Main content

ŠKOLA KNIHOVNĚ, KNIHOVNA ŠKOLE – 3. část: Hry (nejen) do školní knihovny

JITKA VYPLAŠILOVÁ Jitka.Vyplasilova@centrum.cz

Když se spojí učitelka českého jazyka a literatury a knihovnice dětského oddělení v jednu osobu, mohou se dít divy. A ony se opravdu dějí. Lepší kombinace obou profesí nejspíš neexistuje. Každá profese totiž přináší jiný úhel pohledu. Napůl knihovník, napůl učitel umí práci s knihou a učení literatury skvěle skloubit dohromady. Přinášíme třetí část tohoto minicyklu (pozn.: 1. část viz č. 7/8, 2023, s. 268–269; 2. část viz č. 9, 2023, s. 324–325).

HRA – aktivita stará jako lidstvo samo, zejména pro děti. Provází nás od pradávna, její účel (i přes různé modifikace) zůstává více méně stejný. Hra sama o sobě by měla přinášet jejím hráčům požitek, radost a relaxaci. Stejně tak čtená kniha má jejím čtenářům přinést, dá se říci, totéž. Proto je hra ve vzdělávání dosti klíčová. Baví, vzdělává, otevírá obzory a ozvláštňuje hodiny ve škole i lekce v knihovně. A zejména v knihovně jsou prostor i volnost pro hru jako stvořeny.

Hry v knihovně a škole

Ve spojitosti hry s knihovnou každého jistě napadne portfolio deskových her k vypůjčení z fondu knihoven. I to je samozřejmě vynikající počin knihoven nejen pro širokou veřejnost, ale právě i pro pedagogy. Úskalím deskových her v hodinách je zejména jejich počet kontra počet žáků. Ve vícečlenné třídě je potřeba alespoň tří kusů deskovek – a to se, bohužel, finančně prodraží. Učitelé si další kus mohou zapůjčit právě v knihovně, a tím rozšířit své portfolio. Zároveň si mohou hru předem prohlédnout a odzkoušet a nekupovat zajíce v pytli. 

Hra a čtení – jde to vůbec dohromady?

Mnozí z nás by se mohli domnívat, že hraní hry, dynamická, akční a rychlá aktivita, čtenáře odvádí od samotného obsahu četby. Ale pozor! V dnešním rychlém světě, kdy je mladé čtenáře čím dál těžší zaujmout, by právě kombinace hry a čtení mohla mít velký úspěch při podchycení čtenářů na tzv. balanční hraně číst x nečíst. Popravdě, moc deskovek týkajících se čtení na trhu není, stojí to pak zejména na kreativitě knihovníka/učitele. Ale přece jen můžete zakoupit výbornou hru Přines si svou knihu, kdy čtenáři rychle (klidně i pomalu) při hře hledají různé názvy (jídla, jména, zvířata aj.) ve své knize. Je to rychlé, dynamické a vtipné. Další na trhu volně dostupnou hrou jsou Lovci knih z nakladatelství Meander. Je to klasická hra s kladnými i zápornými políčky. Předpokladem je, že hráči znají postavy z meandrovských knih.

Hraní při čtení

O tom, že hry jsou stále oblíbenější, svědčí i vydavatelský boom posledních dvou až tří let, kdy vychází knihy typu gamebooky, únikovky, logické hádanky aj. Pro rozvoj čtenářství jsou gamebooky naprosto ideální – čtenáři si volí, jak příběh bude pokračovat, luští hádanky, čtou nelineárně, ale nakonec přečtou téměř celou knihu. Dobré gamebooky pro mladší čtenáře najdete třeba z dílny Renaty Šindelářové, pro starší pak Ten, kdo jiným jámu kopá Jana HolanaMartina Bartůňka. Únikovky jako týmové hry v prostoru jsou známé, online únikovky využívali masivně učitelé v covidu, ale knižní únikovky? Jen logický vývoj! U nás ve školní knihovně frčí zejména Papírová města, ale pomalu pronikají i herní únikovky – například Závod s časem aj. Náročným, „namakaným“ čtenářům na logiku pak můžete nabízet různé logické hádanky, se kterými se také v poslední době roztrhl pytel. Můžete se tak snažit porazit třeba slavného Sherlocka Holmese nebo prožít horor s E. A. Poem.

Ať už zvolíte jakoukoliv hru, mějte na paměti, že i hlahol, rychlost a legrace může žáky/návštěvníky knihoven přivést k dlouhodobějšímu čtení.

P.S.: A pro vás, knihovníky, tentokrát také něco mám. Desková hra Moje knihovnička nebo únikovky Noc v knihovněOpuštěná knihovna si určitě u někoho z vás najdou svou odezvu.