Main content
KNIHOVNY V NOVÉM: Budeme se snažit tempo udržet
TOMÁŠ ONDRÁŠEK ondrasek@svkkl.cz
Být v cíli maratonu je krásný pocit. Vím, o čem mluvím. Ale férové je běžet od startu, nikoliv až pár posledních stovek metrů. V září 2019 jsem sice, jako úplně čerstvý ředitel, byl u poklepání na základní kámen stavby kladenského depozitáře, ale tenhle závod měl start nejméně o deset let dřív.
Po mnoha letech útrap s denním svážením knih po celém Kladně se tehdejšímu řediteli Jiřímu Mikovi podařilo s týmem několika kolegyň připravit projektový záměr s názvem Centrální depozitář – zajištění efektivní ochrany, správy a zpřístupnění knihovního fondu Středočeské vědecké knihovny v Kladně, p. o., který byl v roce 2015 schválen Radou Středočeského kraje. Příprava byla zahájena nákupem pozemku v následujícím roce a podáním žádosti o evropské dotace a výběrovým řízením na zhotovitele projektu v roce 2017. Projekt získal podporu v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), výzva č. 25 Knihovny, SC 3.1 Zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního dědictví při spolufinancování EU dotací 90 % způsobilých výdajů (viz příspěvek na s. 459).
Stavba byla zahájena slavnostním poklepem na základní kámen v pondělí 16. 9. 2019 za účasti radního pro oblast kultury a památkové péče Středočeského kraje Karla Horčičky, radního pro bezpečnost a zdravotnictví Roberta Bezděka v zastoupení hejtmanky, předsedy výboru pro památkovou péči, kulturu a cestovní ruch Zdeňka Štefka, vedoucí odboru kultury a památkové péče Kateřiny Pešatové a dalších hostů.
Nejistotu poddolovaného území, na kterém byla stavba založena, musela pojistit půlmetrová žebry vyztužená základová deska z železobetonu. Budovu tvoří železobetonový skelet, za-teplený čtvrtmetrovou minerální izolací. Do posuvných regálů skladových prostor ve třech podlažích se vejde přes 800 000 knihovních jednotek a kapacita depozitáře by se měla při současném tempu přírůstků zaplnit za 24 let.
Depozitář je postaven na brownfieldu, na pozemku po někdejších skladovacích a opravárenských halách POLDI Kladno, po jejichž zbourání zde několik posledních let bylo černé garážové stání a černá skládka.
Protože součástí projektu nebylo řešení transportu knih do půjčovny a úvahy o potrubní poště, dronech či lanovce byly fantasmagorické, budou se svazky do půjčovny převážet „postaru“ autem. Pro mladší knihovníky-sportovce budou k dispozici dvě elektrokoloběžky, na kterých se potřebných 250 metrů dá zvládnout za 70 vteřin, včetně čekání na semaforu na zelenou.
Autorem projektu je ostravský architektonický ateliér Kania, a. s., zodpovědným projektantem Ondřej Fabián a autorkou architektonicko-stavebního řešení Pavla Olšáková (viz rozhovor na s. 462–464). Generálním dodavatelem stavby byla českolipská stavební firma CL-EVANS se stavbyvedoucím Josefem Patočkou.
Celkové náklady na stavbu činily 144 mil. korun, z toho dotace IROP 110 mil. Předpoklad ročních provozních nákladů po dobu udržitelnosti (tj. pěti let) 1,1 mil. korun se ale po skokovém nárůstu cen po covidu i dalším růstu cen energií zdá být nejméně o 30–40 % podhodnocený.
Oproti současnému stavu nový depozitář zajistí kapacitu i kvalitu podle norem pro uchování a správu knihovního fondu, vyšší kvalitu knihovnické a informační služby pohodlnějším a rychlejším zpřístupněním fondu uživatelům, výrazné zlepšení konzervace fondu, tzn. ochranu před poškozením a účinky nevhodných mikroklimatických podmínek, a zjednodušení, urychlení a ekonomickou efektivitu obsluhy a správy fondu.
Moderními technologiemi osazená novostavba zajistí normativní podmínky pro dlouhodobé uchování knihovního fondu. Moderní regálový systém a digitální technika urychlí a usnadní manipulaci s fondem. Přemístění fondu, digitalizačního pracoviště a knihařské dílny ze stávajících nevyhovujících skladů výrazně zlepší pracovní i hygienický komfort zaměstnanců a zkrátí přepravní vzdálenosti. Snížení počtu a zkrácení doby převozů dokumentů ze skladů rozmístěných v intravilánu Kladna přinese snížení nákladů a značnou úsporu času při odbavování výpůjček. To vše přispěje k výrazně efektivnějšímu využití pracovní doby zaměstnanců.
První prohlídka po dokončení stavební části se za účasti zástupců Středočeského kraje v čele s hejtmankou Petrou Peckovou uskutečnila v pátek 7. 5. 2021, tj. po 19 měsících. Kolaudaci provedly příslušné orgány, tj. stavební úřad, hasiči a hygiena, v úterý 5. 10. 2021, tj. po 24 měsících.
Stěhování fondu hned v příštím týdnu po kolaudaci zahájila logistická firma Asen, která ve výběrovém řízení nabídla neuvěřitelnou cenu: třikrát (!!) nižší než ostatních sedm uchazečů. Asi půl milionu svazků, tj. 11 kilometrů regálů, jsme s nimi zvládli přestěhovat ve světovém rekordu za 16 pracovních dnů!
A to je už cílová rovinka tohoto maratonu. Nastěhujeme nábytek do kanceláří, u vchodu na zeď přitlučeme popisné číslo, desetkrát se pohádáme a jedenáctkrát udobříme, zapneme počítače a začneme tisknout první žádanky.
Uspořádáme slavnostní zahájení, sníme chlebíčky a začneme fungovat v běžném denním režimu. Metráky knížek budeme denně dopravovat do půjčovny a metráky přivážet zpět do depozitáře. Přijeďte se podívat. Rádi se pochlubíme, rádi vás provedeme.
Ti, co se nejvíc o depozitář zasloužili, už u nás ale nepracují. My jsme doběhli do cíle, ale na startu stáli oni. Převzali jsme od nich štafetu, a než ji od nás zase převezmou ti další, budeme se snažit jejich tempo udržet.
nositel ředitelské štafety od roku 2019
TOMÁŠ ONDRÁŠEK