Main content

VIZUÁLNÍ IDENTITA KNIHOVEN: Jak Knihovna Karla Hynka Máchy osvěžila svou image

MARTINA VONDRÁKOVÁ, EVA BŘEŇOVÁ reditelna@knihovnalitomerice.cz

Knihovna Karla Hynka Máchy v Litoměřicích vždy kladla důraz na svou vnější prezentaci a image. Už v době, kdy jednotný vizuál nebyl běžnou záležitostí, měla vlastní grafickou identitu. To bylo možné také díky tomu, že zde existovala pozice výtvarnice. Jak se prezentace knihovny dostala k současné moderní a svěží podobě, která nejen dokonale vystihuje ji samotnou, ale také ji spojuje s městem a dalšími městskými organizacemi?

Počátky jednotného vizuálu města

V roce 2019 se město Litoměřice rozhodlo sjednotit podobu své prezentace směrem k obyvatelům i turistům a vyhlásilo veřejnou soutěž na nový jednotný grafický styl. Autorkou vítězného návrhu byla litoměřická rodačka Eva Vopelková, absolventka Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Zadání bylo jednoznačné: reflektovat historii i současnost města, jeho bohatství a řeku jako symbol života, využít okrovou/zlatou barvu odkazující na městské hradby. Zadání E. Vopelková bezezbytku naplnila a odvážně doplnila o vlastní nápady. Díky ní vznikla vizuální identita, která dokonale vystihuje Litoměřice. Jednotlivé motivy zahrnují významné litoměřické památky, včetně věže Kalich, věže u kostela Všech svatých a katedrály sv. Štěpána. Vizuál, který skvěle charakterizuje Litoměřice, byl pracovníky odboru komunikace, marketingu a cestovního ruchu městského úřadu ihned propisován do života ve městě – do jeho městských organizací, chodu městského úřadu, ale hlavně i do veřejného prostoru. Návštěvníky začaly vítat na příjezdových cestách nové tabule, po Litoměřicích začaly jezdit autobusy „oděné“ do vizuálu města, jeho prvky nesou autobusové zastávky, vybudován byl nový turistický orientační systém, navrženo nové značení městských budov, piktogramy apod. Vznikly nové propagační předměty, které okamžitě zaujaly turisty i obyvatele. V tričkách města cestovali jeho obyvatelé po celém světě a hrdě snímky sdíleli. Na vizuální identitu města jako matky začaly navazovat vlastní vizuální identity městských organizací. Mezi prvními byla Knihovna Karla Hynka Máchy.

Nová podoba prezentace knihovny

Původní logo knihovny v podobě knižní zarážky, jakéhosi písmene „L“, bylo výchozím bodem pro tvorbu propagačních materiálů. Tento symbol byl jediným propojujícím prvkem vizuální identity knihovny, která do té doby neměla žádná ucelená pravidla v podobě grafického manuálu, a tak si každý nový výtvarník pravidla přizpůsoboval. Rozhodnutí připojit se k novému městskému vizuálu bylo proto logickým krokem.

Litoměřické Studio Svéráz, které je tvůrčím tandemem Evy Pokorné (Vopelkové) a Petry Kalouskové, stálo před úkolem vytvořit grafický manuál, který dokáže vizuálně komunikovat rozmanitou činnost knihovny a bude dostatečně flexibilní i pro budoucí projekty. Jeho vytvoření nebylo snadným úkolem. Muselo najít podobu, která by nejen odpovídala moderním trendům, ale také byla praktická a snadno použitelná v celém širokém spektru aktivit knihovny. E. Pokorná shodou okolností dříve pracovala na pozici výtvarnice v knihovně. Díky zevrubné znalosti knihovny a její činnosti dokázala vytvořit styl, který přesně odpovídal potřebám. Důležitou součástí příprav byly konzultace se současnou výtvarnicí Helenou Hoškovou.

Výsledky a ohlasy

Podařilo se, a tak počátkem roku 2023 i knihovna zavedla nová pravidla jednotné vizuální identity. Značku tvoří otevřená kniha s vlnovkou. Hlavním motivem jednotlivých aplikací jsou tvary letících knížek. Nové webové stránky přinesly moderní a přehledné uživatelské prostředí, které zaujalo jak stávající čtenáře, tak nové návštěvníky. Tištěné propagační materiály, včetně plakátů měsíčních akcí, přispěly k atraktivní prezentaci knihovny. Nechyběly ani nové propagační předměty. Mezi ně patří například tužky s logem, záložky, placky se špendlíkem, bločky se slepotiskem loga knihovny a další, které v souladu s vizuálem navrhuje Helena Hošková.

Nový vzhled knihovnu nejenže baví, ale je moderní, svěží a autentický. Knihovna Karla Hynka Máchy je důkazem, že i tradiční instituce se mohou prezentovat moderně a atraktivně.   

Pozn.: Kompletní grafický manuál města Litoměřice, ze kterého vychází pravidla vizuální identity knihovny, je k nahlédnutí na odkazu: https://www.litomerice.cz/images/vizual/Graficky_manual_Litomerice_komplexni.pdf