Hlavní obsah stránky

PŘÍLOHA – VIZUÁLNÍ IDENTITA KNIHOVEN: Grafický vizuál Knihovny města Ostravy

IRENA ŠŤASTNÁ stastna@kmo.cz

V Knihovně města Ostravy (dále KMO) funguji v pozici ředitelky od září 2022 a od počátku jsem pokládala za nezbytné uplatnit v organizaci autorskou grafiku, která by tuto knihovnu dlouhodobě reprezentovala a podtrhla její jedinečnost minimálně na regionální úrovni.

V minulosti jsme u nás využívali specifický vizuální jazyk, za což jsem samozřejmě ráda, neboť některé knihovny v ČR ještě nemají ani to. Nicméně, v KMO docházelo k přílišným a frekventovaným obměnám stylů, byla zde jistá nekoncepčnost. A co více, čerpání dat se dělo výhradně z různých fotobank. Samozřejmě, zmíněný postup vyřeší základní kvalitu materiálů, zároveň ale svádí k neustálým odměnám. Důvodem je to, že vy se přizpůsobujete stylům, které nakupujete. Důsledkem však jsou, nahlédneme-li na kvalitu celku třeba perspektivou celého jednoho roku, rizika. Zásadněji může tento způsob práce narazit také v okamžiku, když zjistíte, že totožný motiv, jen s mírnými obměnami užívají i další instituce. To už vaší vizuální jedinečností rozhodně zatřese.

Vše zmíněné byla zažitá zkušenost a předpoklady, které mě vedly k následným rozhodnutím. Prioritou bylo zachovat beze změny logo KNIHOVNA!!! Má výrazný zvuk díky identifikaci s třetím největším městem ČR. Má také dlouhodobě stabilní a profesionální propagační linku. Zároveň jsem věděla, že nutně potřebujeme ustálit styl i barevnost. Zásadní bylo rovněž najít způsob, jak vyjádřit vlastním, autentickým a ideálně samozřejmě autorským motivem jedinečnost, protože jsou chvíle, kdy mít pouze logo nestačí.

První fází bylo specifikovat cíle a potřeby, to znamená zformulovat si, co má náš nový firemní motiv vyjadřovat. Vazba na knihy byla jasná. Mimoto bylo žádoucí doplnit prvek hravosti, protože jen přes děti se vydaří stvořit dospělé čtenáře. Dále jsem vnímala jako potřebné mít v motivu vzkaz ve smyslu „halóóó, tady jsme!“, což reaguje na dlouhodobou frustraci. Tou je nedostatečná dovednost knihoven prodat se, míním tím jak rozsah činností i služeb, tak třeba velmi cennou sociální linku bezpečného prostředí, které knihovny poskytují.

A začalo hledání správného člověka, který by slova a záměry převedl do kreseb. Po jistém úsilí se tento klíčový bod vydařil. Paní Denisa Fialová dnes pracuje pro KMO jakožto externí grafička. Je absolventkou Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, Katedry výtvarné tvorby, ateliéru malby u prof. D. Balabána, akademického malíře. Má zkušenost z grafických studií a reklamní tvorby, učila na soukromé Střední umělecké škole, působila jako asistent ateliéru Nová média, Fakulty umění Ostravské univerzity, a to u doc. Jiřího Surůvky.

Výsledek naší již téměř roční spolupráce lze zatím vidět na čtenářských legitimacích, nových firemních tričkách a dvou nových firemních autech. Postupně chceme portfolio rozšiřovat. Samozřejmě, než jsme dospěly k finálnímu tvaru firemního motivu, ladily jsme s Denisou Fialovou spolupráci na řadě tiskovin a letáků. I zde jsme totiž pro KMO potřebovaly najít nový styl. Cílem bylo zastřešit našich 27 knihoven, také přes 2100 vzdělávacích a dalších téměř 2000 kulturních akcí ročně, které produkujeme v jedné organizaci. Potřebovaly jsme najít styl osvěžující, odlehčený a nezatížený přemírou textu. A hlavně takový, který nezpůsobí limitující unifikaci, ta by byla při objemu provozů knihovny také na škodu.

Intenzivní péči jsme proto s grafičkou věnovaly například specializovaným oddělením či tématům, která jsou jedinečná a pomáhají budovat dobrou značku i povědomí o naší kvalitě u veřejnosti. Příkladem jsou Zvuková knihovna a Anglická knihovna. Velkou pozornost dostal nově vzniklý formát literárních procházek, který u nás dělá kolega Petr Ligocký. Od letošního školního roku jím cílíme na středoškoláky a žáky osmých i devátých tříd základních škol v Ostravě. Razíme totiž myšlenku, že právě neformální zážitkové vzdělávání v terénu je to pravé ořechové. Právě na téma regionu jsme spolu s Denisou Fialovou namířily pozornost hned na startu spolupráce. Důvodem byla i snaha posílit u veřejnosti hrdost na místo, kde žijí, a zvýšit povědomí o osobnostech, které na Ostravsku působily.

Jsem toho názoru, že atraktivní grafika pomůže produkt prodat, a není možné se tvářit, že pravidla z business sféry nejsou platná i pro sektor knihovnictví. Pokud chceme, aby se o knihovnách vědělo a aby ztělesňovaly kvalitu v širokém slova smyslu na pozadí posilování kultury společnosti a kulturnosti člověka, je třeba výběrově přijmout z business oblasti právě to, co nám v tom pomůže.

 

 

Kresby,grafický návrh a zpracování: Denisa Fialová