Main content

KNIHOVNY V NOVÉM: Metodický pokyn pro postupy rekonstrukce knihoven

MARIE ŠEDÁ marie.seda@nkp.cz

Roky 2019–2020 přinesly několik zásadních dokumentů a standardů – jedním z nich je Metodický pokyn pro postupy rekonstrukce knihoven1 autorek Lenky Dostálové a Moniky Kratochvílové z Moravské zemské knihovny v Brně.

Co nová metodika přináší? Jak už je z názvu patrné, především obecný návod pro postupy při rekonstrukcích knihoven, kdy je cílem vybudovat nové, moderní a krásné prostory pro knihovny. Myslí na rozvíjející se úkoly, které s sebou přinášejí změny ve společnosti. Metodika je určena všem, kdo se zajímají o otázky rekonstrukce knihoven – ředitelům, vedoucím i pracovníkům knihoven, zřizovatelům/provozovatelům knihoven a v neposlední řadě i odborníkům z oblasti stavebnictví (architektům, designérům, projektantům).

Východiskem pro metodiku byla dotazníková šetření, a to Národní knihovny České republiky z roku 2016 (Průzkum prostorového a technického vybavení veřejných knihoven České republiky)2 a průzkumu Moravské zemské knihovny v Brně v souvislosti s výkonem regionálních funkcí v roce 2018. Výsledky obou šetření přinesly nepříliš pozitivní výsledky. Jednoznačně z nich vyplynula potřeba vzniku nové metodiky, která by zřizovatelům/provozovatelům obcí pomohla při modernizacích i rekonstrukcích veřejných knihoven.

Nejde o univerzální návod – metodiku je nutné přizpůsobit podmínkám konkrétní knihovny i obce. Stejně jako se dynamicky proměňuje společnost, je nezbytné proměňovat i knihovny, jejich prostory, činnosti a zaměření. Rekonstrukce jejich prostor musí jít ruku v ruce s modernizací pojetí služeb tak, aby se veřejná knihovna v obci stala vyhledávanou alternativou trávení volného času, místem setkávání a komunitních aktivit. Jak je uvedeno v příručce, prostorové požadavky vycházejí především z množství aktivit, které komunitní knihovny pořádají či plánují pořádat pro širokou veřejnost (děti, maminky, seniory, mezigenerační aktivity) nebo jsou výsledkem spolupráce s organizacemi v místě (MŠ, ZŠ, zájmové spolky apod.), např. dílničky nebo workshopy.

Více než čtyřicetistránkový dokument v úvodní části odkazuje na použité standardy a doporučení celostátního i mezinárodního významu. Metodika má šest částí. Po zmapování potřeb knihoven přechází k funkcím knihovny a požadavkům na její prostory, podrobně se zabývá výsledy šetření a neutěšeným stavem knihoven, především v menších sídlech. Ve třetí části se materiál věnuje funkcím knihovny a jejím prostorám. Komunitní principy jsou pro funkce současné moderní knihovny zásadní – stejně tak důležitá je vzdělávací role knihovny. Vliv na uživatele má bezesporu také samotná budova knihovny, její interiéry a vnitřní vybavení.

Podrobné informace k architektonickým a stavebním zásadám i k typologii prostor a funkčnímu a provoznímu uspořádání tvoří jádro metodického pokynu, stejně jako následující část s názvem Rekonstrukce knihovny.

Jak přistoupit k rekonstrukci? Tu je potřeba chápat jako komplexní proces, který vyžaduje konzultaci s celou řadou odborníků z oblasti stavebnictví. Je nutné vědět, jaké jsou právní a zákonné postupy rekonstrukce a jak naplánovat realizaci projektu. V rámci předprojektové přípravy je nezbytné připravit jednoznačnou formulaci záměru – přípravné fáze přitom ideálně začínají dlouho před zahájením rekonstrukce. Metodický pokyn zveřejňuje okruh otázek pro přípravu koncepce knihovny pod názvem Ptejme se uživatelů (otázky tvoří přílohu metodiky).

Důležitou součástí je zjišťování potřeb a zapojení uživatelů do celkového procesu. Metodický pokyn pro rekonstrukce knihoven upozorňuje na dodržování parametrů stanovených ve Standardu pro dobrou knihovnu.3 Realizace projektu a jednotlivé kroky rekonstrukce jsou podrobně rozebrány z pohledu expertů. Jednotlivé kroky rekonstrukce a rozsah budoucího projektu by měly být přiměřené ekonomickým možnostem zadavatele.

Pátá kapitola metodiky představuje Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven.4 Jeho posláním je napomáhat všem zřizovatelům knihoven a knihovníkům při modernizaci a obnově veřejných knihoven a jejich proměně v otevřená, kulturní, komunitní a kreativní centra. Významnou součástí činnosti centra jsou konzultace a poradenství v oblasti poskytovaných služeb a funkcí knihoven tak, aby reflektovaly potřeby daného místa. Je to prostor, kde mohou zřizovatelé/provozovatelé knihoven najít mnoho odpovědí na své otázky.

Poslední, neméně významnou kapitolu tvoří financování. Jaké jsou finanční možnosti při zajištění stavebních úprav, kam se obrátit při potřebě vícezdrojového financování a jaké dotační portály sledovat, tvoří součásti této kapitoly.

Současná společnost klade mnoho požadavků na komunitní knihovnu. Prioritou je její zapojení do života a plánu rozvoje obce; v mnoha z nich jsou právě knihovny místem pro setkávání zastupitelstva či debaty o různých otázkách, vítání malých čtenářů, loučení s absolventy škol a mnoho dalších pestrých aktivit daných konkrétní komunitou. Vydaný Metodický pokyn pro postupy rekonstrukce knihoven tomu může výrazně pomoci.

1 DOSTÁLOVÁ, Lenka a Monika KRATOCHVÍLOVÁ. Metodický pokyn pro postupy rekonstrukce knihoven. Brno: Moravská zemská knihovna, 2019. Metodika Ministerstva kultury č. 209 ze dne 24. 9. 2020, č. j. MK 57808/2020 OVV, sp. zn. MK-S 5556/2020 OVV. Dostupné z: http://invenio.nusl.cz/record/432048.

2 Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/docs/Zprava_Prostor_2016.pdf

3 Dostupné z: https://www.mkcr.cz/doc/cms_library/2019_metodicky_pokyn_mk_vkis-11473.pdfa

4 viz Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven (mzk.cz)