Main content

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: Změněná podoba registračních kartiček

MARCELA GÜTTNEROVÁ guttnerova@knihovna-litvinov.cz

 Kromě rekonstrukce moderní budovy se litvínovská knihovna dočkala také modernizace registrační kartičky pro čtenáře. Staré průkazky tvořila papírová cedulka s potřebnými údaji, kterou pak musela knihovnice ručně zalaminovat. Při běžném opotřebení se třepily jejich rohy nebo se různě ohýbaly a vypadaly nevzhledně. To již skončilo! Registrační kartičky nám teď zapadají do konceptu „hravé knihovny“. Ten tvoří různé formy figurek ze hry Člověče, nezlob se. Před každou místností stojí velká figurka z kašírovaného papíru a nápis, který odkazuje na její využití (viz https://www.knihovna-litvinov.cz/fotogalerie/foto/3475). Figurky nám vytvořila malířka Sylva Prchlíková. Další prvek figurek je vidět v regálech, kde tvoří různobarevné zarážky na knihy, ladící s barvou kovových částí regálů. Jinou podobu figurek si mohou návštěvníci z řad turistů prohlédnout či zakoupit ve formě Turistického deníku a vizitky, která se do něj nalepí (viz obr.).

Nové plastové karty jsme zvolili v rozměru kreditní karty a v jednoduché variantě bez dalšího čipu. Svou roli hrála samozřejmě cena, ale také jsme se shodli na tom, že pro velikost naší knihovny bychom funkce s čipem asi nevyužili. Chtěli jsme hlavně zrychlit odbavování čtenářů u centrálního pultu a zefektivnit práci knihovníků. 

Nový design karet jsme si navrhli sami. Kolega Vladimír Kraft z dětského oddělení udělal několik návrhů s různými podobami figurek a hlasováním všech zaměstnanců jsme zvolili ten s největším počtem hlasů. Karty oddělení se liší barvou.

Zakázku realizovala firma CardHouse Ústí nad Labem. Karty nám předtiskli s naším návrhem grafiky a navazující řadou čárových kódů. Dodali nám tiskárnu, pomocí které dotiskujeme pouze jméno čtenáře do bílého pruhu v horní části průkazky, aby bylo na první pohled viditelné. Výhodou je, že máme centrální výpůjční pult, takže jsme potřebovali pouze jednu tiskárnu. Karty se vydávají pouze na jednom místě a ostatní pracoviště na odděleních se touto činností nemusí zdržovat a mohou se věnovat čtenářům. Pracovnice u pultu vyplní jejich přihlášku do knihovnického systému Koha, vloží předtištěnou barevnou kartu příslušného oddělení a vytisknou jméno čtenáře.

Důležitou součástí celého procesu výměny kartiček byla také propagace, kterou jsme trochu odlehčenou a vtipnou formou realizovali na Facebooku (https://www.facebook.com/knihovna.litvinov/photos/a.453645847011/10156923935507012/?type=3&theater). Nový design karet podpořil propagaci knihovny mezi návštěvníky a zvýšil její prestiž v očích veřejnosti. Tuto modernizaci jsme mohli realizovat díky prostředkům z dotace VISK 3.