Main content
ZUZANA HELINSKY SE HLÁSÍ ZE ŠVÉDSKA
Přístup ke čtenářství netradičně
Ve Švédsku existuje mnoho projektů zaměřených na rozvoj čtenářských kompetencí jak v dětství, tak i v dospělosti. Projekty se finacují z různých grantů a jsou všechny zajímavé a potřebné. Existuje zde ovšem veliká konkurence v podobě počítačových her – ty naše děti, bohužel, zajímají v současné době více než četba.
Často naši aktuální i potenciální uživatelé cítí rozpor mezi čtením/knihovnou a jejich vysněným světem; sedí dlouhé hodiny na internetu a hrají hry. Někdy se zdá, že pro nás všechny, kteří chceme čtení a vztah ke knihám podporovat, jsou počítačové hry nepřítelem číslo jedna. A i když to neříkáme nahlas, naše různé aktivity to potvrzují – chceme čas dětí, který stráví u počítače, omezovat, kontrolovat a kompenzovat čtením knih! Je to samozřejmě potřeba, ale zahání nás to a naše klienty do různých rohů ringu, do pozice protihráčů.
Jsou ale počítačové hry opravdu naším konkurentem a nepřítelem? Musíme si dát pozor, abychom se nestali nepřáteli dětí, a četba, kterou nabízíme, úplně nezajímavou alternativou. Proto mne zaujal projekt školního knihovníka v obci Vindeln Tommyho Bildströma. Ten vidí i za hraním počítačových her dětskou touhu po vyprávění, příbězích a historkách, jen v jiné formě, než je čtení knih. Rozhodl se využít zájmu dětí a mládeže o kreativní vytváření příběhů a spojit ho s počítačovými hrdiny a superhrdiny z komiksů. Prostě zkusit novou metodu na podporu čtení, ve které se používá vlastní (digitální) svět dětí a teenagerů.
Konkrétně se jedná o použití dramaturgie a mytologických příběhů obsažených ve velikém počtu počítačových her, komiksů, fantasy a sci-fi literatury. Tommy se snaží přinést nový, pro děti zajímavý pohled na příběhy. Abychom mohli dětem a mladým lidem při tvorbě příběhů pomoci, je nutné mít dobré znalosti tohoto typu literatury a počítačových her. Kreativní knihovník například vycházel z oblíbeného seriálu Živí mrtví (v anglickém originále The Walking Dead) amerického postapokalyptického hororového televizního seriálu. Vytvořil podle něj návod k použití – manuál, jak vyvářet a psát nové příběhy a pokračování podle vlastních nápadů. Hrdinové a zápletky vycházejí ze seriálu, ale nové „scénáře“ se odehrávají ve Vindeln a používají jména osad a vesnic z okolí. Knihovník spolupracuje s učiteli, kteří vědí většinou o tomto virtuálním světě málo a jeho pomoc i znalosti vítají.
Tommy se také nechal inspirovat počítačovými hrami, jako jsou Fallout a Zaklínač. Studenti vytvářejí určitou formu fanfiction, na výběr mají různé úrovně obtížnosti. Ten, komu se píše lehčeji, může vytvořit celý nový svět (podle Minecraftu – počítačové hry odehrávající se v otevřeném světě, ve kterém má hráč neomezenou svobodu pohybu a činností), a ten, komu to jde hůře, může použít svého oblíbeného hrdinu a popsat nějaké jeho osudy nebo příhodu. Všechny „scénáře“ se čtou nahlas – autorem nebo někým jiným – a chuť ke čtení a psaní se tím povzbudí.
Místo abychom začínali s rozvojem čtenářských kompetencí četbou Augusta Strindberga nebo Selmy Lagerlöfové, začínáme ve světě superhrdinů z komiksů, říká Tommy a doporučuje: Vyzvedněte tuto literaturu. Ukažte dětem a mládeži, že je berete vážně, že víte, co je zajímá, že tuto tematiku ovládáte a že se s nimi chcete v tomto žánru potkávat. Poslouchejte, o co mají děti a mládež zájem, o čem mluví, na co se dívají v televizi, jaké hry hrají. Pište a mluvte o počítačových hrách a televizních seriálech. Tak bude naše setkání rovnocené – setkáme se na jejich domácí půdě a budeme mít šanci je ovlivnit, vést k rozvoji čtenářských dovedností!
I když se tento přístup může někomu zdát dětinský, v případě školní knihovny ve Vindeln měl veliký úspěch. A to nejen u dětí a mládeže, ale také u učitelů i rodičů, kteří nadšeně sledovali, jak jejich děti začaly číst a psát samy (i když samozřejmě na počítači nebo iPadu).