Main content
TÉMA: Dopad pandemie na služby a práci knihoven: Komunikace dnešní doby
MICHAELA TETZELI mail@mtconsulting.cz
Potřebu komunikace a spolupráce v soukromí i v práci si v dnešní době uvědomujeme více než jindy. Její forma a možnosti se změnily. O jaké principy se můžeme opřít, které nástroje a řešení fungují? Nad tímto tématem se zamýšlí terapeutka Michaela Tetzeli.
Sociální kontakt a klíčové potřeby
Změny, které přinesl loňský covidový rok, zasáhly většinu z nás. Kladou na nás nové nároky a zároveň otvírají nové možnosti. Jsme nuceni opustit zaběhlý rytmus a běžné návyky, vykročit mimo bezpečnou zónu iluzorních jistot. U svých klientů se setkávám s pocity frustrace, strachu, izolace, pramenící z chaosu a nejistoty, stejně jako s pocity zklidnění, přehodnocení, vnímání příležitostí, času pro sebe a své blízké, jež nám lockdown naopak umožnil.
V této době více trpí extrovertnější povahy, zvyklé na externí stimuly dobré nálady; naopak introvertnější typy si více užívají klid a soukromí. Lidé obecně nemají změny příliš v oblibě. Z chaosu se rodí nový řád, krok za krokem vnímáme nové možnosti, učíme se zacházet s technologiemi, uvědomujeme si aktuální potřeby a hodnoty, lépe rozlišujeme zbytné od nezbytného. Ačkoli se nám to nemusí líbit, nakonec přichází pokrok.
Prožíváme reálné trendy 21. století
Globalizaci a její důsledky, digitalizaci, přechod z konzumního způsobu života k trvalejším hodnotám a smysluplnějšímu bytí, ekologickou a etickou odpovědnost, efektivnější zacházení se zdroji si lépe uvědomujeme, protože to prožíváme. Je přirozené, že změnu provázejí pocity ignorace, hněvu, frustrace, rezignace, zvědavosti, poznání a konečně přijetí nového.
Převzít zodpovědnost, hledat jistoty sami v sobě
Co nám může pomoct, jak si tuto etapu usnadnit? Změnit a ovlivnit to, co máme ve svých možnostech, místo stížností a obviňování. Ověřovat si informace a získávat je z důvěryhodných zdrojů (tomu mohou pomoci i knihovny), zapojit kritické myšlení, ratio, omezit příjem dezinformací. Podívat se mimo svoji sociální bublinu a konfrontovat se i s jinými názory, zaměřit pozornost na pozitivní věci. Poznávat a učit se nové technologie, vzájemně si pomáhat, být užitečný. Nastavit si zdravější zvyky, vytvořit si systém rituálů, které vracejí do světa řád, naplňují naše hodnoty a potřeby, mobilizují potenciál, talent, motivaci a vůli. Až po čase, když se ohlédneme, pochopíme, co nám situace opravdu přinesla, že se v problému zrodila příležitost.
Investovat do sociálního kapitálu
Společně se inspirujeme, učíme, improvizujeme, sdílíme zkušenosti, tvoříme. V posledních letech jsem měla možnost se podílet na průzkumu spokojenosti zaměstnanců, prováděném společností Gallup napříč celou Evropou. Opakovaně se objevovala témata k řešení: nedostatečná firemní komunikace, zdlouhavé odkládání důležitých opatření, touhy po větší nezávislosti a flexibilitě, chronická únava z pracovního přetížení a rychlého tempa. Dnešní zkušenost je jiná. Sociální kontakt nám sice chybí víc než dřív, ale na špatnou komunikaci si nestěžujeme. Pokud jej potřebujeme, sami ho iniciujeme, na chybějící informace se zeptáme, snažíme se důležité zprávy sdílet, příp. je včas aktualizujeme. Část pasivní mailové komunikace nahradily interaktivní chaty. Jsme vděčni, že home office můžeme kombinovat s týmovou prací. Místo abychom si stěžovali na komplikace, které přinášejí inovativní technologie, učíme se využít jejich výhod a sdílíme zkušenosti a vychytávky, které nás propojí a usnadní a zpříjemní soukromí i práci.