaregistrujeme.

Z výše citovaného je patrné, že pokud chceme knihovnu přiblížit co nejširšímu spektru uživatelů a čtenářů, je nutné, aby dostupné základní dokumenty knihovny (zejména knihovní řád) byly podány s důrazem na jejich praktické využití. Z hlediska přístupnosti knihovny osobám s tělesným postižením je nutné zohlednit zejména praktickou stránku, např. příjezd ke knihovně, pohyb v knihovně a možné bariéry.

Tyto informace nebývají součástí základních dokumentů knihovny, ale patří pro tuto cílovou skupinu mezi zásadní při otázce, zda se danou instituci rozhodnou navštívit, nebo nikoliv. I zde může pomoci návodné video, které v sobě shrne základní informace o knihovně a jejích službách s praktickou ukázkou pohybu po knihovně. Zajímavý pohled na základní informace o knihovně a přístupnosti pro osoby s tělesným postižením na svém videu nabízí Knihovna Jiřího Mahena v Brně (https://www.kjm.cz/handicapovani).

Obsahová přístupnost základních dokumentů knihovny

Po obsahové stránce je důležité začlenit problematiku osob se specifickými potřebami do všech základních dokumentů knihovny. Je velmi žádoucí, když jsou v jejích strategických dokumentech vidět i cíle pro různé skupiny obyvatel. V tomto ohledu bych k základním dokumentům přidala např. i evakuační řády (požární směrnice) knihovny. Ty sice zpravidla nejsou zveřejňovány na webu knihovny a nebývají označovány ani jako její základní dokumenty, ale i v nich je více než nutné zohlednit problematiku lidí se specifickými potřebami (např. pomalejší přesun, neslyšitelnost požárního hlášení, neschopnost zorientovat se v evakuačním plánu budovy…). Nejde o to, zapracovat do materiálu všechny alternativy, ale je třeba proškolit zaměstnance knihovny, aby si dokázali poradit.

Podle metodiky Handicap Friendly se doporučuje zohlednit v základních dokumentech knihovny:

— zvýhodněnou cenu registračního poplatku do knihovny pro držitele ZTP, ZTP-P;

— jakékoli další možné výjimky/úpravy nabízených služeb (např. delší výpůjční doba, zpřístupnění prezenčního fondu...);

— informaci o event. doručování výpůjček domů;

— přístup ke zvukovým knihám Knihovny a tiskárny Karla Emanuela Macana také lidem s jiným než zrakovým postižením (za dodržení specifických podmínek)5;

— strategii na nákup speciálního fondu a vhodnou katalogizační strategii k jejich zpracování;

— strategii na nákup vybavení pro osoby se specifickými potřebami;

— strategii na nákup a zpřístupnění IT vybavení, digitalizační strategii.

Jakékoli změny, formální nebo obsahové, s sebou přinášejí i řadu otázek. Doporučujeme tyto úpravy a tvorby nových strategií knihovny neuspěchat a otevřít nejdříve diskuzi se zástupci daných cílových skupin, které chcete do strategie začlenit nebo získat pro členství v knihovně. Pomoci vám také mohou členové sekce Bezbariérové knihovny SKIP (https://www.skipcr.cz/odborne-organy/bezbarierove_knihovny).

 

1 https://skipcr.cz/co-je-skip/kodex-etiky?fbclid=IwAR323mhTm5XgmXInp70LW3Q4rSAQ7MbkbL5677 Nlp10rjappqoITGXTa8q0

2 CERNIŇÁKOVÁ, Eva. Přístupné webové stránky: příručka pro knihovny [online]. Praha: Národní knihovna ČR – Knihovnický institut, září 2020 – (aktualizováno průběžně) [cit. 2020-10-05]. Dostupné z:  https://prirucky.ipk.nkp.cz/pristupnost/start.

3 PAVLÍČEK, Radek. DSpeech – snadný převod textu na mluvené slovo v českém prostředí [online]. Poslepu.cz 2017-01-03 [cit. 2020-10-04]. Dostupné z: https://poslepu.cz/dspeech-snadny-prevod-textu-na-mluvene-slovo-v-ceskem prostredi/?fbclid=IwAR0zPJEihtxAeSskLiYJh9urlA1Vu0rQfJziDrQFOTQURdaA7JqlCnW1OLQ.

4 Informace pro všechny: evropská pravidla pro tvorbu snadno srozumitelných informací [online]. Praha: [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením, 2009] [cit. 2020-10-01]. 38 s. Dostupné z: http://www.spmpcr.cz/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/06/Informace_pro_vsechny.pdf.

5 Více informací získáte na adrese: https://www.ktn.cz/about