Main content

TÉMA: Personální problematika v knihovnách: Management v knihovnách

předsedkyně Zaměstnavatelské sekce SKIP LIBUŠE NIVNICKÁ nivnicka@kjm.cz

Poměrně často se setkávám s názorem lidí, že práce v knihovně je taková příjemná a odpočinková záležitost, a tedy řídit knihovnu je vlastně také taková „brnkačka“. Co může být složitého na tom vést organizaci, která má zajištěné financování z veřejných zdrojů, zaměstnanci mají jistotu pravidelných výplat?

Knihovna se jako každá jiná firma či organizace pohybuje v právním rámci, který je pro ni závazný, a zodpovídá za činnosti svému zřizovateli. Není snadné vyznat se ve všech paragrafech, nařízeních či směrnicích. Obzvláště tehdy, kdy většina veřejných knihoven nemá své vlastní právníky, personalisty a další specialisty. Proto je jednou z klíčových rolí Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP) poskytovat nejen svým členům, ale všem veřejným knihovnám odbornou podporu.

Knihovna jako zaměstnavatel, to je oblast, které se od roku 2005 věnuje Zaměstnavatelská sekce SKIP. Sekce projednává témata, která jsou v centru pozornosti statutárních orgánů, manažerů na všech stupních řízení, personalistů, ekonomů, metodiků. A samozřejmě je určena i knihovníkům, kteří se zejména v menších knihovnách zároveň ocitají v roli vedoucího, který musí ovládnout všechny potřebné znalosti v jedné osobě.

Portfolio působnosti zaměstnavatelské sekce je široké. Zahrnuje obecně legislativní oblast, témata managementu, jako je finanční řízení, tvorba koncepcí a strategií, marketing, fundraising atd. Aktuálně jsou také zařazována témata související s novinkami v legislativě. Byl to například registr smluv, elektronická spisová služba, povinnosti v archivní péči, bezpečnost práce aj. V průběhu let se členové Zaměstnavatelské sekce SKIP také aktivně podíleli na tvorbě koncepce celoživotního profesního vzdělávání, novele katalogu prací, národní soustavě kvalifikací (NSK) a národní soustavě povolání (NPO), průzkumu věkové, mzdové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven, komunikaci s odborovým svazem (kolektivní smlouva vyššího stupně). Přenášeny jsou i zahraniční zkušenosti – např. IFLA. Velmi praktickou informační platformou je také existence elektronické konference Zaměstnavatel (zamestnavatel@ekonference.nkp.cz), kam je možné se přihlásit. Jsou zde průběžně zveřejňována upozornění na akce, novinky v legislativě či odkazy na další zdroje informací. V době covidové to byly také průběžné informace o aktuálních opatřeních apod.

Možných témat je nepřeberné množství, ale to, co se od doby vzniku této sekce ukazuje jako nejpotřebnější, je oblast rozvoje lidských zdrojů. Ostatně je to logické, protože úspěch či neúspěch každé knihovny závisí primárně na kvalitním personálním zabezpečení. Zároveň je práce s lidmi jednou z nejnáročnějších manažerských disciplín. Systematicky se věnujeme při vzdělávání tématům, která souvisejí s personální prací. Jako červená nit se všemi ročníky zpravidla dvoudenních seminářů vine téma zákoníku práce, který průběžně doznává řadu změn a novinek, se kterými je třeba umět pracovat. Výhodou je, že dlouhodobě spolupracujeme se zkušeným specialistou na pracovní právo, který zároveň zná specifika příspěvkových organizací a dokáže reagovat na konkrétní individuální dotazy.

Zpravidla druhý den semináře se nastolují témata, která můžeme shrnout jako doporučení pro personální práci v knihovnách. Jedná se o kombinaci přednášek specialistů a sdílení dobré praxe. Takto také proběhl letošní červnový dvoudenní seminář, konaný poprvé jen v on-line formě. Bohužel jsme tímto způsobem přišli o důležitou součást seminářů – tj. živé diskuse s výměnou názorů, které často probíhají dlouho po skončení oficiálního programu. Na druhou stranu se touto cestou mohli zúčastnit i zájemci, pro které je obtížné opustit svá pracoviště. Ukázalo se tedy, že do budoucna bude užitečné obě formy skloubit.

Na programu letošního ročníku se vedle specialisty na pracovní právo a zákoník práce podíleli kolegové ze tří knihoven, kteří byli ochotni podělit se o své zkušenosti z personální práce, nasdílet všem své prezentace a poskytnout pro inspiraci vybrané dokumenty ze svých knihoven. Byly to: Národní knihovna ČR, Knihovna města Ostravy a Knihovna Jiřího Mahena v Brně. Všem přednášejícím velmi děkuji. Z dotazů a reakcí na chatu bylo zřejmé, že témata, kterým jsme se věnovali, zaujala a je zájem je dále rozvíjet, proto jsme ještě letos připravili na 25. 11. webinář Práce s týmem, pro který se nám podařilo získat kvalitní vzdělávací agenturu. 

Konkrétní obsah semináře na rok 2022 se připravuje, zájemci mohou sledovat elektronické konference nebo web SKIP. Chceme vycházet zejména z publikace  Jak řídit knihovnu – příručka pro začínající vedoucí a ředitele knihoven (vydala NK ČR 2021).