Hlavní obsah stránky

ZE SVĚTA

Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR

Knihovny hrají na Filipínách velice důležitou roli „národní paměti“. Již od šedesátých let minulého století dochází v zemi ke střetům mezi vládními silami a islámskými separatisty. Víc než čtyři pětiny ze 102 milionů obyvatel Filipín jsou křesťané, na jižních ostrovech je ale velké množství muslimů. Stojí za nimi aliance nejradikálnějších uskupení, která chtějí na jihu Filipín zřídit chalífát Islámského státu. V této složité situaci hrají důležitou roli aktivisté paměti – knihovníci a pracovníci paměťových institucí. Knihovny jsou odpovědné za zachování národní paměti. Spolu s archivy a muzei sbírají stopy minulosti a vymýšlejí způsoby komunikace, aby se vyhnuly kolektivní amnézii. Aktuálními tématy se stávají i sociální spravedlnost a lidská práva. Knihovny hrají důležitou roli v sociálních hnutích při řešení společenské nerovnosti a mnoho knihovníků zde bojuje proti tradičnímu apolitickému a neutrálnímu pojetí knihovnictví. Filipínské knihovny tak rozšiřují svoji obvyklou agendu, pátrají po ztracených osobách ve vojenských konfliktech, pomáhají pozůstalým vypořádat se s traumaty ztráty blízkých, snaží se jim pomoci i v ekonomických problémech. Dokumentují porušování lidských práv při bojích na Filipínách, ale i mimo tyto vojenské konflikty, které se táhnou desetiletí. Čekání na mírovou dohodu, válečné reparace a usmíření válečných stran je velice dlouhým procesem a paměťové instituce v této zemi posilují víru svých uživatelů v lepší budoucnost. Důkazy válečných konfliktů, které připomínají pravdu a jsou umístěny v těchto institucích, budou v budoucnosti pomáhat při vzdělávání místních obyvatel a připomínat válečné strasti, aby se tyto události již nemohly nikdy opakovat.

(IFLA Journal – Volume 45, Number 1, March 2019, s. 5–15)

V německých veřejných knihovnách se stále více rozšiřuje půjčování deskových her. V devadesátých letech minulého století se zdálo, že klasické deskové hry budou nahrazeny digitálními, ale ukázalo se, že se navzájem inspirují, stimulují a úspěšně doplňují. Zajímavým prvkem analogových her je jejich společenský dopad (k jejich hraní potřebujete další hráče, přinášejí sdílenou legraci, zážitky, jsou tedy vhodné pro rodiny a skupiny přátel). Knihovny jako budovatelé komunit se toho snaží využít, dokonce pořádají tréninky a soutěže. Hry jsou kromě zábavy také vzdělávacím prostředkem, trénují emocionální a sociální dovednosti a jsou ekvivalentem knihy jako didaktického média. Knihovny své zaměstnance vzdělávají v práci s novinkami v této oblasti a spolupracují s vydavateli. Deskové hry představují pro knihovny značné finanční náklady, což je i výhodou, protože si je lidé mohou v knihovně zdarma vyzkoušet. Pokud hra uspěje, teprve uvažují o jejím zakoupení. Výhodou je také možnost střídání her.

(BuB Forum Bibliothek und Information – Jahrgang 70, Nr. 12, 2018, s. 669–671)

S cílem dosáhnout lepší digitální gramotnosti slovenských knihovníků organizuje Slovenská zemědělská knihovna v Nitře vícedenní vzdělávací semináře. Východiskem pro obsah těchto kurzů se stal The Digital Competence Framework. Slovenské akademické knihovny málo reflektují rychle se měnící informační prostředí a informační chování uživatelů. Jako jeden z nejčastějších důvodů se uvádí chybějící systém celoživotního vzdělávání knihovníků a nedostatečné finanční ohodnocení knihovnické práce. Každá knihovna na Slovensku tak řeší problém vzdělávání svých zaměstnanců samostatně a využívá spolupráce s dalšími knihovnami. Slovenská zemědělská knihovna v Nitře se dlouhodobě snaží o zlepšení procesu vzdělávání knihovníků a hledá nové formy, které by se daly využít pro práci v moderní knihovně. Pracovníci knihovny využívají interní vzdělávání, vzdělávací akce dalších knihoven a stáže Erasmus v zahraničí. Vzdělávací semináře na podporu rozvoje digitálních dovedností finančně podpořil Fond na podporu umění v rámci podprogramu Akce, vzdělávací aktivity a odborná činnost knihoven. Realizaci kurzu předcházela odborná diskuse během semináře Kompetence knihovníků v digitálním světě. Na základě této diskuse byl vymezen obsah seminářů v Nitře. Kurz obsahoval témata: digitální gramotnost, digitální prostředí v marketingu knihoven, digitální obsah a autorské právo, digitální dokumenty v knihovnách a tvorba digitálního obsahu.

(ITlib Informačné technológie a knižnice – číslo 1, 2019, s. 46–47)

Připravil ROMAN GIEBISCH