Main content
ZE SVĚTA
Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR.
Městská knihovna v německém Brilonu získala cenu LernraumNRW-Preis za poskytování nízkoprahových informací o nových trendech ve světě digitálních médií. Uspěla se svým workshopovým programem Brilon Media Day (BMD) v soutěži, kterou vyhlásila spolková země Severní Porýní Vestfálsko poprvé v roce 2021. Byly oceněny tři inovativní projekty, které zvyšují mediální kompetence dospělých. Vítězné projekty získají částku 5000 EUR. Program BMD je bezplatný a dostupný. Jeho cílem je informovat o nových médiích a hodnotit je. BMD jasně prokázal, že je důležité naučit se žít s médii a že digitální revoluce patří do každodenního života všech. Snaží se pomoci cílové skupině porozumět potenciálu médií. Pedagogové předávají své zkušenosti z tzv. mediálních dnů ve svém pracovním prostředí, a tak městská knihovna nepřímo působí i v edukačním procesu žáků a studentů. Knihovna spolupracuje s Lidovou univerzitou Brilon, firmou Hoppecke, místní mateřskou školou a pobočkou německé Sparkasse. Má navázanou dlouhodobou spolupráci s řadou partnerů, které využívá k efektivnějšímu oslovení cílové skupiny. Mediální dny probíhají tři až šest hodin v otevřené a komunikativní atmosféře s kávou a cateringem v městské knihovně nebo v prostorách Sparkasse. Etablovaly se i v programu kulturních akcí Brilonu. Tematika jednotlivých workshopů: vše o smartphonech, výuková platforma YouTube, mobilní vzdělávání, 3D tiskárna, fake news atd. Do této aktivity se zapojily i další městské knihovny v Německu (Euskirchen, Dűsseldorf a Gűtersloh). Více informaci o projektu je na https://www.land.nrw/de/lernraumnrw.
(BuB Forum Bibliothek und Information – Jahrgang 73, Nr. 7, 2021, s. 375)
Knihovny procházejí technologickou revolucí, která otevírá cesty k začlenění inovativních služeb, a je nezbytné, aby i knihovníci v rozvojových zemích jako je Srí Lanka prokázali svoji hodnotu v digitálním světě. Studie odhalily, že vnímaná užitečnost a snadnost použití byly významnými prediktory přijetí stránek sociálních sítí univerzitními knihovníky a že důvěra má významný vliv na záměr knihovníků používat stránky sociálních sítí. Univerzitní knihovny by měly držet krok s dramatickými změnami v technologiích a jejich přítomnost na sociálních sítích je nezbytná. Vyžaduje se, aby knihovníci poskytovali služby koncovým uživatelům v digitálním prostředí. Studie, sledující přístup univerzitních knihovníků k sociálním sítím, probíhala na 15 státních univerzitách akreditovaných Univerzitní grantovou komisí na Srí Lance. Zúčastnilo se 124 pracovníků knihoven a hlavním výzkumným nástrojem této studie byl samostatně vytvořený dotazník v angličtině. Další část se týkala měření faktorů, které zachycovaly pocity a záměry respondentů vůči využívání sociálních sítí na pracovišti.
(IFLA Journal – Volume 47, Number 3, October 2021, s. 467–480)
Slovenská autorita pro Braillovo písmo, institut ve Slovenské knihovně pro nevidomé Mateja Hrebendu v Levoči, vznikl v prosinci 2020. Na základě doporučení výboru OSN pro práva osob se zdravotním postižením se tak zřídila Národní autorita na vytvoření standardizovaného zápisu Braillova písma. Knihovna svým uživatelům už desetiletí přináší knihy, kalendáře, soupisy či učebnice v bodovém písmu a podporuje užívání Braillova písma a reliéfní grafiky. Popularita Braillova písma mezi nevidícími čtenáři v posledních letech zaznamenala pokles, který souvisí s rozvojem informačních technologií. Po jejich příchodu se nevidícím a slabozrakým otevřely nevídané možnosti na získávání informací. Počítač, hlavně internet, přinesl i nevidomým svět na dosah ruky. Informační rozmach, který výrazně ovlivnil život nás všech, byl neodolatelný i pro nevidomé. Už čtecí zařízení, které syntetickým hlasem čte text z obrazovky, výrazně urychlilo získávání informací z dokumentů a internetových stránek. Syntetická řeč a hlasové informace se postupně dostaly i do mnoha přístrojů, bankomatů, výtahů atd. Zobrazování měnící se informace do Braillova písma je složitá a poměrně časově i finančně náročná činnost, ale je možná, protože v digitálním prostředí se požadované informace dají zobrazit.
(Knižnica – ročník 22, číslo 3, 2021, s. 87–89)
Připravil ROMAN GIEBISCH