Main content
TÉMA : Virtuální univerzita třetího věku – ano či ne?
BOŽENA BLAŽKOVÁ b.blaza@seznam.cz
V březnu letošního roku zorganizoval regionální výbor SKIP 08 ve spolupráci s Knihovnou města Hradce Králové setkání organizátorů kurzů Virtuální univerzity třetího věku (dále jen VU3V). Akce byla určená nejen knihovnám, které kurzy pořádají, ale i těm, které o jejich organizaci uvažují. Cílem setkání bylo představit jednu z možností kvalitního vzdělávání seniorů. Program byl zaměřen na praktické informace o tom, co je zapotřebí vědět a zajistit pro hladký průběh kurzů. Zároveň byla pozornost věnována možnostem různých doplňkových aktivit.
Zprvu se zdálo, že o akci nebude ze stran knihoven velký zájem. Nakonec se nás však sešlo více než čtyřicet a podle ohlasů nikdo z přítomných své účasti nelitoval a všichni si odváželi domů nové podněty pro oblast vzdělávání i práce se seniory.
Začátky
Dopolední program zahájila Hana Balzerová z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity (dále jen PEF ČZU) v Praze. Stručně představila přítomným univerzitu a fakultu. Dále se ve svém příspěvku zaměřila na vzdělávání seniorů, kterému se fakulta začala intenzivně věnovat ve školním roce 2006/2007, kdy začala pořádat klasickou formu přednášek pro seniory, tzv. vzdělávání třetího věku (V3V). Snahou organizátorů bylo umožnit všem zájemcům – bez ohledu na vzdálenost jejich bydliště od sídel vysokých škol a univerzit – účast na kvalitním vzdělávání. Mottem bylo a stále je: „Senior nepřichází za vzděláním, vzdělání přichází za seniorem“. Projekt Virtuální univerzity třetího věku (VU3V) se ukázal jako vynikající řešení.
V roce 2008 proběhl v sedmi konzultačních střediscích, která se ke spolupráci s PEF ČZU přihlásila, první semestr, který absolvovalo celkem 100 posluchačů. V současné době je 390 konzultačních středisek v České republice a pět na Slovensku. Počet účastníků kurzů stoupl ze stovky na tisíce. Lektorka seznámila přítomné s tím, jak VU3V funguje. Na webových stránkách www.e-senior.cz jsou pro případné zájemce veškeré potřebné informace. Je zde k dispozici přehled všech kurzů včetně bonusových, určených pro studující posluchače. Během školního roku se organizují vždy dva semestry, každý se šesti virtuálními přednáškami. Účastníci kurzu se tedy pravidelně jednou za 14 dní scházejí, společně absolvují přednášku a vyplní si zkušební text. Po celý semestr mají možnost pustit si doma lekci znovu a vyplnit test. Po absolvování šesti semestrů jsou pozváni do Prahy, kde se na univerzitě zúčastní slavnostní promoce. PEF ČZU tak jako jediná v ČR umožňuje univerzitní seniorské vzdělávání zájemcům z celé republiky přímo v místě jejich bydliště.
Situace v Královéhradeckém kraji
Dalším bodem programu byl přehled kurzů VU3V v Královéhradeckém kraji. Ve stručné prezentaci ukázala Božena Blažková, jak se knihovny podílejí na jejich organizaci. V kraji je 45 konzultačních středisek, z toho 22 v knihovnách. Knihoven je v kraji celkem 377, takže je zde poměrně velký potenciál pro další rozvoj této formy vzdělávání seniorů. Lektorka se pokusila shrnout benefity, které VU3V přináší místní komunitě: dlouhodobost a pevný řád projektu, záruka odbornosti a kvality lektorů, kombinace virtuálního, kolektivního a individuálního učení, výběr ze široké nabídky témat, stálá skupina posluchačů, kteří trénují paměť, zvyšují si sebedůvěru a mají možnost pravidelného setkávání i navazování nových přátelství. Kromě zajištění kurzů VU3V a zázemí může knihovna nabídnout i doprovodné aktivity: výstavy (soubory knih k probíranému tématu), exkurze, nástavbové přednášky a besedy, exkurze, literárně vlastivědné vycházky a výlety, přehledy souvisejících kulturních a vzdělávacích akcí v blízkém okolí aj. Bonusem pro účastníky může být i zvýhodněná účast na dalších akcích knihovny.
Posledním vystupujícím v dopoledním programu byla koordinátorka komunitní činnosti Místní akční skupiny (dále MAS) Hradecký venkov Eva Vašátková, která se ve svém příspěvku zaměřila na obtížnost zajišťování kvalitního vzdělávání seniorů v menších místech. Od té doby, kdy začali spolupracovat s organizátory VU3V, se každým rokem daří zakládat nová konzultační střediska v obcích a díky tomu trvale zvyšují vzdělanost seniorů ve svém regionu.
Praktické ukázky z činnosti
Odpolední program byl zaměřen na praktické ukázky z činnosti vybraných výukových středisek a vzájemnou výměnu zkušeností z organizace VU3V. Vystoupilo v něm sedm zástupců knihoven:
— Linda Krejčí (Knihovna města Hradce Králové): Jak to děláme v KMHK;
— Marta Pešková Staníková (Městská knihovna Slavoj Dvůr Králové nad Labem): 10let VU3V ve Slavoji;
— Lenka Dědečková (Knihovna Václava Čtvrtka v Jičíně): Malé výročí VU3V v Jičíně;
— Jitka Šedinová (Městská knihovna Semily): Slasti a strasti organizace kurzů VU3V;
— Marcela Valecká (Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě): VU3V v Krajské knihovně Vysočiny;
— Tereza Kovářová (Knihovna města Choltice): Univerzita 3. věku v Cholticích;
— Jana Midlochová (Městská knihovna Chlumec nad Cidlinou): Hlavně nedopadnout jako sedláci u Chlumce.
O vzájemné výměně zkušeností ze setkání účastníků tří různých konzultačních středisek informovala Věra Zaňková, bývalá knihovnice z Častolovic, která po odchodu do důchodu organizuje kurzy v domovské obci Hřibiny Ledská. Poslední příspěvek tohoto bloku s názvem Co všechno přináší kurzy VU3V účastníkům v malém městě přednesla Marie Šimůnková, dlouholetá frekventantka VU3V při Knihovně Fráni Šrámka v Sobotce. Účastníci setkání se prostřednictvím těchto diskusních příspěvků seznámili s organizací kurzů v knihovnách různé velikosti a na konkrétních ukázkách viděli, že velikost místa a počet obyvatel nejsou rozhodující. Kurzy VU3V je možné organizovat v malé obci i v krajském městě.
Další rozvoj a vývoj
Závěr setkání poskytl zajímavé náměty k zamyšlení a nastínil další možnosti rozvoje spolupráce mezi garanty VU3V a knihovnami. Příspěvek Nápadník – tipy na možné doplňkové aktivity přednesla Iveta Bergerová ze Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové. Ve své prezentaci ukázala, jak mohou knihovny zmapovat okolí a vytvořit lákavou nabídku doplňkových akcí k jednotlivým tématům VU3V; např. zpracování nabídky hvězdáren a planetárií včetně možností astronomických pozorování či soupis známých i méně známých barokních památek vhodných k návštěvě. Návrhu elektronického propojení knihoven, které jsou ochotny navzájem si pomoci s realizací výletu (vycházky, exkurze) v místě svého působení je věnována pozornost v samostatném článku na s. 203–204.
Jako hezké poselství z velmi pozitivně hodnocené akce uvádím virtuální pozdrav z Městské knihovny v Přelouči, která se nemohla setkání zúčastnit, protože zde právě probíhal závěrečný kurz jarního semestru VU3V: Milí současní i budoucí organizátoři VU3V, jistě jste už zjistili nebo brzy zjistíte, že spolupracovat s týmem VU3V v Suchdole je příjemné a snadné. Přání plní rychle a zázraky do tří dnů. Táhneme to s nimi už od roku 2017. Báječné partě našich studujících seniorů přidáváme k přednáškám ještě trénování paměti, lekce mediální gramotnosti a vyrážíme i na školní výlety. Pokud ještě váháte, jděte do toho. Studium dodá vašim seniorům nové znalosti, nové přátele i tolik potřebné sebevědomí.
Na otázku, zda má smysl organizovat kurzy VU3V, si ovšem musí každá knihovna odpovědět sama.
Pozn.: Autorka je emeritní knihovnice a také účastnice kurzů VU3V.