Main content
TÉMA: Práce s dospívajícími: Záložka do knihy spojuje školy v roce 2020
PAVLÍNA LIŠOVSKÁ cdc@kjm.cz
Knihovna Jiřího Mahena v Brně je pro rok 2021 již pošesté koordinátorem mezinárodního česko-slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy za českou stranu. Tento projekt proběhne v roce 2021 již podvanácté a je zacílen na podporu dětského čtenářství; skrývá v sobě spoustu kreativity, knižních objevů a dobrodružství a nadšení menších i větších dětí z četby a společného prožití čtenářských chvil.
Podle stupně a typu školy se z přihlášených škol vytvářejí partnerské dvojice. Ačkoliv loňský 11. ročník, stejně jako všechny jiné akce a aktivity toho roku, poznamenala koronavirová pandemie, nenechalo se 940 přihlášených slovenských a českých škol odradit a své nápady na podporu čtenářství a závazky vůči svým zahraničním partnerům svědomitě a s velkou chutí spolu s dětmi splnily.
Každoročně je vyhlášeno (v současné době obvykle v posledním srpnovém, tzv. přípravném týdnu) nové téma pro daný ročník; pro ten letošní to bude Okouzlující svět knižních příběhů, pohádek a básní. Toto téma je pro přihlášené školy závazné, je však ryze na nich, jakým způsobem se jej zhostí, jaké aktivity pro své žáky připraví, čím podpoří jejich zájem nejen o knihy, ale hlavně jakým způsobem a jakou technikou vyrobí záložky pro své zahraniční kamarády. Mezi tradičně využívanými technikami je malba a kresba, často se objevují záložky formou skládání papíru či origami záložky, využívá se však i kombinovaná technika, kolorovaná kresba, v průběhu let jsme se mohli setkat i s vyšívanými záložkami a mnohými dalšími.
Téma uplynulého ročníku v roce 2020 neslo název Radost ze čtení ukrytá ve verších básní nebo v próze. Bylo zvoleno dostatečně široce, aby nesvazovalo malé výtvarníky při tvoření. Děti také velmi často dopisují na svou vyrobenou záložku tip na dobrou knížku, kterou by si jejich zahraniční vrstevníci mohli či měli přečíst, starší děti pak někdy využívají pro zpestření vytvářených záložek citáty z knih apod.
Smyslem celého projektu primárně je, jak již bylo řečeno, podpora dětského čtenářství, ale nedílnou součástí propojování českých a slovenských škol je také poznávání kultury našich nejbližších sousedů, jejich zvyků, místních tradic a historie. Společné čtení a vzájemné diskutování, doporučování dobrých knih a přátelská spolupráce na tvorbě dárků pro zahraniční kamarády jsou dalšími příjemnými bonusy. Školy pak nezřídka navazují trvalejší partnerství a spolupracují i na dalších společných aktivitách.