Hlavní obsah stránky

TÉMA: Dopad koronavirové situace na knihovny 2: Knihovny Ústeckého kraje a koronavirus

JANA BEDNÁŘOVÁ bednarova@svkul.cz

Následující text obsahuje souhrn základních faktů, jak pandemie ovlivnila činnost knihoven v Ústeckém kraji, a popisuje, jaké důsledky očekávají knihovníci z tohoto regionu pro jejich fungování v budoucnosti.

Dopad pandemie a nové služby

Nečekaná rozhodnutí o uzavření a později téměř okamžitém otevření knihoven bez možnosti příprav mnohé zaskočila. Uzavření knihoven v době karantény znamenalo prázdné knihovny bez čtenářů. Pro knihovníka dříve věc naprosto nepředstavitelná. Řada knihoven Ústeckého kraje ale se svými čtenáři podle možností nadále komunikovala a nabízela své služby. Vedle toho se knihovníci věnovali i jiným, náhradním činnostem.

V některých případech knihovny se souhlasem zřizovatelů zajišťovaly donáškové služby nejen knih, ale třeba i ochranných pomůcek, potravin a léků (zejména rizikovým skupinám a seniorům). Více se ale knihovny zaměřovaly na komunikaci se čtenáři a na nabídku služeb v online prostředí. Se svými uživateli byla většina knihoven ve spojení po celou dobu karantény.

Na sociálních sítích vznikala vysílání pro děti (např. v Lounech každodenní vysílání pro menší a větší děti v pořadu Knihovna dětem – viz foto na 2. s. obálky, tvořivé dílny pro děti v Žatci a Ústí nad Labem, tátovské čtení pro děti Čte táta netáta na síti v Ústí nad Labem, do něhož se nakonec zapojily i děti samotné), komunikovalo se prostřednictvím webových stránek knihovny či infopanelu obce (menší knihovny), Facebooku, Instagramu, blogů, tištěných periodik. Knihovny rychle reagovaly na možnost nabízet některé své služby online, převážně šlo o aktivní propagaci e-knih a spuštění některých databází pro vzdálený přístup (pro studenty a akademické pracovníky byl také umožněn přístup do Krameria Severočeské vědecké knihovny). Nabízely také online služby a akce jiných organizací a knihoven, a to prostřednictvím odkazů na vlastních sociálních sítích a webových stránkách (zapojení do soutěží, mluvené slovo, virtuální prohlídky, naučná videa, informační a vzdělávací portály, nabídky vydavatelů a vzdělavatelů, volné zdroje, online tipy na aktivity, tipy na čtení).

 

Náhradní činnosti a obnovení provozu

Co se týče náhradních činností knihoven v době jejich uzavření, ve většině případů šlo o revize a aktualizace fondů, práce na opravách, úklid, malování a stěhování, prováděla se celková dezinfekce prostor, změny značení fondu a jeho reorganizace, polep RFID. V řadě knihoven se šily roušky pro zaměstnance, ale i do nemocnic, domovů pro seniory, dětských domovů či ordinací lékařů, tiskly se ochranné štíty, probíhala spolupráce s dobrovolnickými centry a rozvážely se ochranné pomůcky. Knihovníci také využili nabídky e-learningových kurzů a sebevzdělávali se. Připravovali lekce, akce a různé informační materiály, propagovali online služby. Možností bylo i zapojení do projektů jiných knihoven či institucí (např. obalkyknih.cz).

Po obnovení provozu zhruba 43 % knihoven v Ústeckém kraji otevřelo ihned první možný den (27. 4. 2020), další knihovny z rozhodnutí zřizovatele otevřely v dalších týdnech, některé byly ale stále uzavřené (většinou menší obecní knihovny či školní knihovny). Otevření záviselo na možnostech každé knihovny, mj. souviselo s příznivým zajištěním personálního nebo hygienického provozu. Navíc některé knihovny v době rozhodnutí o obnovení jejich činnosti byly uprostřed revizí, stěhování, malování, rekonstrukcí a dalších činností.

Důsledkem náhlého rozhodnutí o otevření knihoven došlo i k tomu, že některé knihovny nemohly otevřít celé provozy. Vznikala výdejová okénka, připravovaly se expresní balíčky, dokumenty se objednávaly online či telefonicky. Přestože služby knihoven zůstávaly v omezeném režimu, výpůjční služby již byly zpravidla zajištěné.

Radikálně se ovšem omezily veřejné akce a lidé se v knihovnách museli pohybovat s rouškou. Zřejmě z důvodů jisté nepohody a možná i pocitu nebezpečí či strachu z návštěv veřejných prostor je návštěvnost knihoven nižší (většina knihoven zaznamenala nižší návštěvnost hlavně u dětských čtenářů).

Očekávané důsledky v budoucnosti

Řadu z nově zavedených služeb by knihovny rády zachovaly do budoucna a rozšířily je. Aktivity budou směřovat i do online prostoru (videonávody, online vzdělávání, rozšíření online služeb). Knihovny plánují rozvoj vzdělávacích pořadů a akcí pro veřejnost, využití techniky, jako jsou tablety či 3D tiskárny (vznik tvořivých dílen), které v době karantény sloužily k jiným než vzdělávacím účelům. Také je snaha některé z online pořadů rozšířit a pro veřejnost organizovat přímo v knihovně. Knihovny očekávají podporu od svých čtenářů a uživatelů, proto se snaží nabízet stále nové služby, vytvářet nové lekce a rozšiřovat nabídku akcí (cílí i na určité skupiny: čtení a tvoření s dětmi a rodiči, čtení a tvoření se staršími dětmi, setkávání seniorů).

V době pandemie a po znovuotevření knihoven také některé knihovny začaly více využívat možnosti nových technologií, jako jsou návratové automaty a využití self-checků pro půjčování.

V některých knihovnách Ústeckého kraje se ale zatím výrazné změny neplánují. Řadě knihoven, bohužel, pandemie negativní důsledky na jejich fungování přinese. Dopad bude mít hlavně na finanční prostředky. Budou se také uzavírat některé provozy, které byly knihovnami zajišťovány. Situaci komplikuje a bude komplikovat nejen krácení rozpočtů, ale i skutečnost, že již nyní se zastavují investice.

Mezi knihovníky také stále existují obavy, že opět nastane situace, kdy se nebudou moci lidé v knihovnách sejít, popovídat si, vybrat si knihu osobně a navštívit některou z akcí. Na druhou stranu se knihovny poučily, jak fungovat v krizových situacích a neztratit se. Myslím si, že to zvládly velmi dobře.

Foto: SVKUL