Hlavní obsah stránky

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: Český pedagogický tezaurus – nové interaktivní zobrazení

PETR SAVICKÝ Savicky@npmk.cz

Pedagogická knihovna J. A. Komenského dlouhodobě vytváří Český pedagogický tezaurus, systematický slovník pedagogických termínů a pojmů z příbuzných oblastí. Letos se dočkal nového interaktivního zobrazení.

Český pedagogický tezaurus (dále ČPT) vznikl na základě evropského pedagogického tezauru TESE z projektu EURYDICE a v devadesátých letech nahradil předcházející pedagogický tezaurus jako hlavní popisný nástroj užívaný v Pedagogické knihovně J. A. Komenského (součást Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského). Specifické zaměření knihovny vyžaduje využití vlastního slovníku, který může rychle reflektovat vývoj terminologie v oblasti pedagogiky a potřeby katalogizace. TESE se přestal aktualizovat v roce 2009. Poslední český překlad, na kterém se podílela dlouholetá pracovnice knihovny Marcela Petrovičová, vyšel v roce 2007. Knihovna tak udržuje nejen aktuálnost slovníku, ale i přehledný přístup k němu.

ČPT je, obdobně jako předmětová hesla národních autorit, hierarchicky organizovaný slovník. S národními autoritami sdílí také obdobnou technickou realizaci v MARC 21. Pro uživatele je podstatné vědět, kde se termín ve struktuře nachází a jaké výrazy jsou v jeho bezprostředním okolí. S tím souvisela i potřeba zjednodušit zobrazení této struktury a vyhledávání v ní.

Nové systematické (či stromové) zobrazení uživateli umožňuje několik strategií pro vyhledání deskriptorů k jeho tématu. Uživatel může vyjít od jedné z 36 kategorií, technicky nazývaných mikrotezaury, tedy procházet stromovou strukturu. Příkladem je oblast řízení školství. V systematickém zobrazení mohu „rozbalit“ mikrotezaurus 03 Teorie, principy a politika výchovy a vzdělávání, čímž se dostanu k deskriptoru školská politika. Pod ním vidím například deskriptory délka studia nebo reforma (pod ním pak návrh reformy). Takto se mohu dostat k pojmům, které souvisejí s mým tématem. Ve struktuře se zobrazují také odkazy viz též, které vedou na jiná místa v tezauru, a s tím i jiné související oblasti ve školství. V našem příkladě s délkou studia souvisí kurikulum, s reformami ve školství školská legislativa.

Zatímco první strategii bylo možné aplikovat i v dřívějších zobrazeních ČPT, systematické zobrazení dosud neumožňovalo vyhledávat. Pro uživatele nemusí být zřejmé, kde se pojem ve struktuře nachází, nebo přesněji, kde všude nalezne související termíny.

Typickým příkladem tohoto vyhledávání je otázka jazyka. Ve výchově a výuce jazyk vystupuje v celé řadě rolí: dítě má nějaký mateřský jazyk (případně je bilingvní), jazyky jsou předmětem výchovy (a to jak jazyk „vlastní“, tak cizí), školská legislativa určuje mnohé náležitosti, existují metody výuky zaměřené na jazyk (např. CLIL), jazyková škola je typ vzdělávacího zařízení atd.

Pokud budu vyhledávat výraz jazyk, dostanu 58 výsledků. Program rozbalí odpovídající části struktury ČPT a barevně zvýrazní odpovídající termíny, a to jak deskriptory, tak nedeskriptory (povětšinou synonyma nebo koncepčně blízké termíny katalogizované spolu). Díky „stromovému“ zobrazení vidím související pojmy, ať už jsou nadřazené, na stejné úrovni, nebo podřazené. Vidím tak např. ústní projev, komunikační výchovu nebo to, že jazyková bariéra úzce souvisí s přístupností vzdělávání.

Chci věřit, že nové systematické zobrazení ČPT usnadní nejen našim uživatelům orientaci ve fondech knihovny, ale bude také přínosné pro jiné knihovny, které se setkávají se čtenáři z řad učitelů, vychovatelů nebo rodičů. ČPT však, myslím, docení především badatelé v oblasti pedagogiky, historie vzdělávání a příbuzných oborů a studenti pedagogických oborů. Fondy knihovny umožňují unikátní náhled do české (a nejenom české) pedagogiky a ČPT je bránou k těmto zdrojům, nástrojem, který propojuje jinak těžko dohledatelné dokumenty.

Tezaurus naleznete na: https://npmk.cz/tezaurus.