Main content

PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Metodika k práci s poezií

Radek Malý, Pavel Čech

Poštou havraní (60 minut)

 

 

Pomůcky: kniha Poštou havraní, vybrané ilustrace z knihy (nakopírované, zvětšené, s. 28, 44, 54, 56), psací potřeby, kartičky na fridge poetry (papíry vyšší gramáže rozstříhané na menší kartičky), učitelská žvýkačka, fixy (pro každé dítě tři barvy – zelená, modrá, červená), fotky obou autorů, čisté papíry na psaní.

Cíl: Děti se naučí pracovat s básněmi a ilustracemi k nim jako s podnětem k další kreativní tvorbě, usuzují z textů či obrazů informace a následně je zpracovávají do vlastních děl.

Motivační aktivita (cca 20 minut)

Dnes si společně budeme povídat o slovech v řádcích, o verších, jednom básníkovi a také o tom, jestli a proč jsou důležité ilustrace k básním.

Obrázek z knihy Poštou havraní, s. 28 – úkol pro děti: Dobře si prohlédnout obrázek a v pěti větách odpovědět: O čem by mohla být kniha, kdyby měla takovou obálku?

— Ve vzniklém textu vyznačí zeleně 2–3 zajímavě znějící slova, modře 2–3 slova, která nejvíce vystihují atmosféru ilustrace, červeně 2–3 slovesa, která se k ilustraci nejvíce hodí; všechna tato slova přepíší na kartičky a lepí na společný flipchart.

— Ze získaných slov společně vytváří k ilustraci název a přeskládají slova tak, aby jim dala dohromady k ilustraci báseň (u fridge poetry platí zákony takové, jaké si určíme, není nutné, aby se báseň rýmovala, ba naopak – může mít volný verš, jde spíše o to, aby nějak „vyzněla“: významově, zvukově, emočně.

Práce s knihou (cca 30 minut)

Představíme oba autory a způsob, jakým kniha vznikla: nejprve byly ilustrace P. Čecha a k nim napsal R. Malý své verše. Představíme knihu Poštou havraní.

Diskuze o tom, co je náročnější: Psát podle obrázků, nebo malovat podle textu a proč? Jsou ilustrace pro texty (obecně) důležité? K čemu slouží? Co z nich získáváme?

— Skupiny po čtyřech dětech, vyvěsit čtyři ilustrace (s. 28, 44, 54, 56): Dokáží mezi nimi najít pojítko? Nechat děti opět vymyslet k ilustracím názvy. Můžeme, ale nemusíme prozradit originální názvy.

Děti dostanou sadu dvojverší z básní a zkouší je přiřadit k ilustracím a zdůvodnit:

  • báseň Poštou havraní: ... jeden pán píše jedné paní. / Čeká ten dopis? Nečeká?
  • báseň Dopis: Dopisy? Nejsou všechny pěkné. / Zvlášť, když je nosí havrani.
  • báseň Balík: Jiskru, co oheň vznítila, a v něm / lehnul ten balík celý popelem.
  • báseň Sněží: ... a pošlu ti to psaní po drakovi, / ať výš ho předá, když je k nebi blíž.

— Poté si zvolí ilustraci a dvojverší a zkusí domyslet na základě toho, co mají, zbytek básně.

Závěrečné básnické defilé a zhodnocení (cca 10 minut)

— Na flipchart vyvěsit tyto čtyři ilustrace, děti k nim anonymně nalepují své básně.

— Na závěr společné tiché čtení této poetické výstavy, opět můžeme, ale nemusíme prozradit původní texty básní; na úplný závěr zhodnotíme lekci a co víme nového.

PAVLÍNA LIŠOVSKÁ cdc@kjm.cz

Centrum dětského čtenářství, Knihovna Jiřího Mahena v Brně