Main content
ZE SVĚTA
Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR.
Šíření obrázků a jejich zvýšené používání na amerických univerzitách a v každodenních informačních praktikách zažehlo zájem o vizuální gramotnost jako oblast výzkumu. Akademické časopisy se oblasti vizuální gramotnosti věnují již od roku 2011. Byla tradičně spojena s dějinami umění a uměleckou výchovou, ale nyní se stává důležitým konceptem napříč akademickými obory. Pokrok v digitálních technologiích přispěl k šíření obrázků. Vizuální zdroje otevřely nové možnosti výuky a vizuální gramotnost se považuje pro studenty 21. století za podstatnou. Její důležitost vzrostla s vývojem webu a podpořila ji snadnost fotografování a sdílení obrázků. Obrázky jsou také nezbytnou součástí komunikace v prostředí sociálních médií – uživatelé mohou online zveřejňovat své příspěvky na Facebooku, Instagramu, Snapchatu, Pinterestu a dalších aplikacích. V tomto prostředí nejsou lidé jen spotřebiteli, ale také producenty vizuálního obsahu a potřebují odpovídající dovednosti. Ve světě falešných zpráv jsou i obrázky snadno manipulovatelné a mohou podávat zkreslené informace. Uživatelé musí být schopni vyhodnotit jejich důvěryhodnost. S rozšiřující se rolí obrazů na akademické půdě, v komunikaci, vzdělávání i každodenním životě věnují výzkumy více pozornosti i knihovnické praxi. Pracovníci výzkumu v oblasti knihoven obvykle používají metody společenských věd a kritizují nízkou gramotnost v oblasti metodik výzkumu.
(IFLA Journal – Volume 46, Number 2, June 2020, s. 172–181)
LEGO je po celá desetiletí nedílnou součástí německých dětských pokojů a okresní knihovna v Duisburgu Homberg-Hochheide se rozhodla nabídnout svým uživatelům „LEGO – místo setkávání“. Děti tato stavebnice mimořádně baví. Stavěním se podporují jejich motorické, kognitivní a sociální dovednosti. Verbalizace při hře také zlepšuje jazykový rozvoj a vyjadřovací schopnosti. Podle německých knihovníků je množství dovedností podporovaných LEGEM optimální pro práci s dětmi ve veřejných knihovnách. Zaměstnanci knihovny čtou dětem různé příběhy a poté společně s nimi staví na dané téma vybrané výtvory. Ty jsou vystaveny ve vitríně a motivují ostatní děti ke společným aktivitám s LEGEM. Je nutné získat mnoho stavebních kostek – cca 2000, protože každé dítě jich potřebuje ke své tvorbě min. 100–200. Nákup stavebnic je nákladná záležitost – knihovna na ně získala finance z komunitního fondu Homberg-Hochheide. Velmi důležitá je příprava na samotnou akci – je třeba dobře vybrat tematicky správnou knihu a jí odpovídající stavebnici. Pravidelné akce probíhají v knihovně jednou za měsíc a účastní se cca 20 dětí. Zájem je daleko větší, ale limitem jsou malé prostory městské knihovny.
(BuB Forum Bibliothek und Information – Jahrgang 72, Nr. 5, 2020, s. 229)
Slovenská pedagogická knihovna s vědomím, že čtení s porozuměním motivuje žáky, aby se společně bavili o knihách, přemýšleli o nich a zpětně se k nim vraceli, realizovala v roce 2019 tři čtenářské projekty pro žáky základních a středních škol. Zároveň se knihovna snažila vytvářet pro pedagogy takové podmínky, aby mohli u žáků rozvíjet kritické myšlení, přátelskou komunikaci, skupinovou kooperaci a osobní talent jednotlivých žáků. První dva čtenářské projekty realizovala knihovna při příležitosti Mezinárodního měsíce školních knihoven, kterým je měsíc říjen, třetí čtenářský projekt při příležitosti Mezinárodního dne školních knihoven 28. 10. Do uvedených projektů se zapojilo 1534 českých a slovenských škol s celkovým počtem 176 079 účastníků. Všechny tři projekty vycházejí z Národní strategie zvyšování úrovně a kontinentálního rozvíjení čtenářské gramotnosti (garantem je Ministerstvo školství, vědy, výzkumu a sportu Slovenské republiky). Prvním čtenářským projektem byl 10. ročník Česko-slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy. Cílem bylo navázat kontakty mezi školami prostřednictvím výměny záložek, které žáci vyráběli na vybrané téma. Druhým projektem byl 8. ročník celoslovenského projektu Záložka do knihy spojuje slovenské školy, kdy žáci vyráběli záložky na téma Osobnosti, které se zasloužily o demokracii. Třetí projekt, nejzajímavější akce školní knihovny na téma Inspirující žáci, tvořivá mysl: 145 výročí narození J. G. Tajovského, zorganizovala Slovenská pedagogická knihovna a šlo o již 15. ročník.
(Knižnica – ročník 21, číslo 2, 2020, s. 28–35)
Připravil ROMAN GIEBISCH