Hlavní obsah stránky

TÉMA: Informační gramotnost: Středoškoláci v Knihovně Eduarda Petišky

MICHAELA BAŠTECKÁ  michaela.bastecka@knihovna.brandysnl.cz

VĚRA KRAJÍČKOVÁ  vera.krajickova@knihovna.brandysnl.cz

Středoškoláci jsou zvláštní cílovou skupinou uživatelů knihovny. Tato generace se též nazývá generací „digitální“. Tráví velkou část svého volna aktivitami spojenými s elektronickými médii a návštěva knihovny nepatří mezi preferované způsoby využití volného času. Do knihovny většinou přicházejí pouze pro doporučenou četbu nebo za připojením na Wi-Fi síť. Stejně jako mnoho dalších knihoven, nabízí i naše knihovna zdarma využití PC ve studovně pro zpracování referátů nebo ročníkových prací – k dispozici je samoobslužný skener a odpovídající softwarové vybavení. Máme ale radost, že se knihovna postupně stává místem pro setkávání středoškoláků.

Pro střední školy v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi byl vypracován projekt informačního vzdělávání, který vychází z rámcových vzdělávacích programů (RVP) a potřeb pedagogů.

Informační gramotnost – nabídka pro středoškoláky

L E K C E  Cílová skupina
Služby knihovny 1.  ročník, kvinta
Jak psát seminární práci 2. ročník, sexta
Informační zdroje 3. ročník, septima
Citační etika 4. ročník, oktáva

Všechny lekce vycházejí z RVP – programy můžeme začlenit do vzdělávací oblasti Informatika a ICT a Jazyk a jazyková komunikace. Rozvíjíme klíčové kompetence k učení (čtení s porozuměním, práce s textem, vyhledávání informací), k řešení problémů (schopnost obhájit svůj názor a respektovat názor druhých) a sociální a personální (kooperativní učení a schopnost spolupráce). Nabídku lekcí zasíláme vždy v srpnu do škol spolu s výše uvedenou tabulkou. Tato tabulka je však rozšířena o přehled kompetencí a vzdělávacích oblastí. Takto se pedagogům lépe podaří návštěvu knihovny začlenit do výuky.

Jedná se o ucelený systém informačních lekcí pro žáky středních škol. Časová dotace je stanovena na dvě vyučovací hodiny pro každé téma. Lekce jsou postaveny na metodě kritického myšlení (evokace, nové informace a reflexe) a kooperativního učení – společná práce ve skupinách. V našem případě tuto nabídku využívají především studenti místního gymnázia, u kterých je předpoklad pokračování ve studiu na vysokých školách. Výjimku tvoří lekce Služby knihovny, kterou využívají i ostatní střední školy v regionu. Tato lekce poskytne základní informace o knihovně, jejích službách a webových stránkách, včetně seznámení s on-line katalogem knihovny. Naše město je spádové i pro obce z blízkého okolí. Na těchto lekcích zdůrazňujeme, že většinu služeb knihovny je možné využívat i bez registrace. Stále se snažíme o boření mýtů typu: Já do knihovny nemůžu, protože nemám průkazku…

Smutným zjištěním pro nás byla absolutní nevědomost o dalších službách knihovny – tady máme na mysli především rešeršní služby. Studenti povětšinou netuší, že tuto službu knihovny poskytují. V této lekci klademe i důraz na praktickou stránku věci – lekce se koná většinou v den, kdy je knihovna uzavřena pro veřejnost a máme dostatek prostoru pro volný pohyb po knihovně. Studenti si vyzkoušejí nejprve praktické vyhledávání v katalogu – k dispozici máme pět tabletů i kvalitní Wi-Fi připojení, a tak mohou pracovat i na svých chytrých telefonech. Poté musí dokument fyzicky najít v prostorách knihovny.

Lekce Jak psát seminární práci je asi naší nejoblíbenější. Primárně byla připravena pro studenty 2. ročníku, respektive sexty místního gymnázia. Gymnázium J. S. Machara svým žákům zadává na začátku 2. ročníku seminární práci, kterou odevzdávají v dalším školním roce. Tyto informační lekce směrujeme na podzim daného roku tak, aby před začátkem psaní měli již povědomí o problematice a teoretický základ pro tvorbu seminární práce. Jelikož klasická prezentace s informacemi již neudrží pozornost posluchačů, rozhodli jsme se pro opačný postup. Nejprve skupinám studentů předložíme „špatně“ vypracované seminární práce, ve kterých mají najít chyby. Prezentují výsledky svého snažení všem zbylým skupinám. Nejčastěji mají práce nedostatky ve formální úpravě, struktuře práce, citacích použitých zdrojů a množství gramatických chyb. Následně promítneme stejné, ale již opravené práce a na nich prezentujeme správné zásady tvorby takového dokumentu. Nakonec přijde na řadu i připravená prezentace, ale tvoří již jen kostru ke shrnutí získaných poznatků. Tento „obrácený“ postup se nám osvědčil nejlépe i vzhledem k udržení pozornosti posluchačů.

Ve třetím ročníku navazuje lekce Informační zdroje. Posluchači se seznámí s jednotlivými typy informačních zdrojů s důrazem na elektronické informační zdroje (EIZ). Sami si prakticky vyzkoušejí vyhledávání ve vybraných EIZ: fulltextových, bibliografických, faktografických či obrazových databázích, digitálních knihovnách, různých výukových portálech. Jako ukázku předvedeme vyhledávání v digitálních repozitářích UK Praha a MU Brno. V neposlední řadě je upozorníme i na existenci regionální databáze, která je součástí našeho online katalogu.

Poslední lekcí tohoto cyklu je ve čtvrtém ročníku Citační etika. Zaměříme se na vysvětlení, proč citujeme, dotkneme se také problému plagiátorství. Shrneme obecné zásady citování, různé druhy citací, citační styly, normy. Při praktické výuce si vysvětlíme práci s generátory citací.

Tyto čtyři lekce, které jsou součástí cyklu informačního vzdělávání, nabízíme též jako individuální – nemusí být vázány na školní výuku. Pokud se studenti sami domluví, připravíme i individuální lekci. Podle dohody připravujeme další programy pro tuto věkovou kategorii – většinou regionálního charakteru. Nejčastěji se jedná o lokální historii či osobnosti regionu.

Cílem projektu je zvýšení úrovně informační gramotnosti studentů středních škol. Specifickou cílovou skupinou jsou budoucí studenti vysokých škol, kterým získané znalosti pomohou s přechodem na jiný typ výuky.