Hlavní obsah stránky

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: QR kódy a jejich využití v knihovnách

ONDŘEJ DOUŠA dousa@mkostrov.cz

QR kód je nástupcem, dalším vývojovým stupněm či vylepšením konvenčních čárových kódů. Může obsahovat kromě písmen a číslic i osmibitová data a japonské znaky kandži. Pro nás jsou zajímavé především informace o kapacitě číslic (7089 znaků) a hlavně kombinace číslic a písmen (4296 znaků). Do QR kódu se tedy při stejné velikosti vejde poměrně zajímavé množství obsahu. Jak tedy vypadá takový QR kód?

Slangově jej můžete najít pod výrazem Maze (bludiště) nebo Labyrinth. A on ho vskutku významně připomíná. QR kód (resp. jeho funkční část) má vždy čtvercovou plochu a jeho orientaci zajišťují hledáčky (Finders), tři menší čtverce v rozích celého obrazce (viz obr. dole). Díky těmto čtvercům dokáží čtečky správně načíst celý obsah kódu. Na první pohled si pak v kódu samotném již všimnete jen malých černých kostiček, které tvoří ono zmíněné bludiště, ve kterém je zapsán obsah celého kódu. Hustota a velikost kostiček, ze kterých se bludiště skládá, závisí na dvou faktorech: na množství informací v kódu a na tzv. samoopravovací části kódu.

Mimochodem, samoopravovací součást QR kódu je jeho obrovskou výhodou a dá se s ní počítat i při grafických úpravách QR kódů pro potřeby jeho využití. 

Jak QR kódy číst?

Než se pustíme do popisu reálného využití QR kódů v provozu knihovny, je třeba si vlastně říci, jak takové kódy číst a co je k tomu potřeba. Pravděpodobně jsou pracovníci knihoven zvyklí, že pro čtení čárových kódů je potřeba sofistikovaná čtečka s optickým čidlem, která daný kód přečte a „přeťukává“ do klávesnice. Tyto čtečky jsou drahé a rozhodně je po kapsách nenosí většina populace.

Co vás ale možná nenapadne, je fakt, že drtivá většina populace dnes po kapsách nosí jiné sofistikované optické zařízení schopné snímat a poté číst obsah grafických symbolů. Ano, je tím myšlen mobilní telefon s tzv. chytrými funkcemi a vybavený fotoaparátem.

Moderní aplikace pro pořizování fotografií už většinou samy o sobě umí číst QR kódy (například aplikace „Fotoaparát“ dodávaná v telefonech Xiaomi s upraveným prostředím MIUI). Pokud vaše aplikace fotoaparátu číst QR kódy neumí, nezoufejte. Aplikaci pro čtení lze stáhnout pro pravděpodobně všechny moderní mobilní operační systémy. Tyto aplikace tedy najdete jak v Google Play Store (Android), tak i v iTunes (iOS). Je jich velké množství, většina je zdarma a většina z nich nemá problémy se čtením širokého spektra kódů.

Využití QR kódu

QR kód mohou knihovny využívat poměrně široce. Do QR kódu se totiž běžně neukládají informace, které můžete napsat vedle kódu samotného, ale častěji se jedná o funkční rozšíření sdělované informace nebo o usnadnění práce s informací. Co si pod tím představit?

Nejčastěji se s QR kódem setkáte například u URL adresy (tedy webového odkazu), na který si nemůžete jen tak kliknout pro jeho otevření. Tedy na propagačních plochách (od billboardů přes auta až po letáčky). Obsahem QR kódu je prostý odkaz, který po naskenování mobilním telefonem otevře webovou stránku přímo v telefonu bez nutnosti jejího ručního přepisování.

Tip: vyzkoušejte si kód uvedený v předchozí podkapitole.

Sofistikovanějším a z mého pohledu zajímavějším využitím QR kódu je uložení obsahu ve formě vizitky. Pokud někomu chcete předat své kontaktní údaje tak, aby si je zapsal do telefonu, není třeba mu je zdlouhavě diktovat, stačí mít u sebe (například na papírové vizitce z druhé strany) vytištěný QR kód s předpřipravenou vizitkou. Jako příklad uvedu web https://mkostrov.cz, kde si v sekci kontakty můžete kliknout na konkrétní osobu a zobrazí se její vizitka s QR kódem, který po naskenování mobilním telefonem uloží kompletní vizitku se všemi údaji přímo do seznamu kontaktů. Jméno, adresa domů či do práce, e-mail, telefon, pracovní pozice a další informace – to vše můžete uložit do vizitky a mít kdykoliv připravené k předání dál.

Další úrovní interaktivního využívání QR kódů je předávání informací o konané akci, což je ideální doplněk k plakátům na akce pořádané vaší organizací. Je tedy vhodné do patičky plakátu informujícího o výstavě přidat i QR kód s uloženým názvem akce, datem začátku a konce a místem konání. Poté, co si jej uživatel naskenuje telefonem, si akci může uložit přímo do svého kalendáře. Příjemné zjednodušení – a navíc máte jistotu, že uživatel nezapomene přijít.

Nedávno naše knihovna měnila bezpečnostní politiku připojení na bezdrátovou síť Wi-Fi. Kvůli zvýšení zabezpečení sítě jsme se rozhodli datové přenosy v rámci Wi-Fi šifrovat, s tím je ale spojena nutnost zadání hesla pro přihlášení k síti. S předstihem jsme tedy mezi čtenáře začali distribuovat letáčky (malé do ruky i velké vylepené) s informací, jaké je heslo nové Wi-Fi sítě. Na tomto letáku byl kromě textu i QR kód, který po naskenování umožnil připojit se k síti pouhým jedním kliknutím, bez přepisování hesla (viz obr.).

A co například přímá podpora základní funkce knihovny – půjčování dokumentů? Ve výpůjčním prostoru knihoven je hodně míst, kde je možné dobře uplatnit QR kódy. Například pokud půjčujete AV média, je skvělé mít na regálech v podobě QR kódu třeba odkaz na online katalog s žánrovým výběrem všeho, co na regálu fyzicky je i není (je půjčené, ve skladu či v příruční knihovně). Už jen samotný odkaz do online katalogu by ve výpůjčních prostorách neměl chybět. Velmi zajímavým nápadem může být i vlepování QR kódů přímo do knih, ať už s odkazem na katalogový záznam (online katalog) nebo například na další díla v sérii či další autorova díla.

Alternativním využitím mohou být i „Plakátové knihovničky“, když potřebujete „vypíchnout“ konkrétní tituly. Na plakát můžete dát obálku knihy a k ní přidat QR kód s odkazem na záznam v katalogu. Propojení QR kódů, webu a soutěže má také velice silný potenciál, o tom ale v jiném článku, snad již velice brzy. Zkuste si na internetu vyhledat třeba Geocaching, Mysterycaching a podobné hry.

Využití QR kódů je velice široké. Namátkou mohu ještě zmínit, že je skvělé mít u provozní doby QR kód webové stránky s provozní dobou. Proč? Protože web je prostor, kam můžete dopisovat dodatečné informace, ale na desku s pevně natištěnou provozní dobou to jde hůře (aby dodatečná informace zároveň vypadala důstojně), navíc na webu se můžete rozepsat – a je to další čárka do statistky návštěvnosti.

Je určitě také moc dobré dávat na všeobecné letáčky QR kód s webovou adresou organizace nebo rovnou celou vizitku, kdyby si zájemci o akci nebo informace chtěli do knihovny zavolat.

Jak si QR kód vyrobit?

Když máte představu, jak takový QR kód využít, je třeba si ještě říci, jak jej vyrobit. QR kódy jsou, co se struktury týče, poměrně složité a určitě si je nevyrobíte v grafickém softwaru sami. Naštěstí je internet plný zajímavých generátorů QR kódů, ze kterých si můžete libovolně vybírat. Manipulace s nimi není složitá a většinou je velmi intuitivní.

— jednoduchý český generátor (https:// www.qikni.cz/generovani-qr-kodu. html)

— jednoduchý základní generátor QR kódů (http://goqr.me)

— generátor QR kódů se základními možnostmi úpravy vzhledu (https://www.qrcode-monkey.com/)

— generátor s velkými možnostmi pro úpravu vzhledu kódu (https://www.unitag.io/qrcode)

Pravidla pro práci s QR kódem

— NIKDY nevolte QR kód jako jedinou cestu! Vždy uživateli umožněte alternativu.​

— Volte vhodnou velikost kódu tak, aby vytištěný byl čitelný i starším telefonem.​

— Volte vhodné nastavení samoopravitelnosti (L většinou dostačuje)​.

— Neprosazujte QR kódy všude. Je to super věc, ale spousta lidí neví k čemu.​

— Naučte své uživatele pracovat s QR kódy (manuály, školení, letáky…).

— Kontrolujte si QR kódy, které vytvoříte.

ZDROJE:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%A1rov%C3%BD_k%C3%B3d

https://cs.wikipedia.org/wiki/QR_k%C3%B3d

Prezentace „Práce s QR kódy a jejich využití“, Ondřej Douša, 2017

Prezentace „iQRace“, Ondřej Douša a Lenka Kolářová, 2016