Main content
Bezpečnější internet: užitečné zdroje a inspirace
LENKA ECKERTOVÁ lenka@eckertova.cz
Někdy se zdá, že moderním technologiím rozumí dospělí méně než děti a mladiství. Ale nenechme se mýlit. Děti láká především to, co je baví. Rády zkoumají a zkouší vše nové, bez „dospěláckých“ zábran a obav. Praktické dovednosti a znalosti však příliš zábavné nejsou. A na neználky číhají v hlubokých internetových vodách všelijaké nástrahy… Pojďme se tedy poohlédnout po užitečné osvětě, abychom dokázali chránit sebe i děti.
Prudká změna v užívání ICT přišla koncem devadesátých let minulého století, kdy na internet vstoupila nejmladší generace uživatelů. V tomto okamžiku se role dospělých ve vztahu k dětem změnila. Ti nejmenší náhle získali nad dospělými jistou převahu právě proto, že se nebáli neznámého a moderní technologie rychle přijali za své.
Počet uživatelů internetu se stále zvyšuje. Je přístupný „obyčejným“ lidem. Zároveň roste množství on-line hrozeb. Zatímco dříve bývalo řešení ohrožení a rizik v kyberprostoru záležitostí malé skupiny specialistů, v současnosti je prevence a ochrana věcí každého z nás. Je třeba se aktivně a vytrvale pídit po nových informacích o prevenci a řešení nebezpečných a nepříjemných situací. Nástup mobilního internetu posunul některá rizika do zcela nové roviny. Například ochrana proti škodlivému softwaru je zde podstatně méně propracovaná nežli na PC. Také komunita rodičů a učitelů má větší obtíže s kontrolou dětí a jejich elektronických „mazlíčků“. Mobil lze schovat do kapsy, pod peřinu, pod lavici – být stále on-line. Je všudypřítomný. Nezbývá, než se nežádoucím – rizikovým jevům bránit vzděláním, osvětou a prevencí.
Relevantní české internetové zdroje
V českém jazyce je k dispozici dostatek užitečných a zajímavých zdrojů informací. Doporučuji nahlédnout na následující webové stránky:
• Saferinternet.cz (www.saferinternet.cz), informační portál Národního centra bezpečnějšího internetu (NCBI) – neziskové organizace, která existuje od roku 2006. Je členem mezinárodní sítě INSAFE – výhodou je tedy náhled na problematiku v širším kontextu.
Na webových stránkách, které provozuje NCBI, lze nalézt mnoho textových materiálů vhodných k prostudování. Bohužel, způsob uložení je trochu nepřehledný. Obsáhlejší dokumenty věnované různým tématům jsou k dispozici ke stažení zde: http://www.bezpecne-online.cz/vyukove-materialy/ke-stazeni a zde: http://www.ncbi.cz/odborna-knihovna.
Mnoho dokumentů není ve výběru označeno datem vzniku, což je – vzhledem k proměnlivosti internetu – pro čtenáře důležitým vodítkem. Dokumenty věnované například sociálním sítím mohou být po určité době dosti nepřesné, speciálně nastavení soukromí v uživatelských profilech na Facebooku. Od počátku roku 2015 platí na Facebooku nová pravidla (vždy doporučuji alespoň nahlédnout!), která se mohou opět kdykoli změnit. Více o zabezpečení Ask.fm, služby oblíbené zejména mezi mladými lidmi, se dočtete na tomto odkazu: http://www.bezpecne-online.cz/finish/3-materialy-pro-ucitele/56-ask-fm-jak-se-zabezpecit. Za zmínku stojí také článek odkazující na několik zdrojů k sociálním sítím, které pochází z Velké Británie: http://www.saferinternet.cz/aktuality/485-jasnejsi-pohled-na-socialni-site.html.Zmiňovaná profesorka Sonia Livingstone z London School of Economics je výraznou osobností v oboru, která vede dlouholetý mezinárodní průzkum EU Kids Online. Český překlad je k dispozici právě prostřednictvím stránek NCBI.
NCBI uspokojí také zájemce o aktivní účast na konferencích či seminářích. V rámci projektů probíhají v různých místech České republiky.
• E-Bezpečí (www.e-bezpeci.cz), informační portál, který je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého (PRVoK), ve spolupráci s dalšími organizacemi. Kromě aktualit z dění v projektu zde najdete mnoho praktických informací, zejména z oblasti rizikové on-line komunikace (kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking atd.).
Se svými problémy na internetu se můžete také obrátit na poradnu: http://poradna.e-bezpeci.cz. Poradenská činnost je poskytována anonymně a zdarma. Poradna spolupracuje se specializovanými institucemi a Policií ČR.
Kromě toho je centrum PRVoK organizátorem každoročního průzkumu Výzkum rizikového chování českých dětí v prostředí internetu. Zjištěná čísla vypadají v některých ohledech velmi znepokojivě. Například s kyberšikanou se podle opakovaných zjištění setkalo přes 50 % českých dětí. Nutno však podotknout, že mezinárodní průzkum EU Kids Online vykazuje daleko nižší čísla. Jistou roli může hrát i subjektivní vnímání kyberšikany. Hranice toho, co už je a co ještě není kyberšikana, jsou pro oběti i agresory proměnlivé. U podobných průzkumů záleží také na způsobu kladení otázek dětem, či na jejich ochotě pravdivě odpovídat.
• Seznam se bezpečně (http://www.seznamsebezpecne.cz), projekt společnosti Seznam.cz, pod jehož křídly vznikly dva přibližně půlhodinové filmy, velmi zajímavé zejména pro teenagery a „jejich dospělé“. Jde o dokumenty, nikoli o filmy hrané, jak se občas diváci domnívají. Vznikly na základě skutečných případů a ke stažení jsou zde: http://www.seznamsebezpecne.cz/ke-stazeni. (Na tomto místě jsou zveřejněny též kratší filmy pro menší děti, pod názvem Křečci v síti. Mezi dokumenty tu najdete i výše zmiňované průzkumy E-Bezpečí.) Nyní se natáčí třetí dokument, na základě kauzy skautských vedoucích z Ústí nad Labem, která je považovaná za jeden z největších případů zneužívání dětí s pomocí internetu. Pachatelé lákali oběti hlavně přes internet, falešnými dívčími profily. Po dětech požadovali jejich intimní snímky atd. Po získání materiálů je využili k vydírání. Dokument bude určen rodičům, učitelům i odborné veřejnosti.
Pokud dáváte přednost vizuální inspiraci, pak lze doporučit:
• Cyklus krátkých videí pro dospělé diváky Jak na internet (www.jaknainternet.cz), který vznikl jako osvětový projekt pod hlavičkou sdružení CZ.NIC. Odvysílala ho Česká televize. Ke každému videu navíc najdete doprovodný text, který se dané problematice věnuje do hloubky. Pro učitele jsou u každého dílu k dispozici vzdělávací materiály ke stažení, pomocí kterých mohou obohatit výuku informatiky i dalších předmětů ve škole.
• Pro doplnění ještě několik emotivních videí v angličtině: Když se facebook stane posedlostí – krátké video z Norska zaujalo svět: ibezhranic.cz/kdyz-se-facebook-stane-posedlosti-kratke-video-z-norska-zaujalo-svet anebo zamyšlení nad internetovou osamělostí Live life the real way: www.youtube.com /watch?v=zA5SK0usRZE. Na YouTube je k vidění i rozhovor s autorem druhého videa. A v češtině zkuste pro zajímavost třeba Barushka Klarusky Jalovcova právě papinká pestouvní rajskou s knedlíčkem. Muck* (muck = kiss, čili v jazyce teenagerů: posílám pusinku):
http://www.prihlaseni-facebook-com. cz/facebook-vs-realita_35.
Přeji příjemné počtení a sledování, pokud možno bez ztráty iluzí o báječném internetu!