Main content

UDÁLOSTI : OKnA v Písku

MICHAELA SEHNALOVÁ sehnalova@knihovna.jicin.cz

Letošní ročník soutěžní přehlídky OKnA jsem si moc užila. A není to jen tím, že jsem už letos nesoutěžila a seděla v porotě. Je to především kvalitou příspěvků, které byly po všech směrech inspirativní, kreativní a hravé. Tématem ročníku 2024 byly EMOCE a soutěžící se soustředili na žáky 1. stupně základních škol. Veliké díky patří i dětem, které jejich paní učitelky propůjčily k našemu knihovnickému podniku. Všechny byly úžasné, spontánní a soutěžícím knihovnicím se s nimi velmi dobře pracovalo.

Ale vezměme to popořádku. Písek. Knihovna. Jedna z nekrásnějších knihovnických budov s velkorysým prostorem a velkým množstvím místa na knihy (všichni tiše závidíme). Sídlí zde i skvělá kavárna. V knihovně nás přijali s otevřenou náručí a skvěle se o nás starali. Obří poděkování patří panu řediteli Romanu Dubovi a organizátorce a moderátorce Míše Mohňanski.

Člověkem, který za celou přehlídkou stojí, vše domlouvá s hostitelskou knihovnou a soutěžícími, zařizuje vše podstatné (i to, co není třeba na první pohled vidět), zkrátka dobrou duší celého projektu je však Marika Zadembská z knihovny v Třinci. Připomněla i druhou dobrou duši akce, Ivetu Novotnou, díky níž u nás OKnA mohla vzniknout. A která nás bohužel nedávno velmi náhle opustila… Knihovnický svět přišel o úžasnou a nápaditou knihovnici. Právě jí patřila vzpomínka a chvilka ticha na začátku středečního dne.

Porota byla skvěle složena! Předsednictví se ujal pan ředitel Dub. Společně s ním zasedla za porotní stolečky psycholožka a speciální pedagožka Zuzana Anděla Fišarová, pedagožka na SPŠ v Písku a dlouholetá porotkyně přehlídky dětských recitátorů Hana Maříková a já, knihovnice dětského oddělení v Knihovně Václava Čtvrtka v Jičíně a soutěžní účastnice několika předchozích ročníků. Na všechny příspěvky jsme nahlíželi z různých úhlů pohledu. Velmi cenný byl pohled pedagoga a psychologa.

Vybrat to nejlepší bylo velmi těžké. Porota se shodla na dvou favoritkách. Vstřícná Marika nám nakonec dovolila ocenit cenou přehlídky obě. Vítězství tedy putovalo za Gabčou Svobodovou z Knihovny Jiřího Mahena v Brně a za Peťou Danihelovou z Knihovny Grygov. Obě dvě použily ve svých programech knihu Barevná příšerka autorky Anny LLenas. Obě dvě vhodně volily aktivity v rámci metod kritického myšlení, nezapomněly na velmi důležitou reflexi a zhodnocení. Jejich přístup k malým čtenářům byl obdivuhodný. Porotu zaujalo i to, jak obě dvě působí jako lidé: jsou milé, usměvavé a empatické. Všímaly si i dětí, které potřebují individuální pomoc. Tématem letošní přehlídky byly emoce, obě dvě dokázaly v dětech vzbudit pozitivní a radostné emoce. Obě dvě třídy na konci křičely: Ještě, ještě! Některé děti chtěly paní knihovnice i objímat.

Cena diváků putovala rovněž do Brna; hlasující knihovnice rozhodly vcelku jasně. Největším oceněním však je, že lekce zapůsobila na knihovnice z publika natolik, že ji rády zařadí do nabídky vlastních knihoven. V tom je knihovnický svět unikátní: o všechny dobré nápady se rádi podělíme a těší nás, když je někdo jiný použije. 

Z hlediska psychologie je velmi důležité být v práci s dětmi citlivý. Stane se, že během besedy knihovník otevře téma, které dítě může vnímat velmi silně. Je proto dobré myslet na dobrovolnost všech zadaných úkolů, nenutit děti hovořit o niterných pocitech, nevyžadovat sdílení od všech, ale jen od těch, které chtějí. Pokud se během besedy otevře i téma vzbuzující negativní emoce, je důležité zařadit na konec aktivitu, během které ze sebe budou moci děti setřást všechny negativní pocity: vytřepáním, zaskákáním, veselou písničkou atp.

Pro pedagoga je zase důležité, že se během lekce pracuje s knihou. Dětem je potřeba knihy neustále předkládat a lákat je na jejich čtení. Vhodný je i materiál, který si děti z besedy mohou odnést. Učitel s ním může dále pracovat a navázat v hodině na téma z knihovny. Vhodné je i perfektně zvládnuté řízené čtení a práce s jazykem.

Knihovník by měl umět škole nabídnout zajímavý program, který nebude plný samoúčelných aktivit, ale bude každou svou jednotlivostí tvořit perfektní celek. V tomto případě skvěle poslouží metody kritického myšlení. V evokaci zajímavě navodit téma, ve fázi uvědomění poskytnout zajímavou práci s knihou, nezapomenout na reflexi a hodnocení. Knihovník by neměl děti zahltit. Měl by nabízet trochu jiný způsob vzdělávání, než je běžné ve školním prostředí. Knihovníci si mohou dovolit být hraví a kreativní. Nejsou svázáni školními osnovami. Především by měli být někým, komu mohou děti důvěřovat, někým, kdo má vždy pochopení a velkou dávku empatie, kdo se nad děti nepovyšuje, ale působí jako parťák na cestě neformálního vzdělávání a průvodce nádherným světem knih.

OKnA jsou úžasnou ukázkou práce knihovníků dětských oddělení. A tak neváhejte. Přihlaste se příští rok. A nejen jako diváci, ale i jako soutěžící. Porota dává vždy dobré rady a je příjemným vystoupením z komfortní zóny zkusit něco nového. A pokud na vás nezbyde místo mezi soutěžícími, dorazte alespoň jako diváci. Odvezete si spoustu inspirace. Budeme se těšit na viděnou!