Zajímavé tuzemské i zahraniční knižní novinky, které jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR, v databázi knihovnické literatury KKL (https://aleph.nkp.cz/cze/kkl).
FOBEROVÁ, Libuše, ed. Kompendium knihovnictví 2. 1. vyd. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2023. 279 s. ISBN 978-80-7054-331-3
Další pokračování řady kompendií, jejichž cílem je zpřístupňovat aktuální poznatky z oblasti knihovnictví a informační vědy a praxe široké odborné veřejnosti, zejména studentům bakalářského a magisterského stupně vzdělávání. Jedná se o souhrn poznatků a informací, které přímo souvisejí s mezinárodně uznávaným jádrem oboru knihovnictví a informační vědy. Jednotlivé autorské studie v řadě kompendií odpovídají tématům a disciplínám a akreditovaným předmětům vzdělávání ve studijním programu Knihovnictví a informační studia. Grzegorz Nieć (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) přispěl studií Knižní kultura – koncept a jeho zavádění; Pavol Rankov (Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave) klasickou studií Vědecké informace a vědecká komunikace; Dušan Katuščák (Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, ÚBK, oddělení knihovnictví; Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici) v autorské kapitole Metadáta navazuje na poznatky z monografie Kompendium knihovnictví 1; Lenka Dostálová (Moravská zemská knihovna v Brně) a Libuše Foberová (Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě) přispěly do kompendia aktuální studií Architektura knihoven v praxi; Petra Vávrová (Národní knihovna České republiky, Odbor ochrany knihovních fondů) napsala studii Preventivní péče o knihovní fondy; Zuzana Šidlichovská (Vysoká škola polytechnická, Jihlava) se zabývá tématem GDPR v knihovnách, které patří k jádru odborného vzdělávání informačních specialistů na všech úrovních; Pavlína Lišovská (Knihovna Jiřího Mahena v Brně) se dlouhodobě věnuje knihovnické práci se specifickou cílovou skupinou dětí a mládeže.
JELÍNKOVÁ, Jitka. Zákon o svobodném přístupu k informacím. 3. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2023. xv, 357 s. Praktický komentář. ISBN 978-80-7676-695-2
Třetí vydání úspěšného praktického komentáře k zákonu č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, reaguje na „velkou“ novelu č. 241/ 2022 Sb. Kromě zapracování požadavků směrnice o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru přinesla novela i řadu významných změn reagujících na problémy dosavadní praxe. Stejně jako předchozí vydání obsahuje kniha praktické příklady a užitečné vzory. Sami autoři říkají, že účelem praktického komentáře je být opravdu praktickým pomocníkem, který je svým rozsahem i způsobem výkladu stravitelný pro běžnou praxi povinných subjektů. Zvláštní pozornost je přitom věnována obcím jako povinným subjektům, a to jak pokud jde o tzv. pasivní poskytování informací (na žádost), tak aktivní poskytování informací zveřejněním, včetně dobrovolného zveřejňování.
LACH, Jiří. Laichterovo nakladatelství a projekt České dějiny: studie a edice. 1. vyd. Olomouc: Burian a Tichák, 2008. 131 s. Knihovna Listů. Záznamy; 6. ISBN 978-80-87274-00-2
Autor knihy je historik a dlouhodobě se věnuje dějinám české historiografie, ale i nakladatelskému prostředí. Publikace seznámí čtenáře v první řadě s velkým projektem moderního popsání českých dějin. Myšlenka nového vypsání národní minulosti rašila mezi českými dějepisci již nedlouho po smrti Františka Palackého a na přelomu 19. a 20. století představovalo vyrovnání se s dědictvím velkého badatele již neodbytný apel, píše historik Jiří Lach ve své studii. Díky ní, ale také díky pečlivě připravené edici dokumentů získáváme obraz osudu jednoho z nejnáročnějších českých nakladatelských projektů vůbec. Vinou tragického politického vývoje nebyl nikdy dokončen, kniha ovšem ve čtenáři zanechá pocit nesmírné úcty k nakladatelské práci Jana a Františka Laichterových, spojující podnikatelské schopnosti s nejvyšší duchovní náročností, ale také k práci několika generací českých dějepisců.
HANÁKOVÁ, Adéla a kol. Bezpečnost v kontextu osob se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. 301 s. ISBN 978-80-244-6336-0
Komplexní pohled na problematiku bezpečnosti osob se zdravotním postižením provází čtenáře teoretickými aspekty bezpečnosti v kontextu osob s jednotlivými druhy specifických potřeb. Zároveň se zaměřuje na pohled rodičů na bezpečnost jejich dětí se specifickými potřebami. Hlavním cílem výzkumné části je poskytnout detailní popis atributů bezpečnosti v kontextu osob se specifickými potřebami. V rámci této části byly osloveny nejen samotné osoby se zdravotním postižením, ale také rodiče dětí s postižením a odborníci pracující s klienty se specifickými potřebami. Díky tomu čtenář získává ucelený obraz o dané problematice z různých úhlů pohledu. Monografie obsahuje také historiograficky pojaté případové studie, které ilustrují zlomové body v životě osob se specifickými potřebami a ukazují, které chvilky a momenty považují za podstatné z pozitivního i negativního hlediska. Tak je možné nahlédnout do situací, kterým čelí osoby se specifickými potřebami, a pochopit jejich potřeby a obavy.
KIANICOVÁ JAŠOVÁ, Katarína. Znalostný manažment pre knižnično-informačnú vedu. 1. vyd. Žilina: EDIS – vydavateľské centrum ŽU, 2020. 72 s. Vysokoškolské učebnice. ISBN 978-80-554-1706-6
Tato učebnice si klade za cíl pomoci studentům knihovnictví a informačních věd pochopit, co je to znalost, znalostní management, jeho místo v ekonomické vědě a jeho vazbu na knihovnictví a informační vědu. Učebnice se také snaží zdůraznit význam intelektuálního kapitálu v současné společnosti. Absolventi oboru se mohou sami stát znalostními pracovníky nebo mohou znalostní pracovníky řídit. Je proto důležité, aby znali základní vztahy, vazby a souvislosti znalostního managementu. Je vhodné, aby se naučili zacházet s intelektuálním kapitálem jako s cenným zdrojem dovedností a zkušeností znalostního pracovníka. Je také nezbytné, aby pochopili, že znalostní pracovník je lidská bytost, a pokud nebude přesvědčen, že je užitečný a ceněný, nebude se o své znalosti dělit. Spolupráce je pro sdílení znalostí klíčová, a proto je důležité, aby si absolventi uvědomovali její cennost. Učebnice se snaží zdůraznit právě tyto skutečnosti.
Připravila VLADANA PILLEROVÁ Vladana.Pillerova@nkp.cz