Main content
KNIHOVNY V NOVÉM: Závan inspirace ze Severu
PETRA MLADĚJOVSKÁ
IVO ONDRAČKA
V období postupného rekonstruování kulturního domu ve Veselí nad Moravou přišla na řadu i kardinální otázka týkající se existence knihovny. Zdejší městská knihovna totiž funguje od roku 1960 až do současnosti v prostorách kulturního domu. Její přestěhování z původních prostor (bývalé městské radnice) do centra města mělo příznivý dopad na její rozvoj. Sedmdesátá léta s sebou přinesla založení knihovnického střediska a několika poboček, z nichž během let ale zbyla jedna. Městský architekt Ivo Ondračka byl pak pověřen vypracováním variantního návrhu situování městské knihovny v několika budovách města (zvažoval se i návrh výstavby nové budovy), nakonec se však dala přednost rekonstrukci původních prostor.
Výsledek rekonstrukce se rozchází s původní představou využívání odpočinkových zón v oddělení pro dospělé. Podle architektova modelu severských knihoven jsou tyto zóny rozesety do různých míst v knihovně tak, aby lákaly návštěvníky k posezení, ale ti si zatím u nás k tomu vztah nenašli. |
V roce 2017 tak započala zásadní rekonstrukce, zahrnující ztrojnásobení užitkových prostor pro knihovnu a možnost občasného využívání částí knihovny (boční lóže hlavního sálu a horního vestibulu – cca 22 % plochy) pro mimořádné večerní kulturní akce a plesy. Kompletní financování rekonstrukce ve výši 21,8 milionu korun uvolnilo ze svého rozpočtu město.
Slovo architekta
Hlavní ideou rekonstrukce byla zásadní funkční a morální rehabilitace vnitřních prostor domu, typického reprezentanta totalitní éry, a jejich úplné přetvoření na přehledný a otevřený prostor s množstvím propojení, perspektiv a nečekaných průhledů. Prostory se otevřely nejen uživatelsky – pro pořádání kulturních akcí a spojení se sálem, ale i vizuálně – pohledům návštěvníků i průchodu slunečních paprsků. V rámci prostoru knihovny byla odstraněna většina příček a nezbytné svislé i vodorovné dělení prostor je řešeno sklem (včetně skleněného ochozu v horní části vestibulu) nebo mobilními prvky. Tím došlo k rehabilitaci původního prostorového konceptu budovy – centrálního sálu obklopeného dvěma podlažími pomocných prostor. Dvojpodlažní horní vestibul s bazilikálními okny byl využit pro vstupní centrální halu nové knihovny s vestavěným podlažím skleněného ochozu s knihami. Pocitová změna prostor byla natolik radikální, že si čtenáři po otevření jen s obtížemi dokázali uvědomit umístění původních místností. Do obvodového pláště budovy (nedávno zatepleného) se nezasahovalo.
Součástí rekonstrukce byla vestavba výtahu, spojujícího hlavní užitná podlaží. Z centrálního vestibulu s hlavním pultem a knihovním ochozem se vstupuje do tří hlavních prostor: dvou sekcí oddělení pro dospělé čtenáře a do oddělení pro děti s místností pro dospívající. Součástí knihovny je studovna a šatna. Části s knihovními regály doplňuje sedací nábytek – čtenářská zákoutí, křesla ušáky, pohovky a menší křesílka. Relaxační prostory tvoří cca 20 % plochy knihovny. Dětská část disponuje kromě malého amfiteátru a obvyklého sedacího koutku i domečkem a jeskyňkou s lehacím nábytkem. Všechny knihovní regály jsou osvětleny LED páskami, hlavní prostory pro knihy jsou nasvětleny nepřímo nebo přes rozptylové desky. Ve všech hlavních prostorách knihovny bylo instalováno chlazení, v dvoupodlažním vestibulu klimatizace.
Interiér dotváří hravý a vtipný grafický orientační systém, postavený na jednoduchých kresebných symbolech, který odlehčuje základní barevnou kompozici. Samostatně se obdobným způsobem rekonstruoval i přízemní vestibul kulturního sálu.
Hodiny strávené debatami nad plány
Po schválení realizace navrhovaného projektu započala jednání architekta se zaměstnanci knihovny. Proběhlo nespočet osobních setkání i telefonátů, ve kterých se pilovaly veškeré detaily. Knihovnice vyjadřovaly své představy a potřeby podle praxe a většinou se dospělo ke shodě či kompromisu. Jelikož souběžně došlo ke zrušení pobočky, bylo potřeba zajistit dostatečný počet regálů k umístění veškerého knihovního fondu, a to nejlépe ve volném výběru, ve kterém v současnosti naleznete 97 % nabízených titulů. Zároveň regály nesměly prostor přehltit, takže muselo dojít na rozsáhlou probírku fondu a vyřazování. Knihovna získala skladové prostory nejen pro knihy, ale i pro materiál, na který nebylo dříve místo. Právě regály se staly diskutovaným tématem. Architektova prvotní představa byla renovovat ty původní z důvodu úspor i myšlenky skloubení starých a nových prvků. Nakonec se dala přednost novým regálům, protože renovace by byla velmi nákladná. Ty nižší byly umístěny do centrální výpůjční místnosti a oddělení pro děti, vyšší pak do oddělení beletrie a naučné literatury. U dětského oddělení byl mimo jiné vznesen požadavek na pohodlný a dostatečně velký prostor pro realizaci programů pro školy. V tomto případě muselo dojít ke snížení počtu sedacích setů v klidových zákoutích, aby nevznikal permanentní problém s usazením celé třídy a aby bylo možné realizovat pohybové aktivity či jiné činnosti, které jsou také běžnou součástí programů.
Změny v knihovně vycházely z potřeb čtenářů, možností naší organizace a ambice vyjít maximálně vstříc našim uživatelům. Zohledňují velikost města, účelovost a dopad nabízených služeb knihovny. Tomu všemu se přizpůsobila i její provozní doba, která o několik hodin narostla. Zareagovali jsme i na trendy ve výpůjční nabídce – čtenář si může zapůjčit deskové hry nebo elektronické knihy. Vybavením se knihovna rozšířila o prvky, z nichž některé patří k standardním, jiné k nadstandardním: bibliobox, detekční brány (došlo k inovaci ve výpůjčním systému, všechny knihy byly opatřeny RFID štítky), studovna s moderním technickým zázemím a kapacitou 30 míst, místnost pro teenagery, selfcheck (který, žel, doposud nenašel své využití v plné míře), šatna. Čtenáři mohou při výběru knih využít vozíky s košíky. Knihovna se stala konečně bezbariérovou díky výtahu, který byl nejnákladnější položkou v celé rekonstrukci.
Představy a naplnění
Výsledek rekonstrukce se rozchází s původní představou využívání odpočinkových zón v oddělení pro dospělé. Podle architektova modelu severských knihoven jsou tyto zóny rozesety do různých míst v knihovně tak, aby lákaly návštěvníky k posezení, ale ti si zatím u nás k tomu vztah nenašli. Zároveň se ukázala nevýhoda propojení knihovny a sálu v běžném provozu. Speciální závěsy, které byly nainstalovány jako bariéra proti hluku, jsou v tomto ohledu nedostatečné, a dochází tak k vzájemnému rušení, jestliže probíhají akce souběžně na obou místech.
Rekonstrukce knihovny přispěla k vybudování kuchyňky pro zaměstnance a plnohodnotné kanceláře s dostatečným soukromím, což je přijímáno s velkým povděkem.
Uživatelé nový vzhled knihovny hodnotí kladně, vyjadřují se o ní jako o velmi moderní a designové, rovněž kvitují její bezbariérovost, která měla v původních prostorách své limity.
Velké oblibě se těší zejména dětské oddělení; děti využívají odpočinkové zóny k relaxaci, četbě nebo psaní domácích úkolů. Rodiny s malými dětmi oceňují dětský koutek s kobercem a hračkami a rovněž přebalovací pult na toaletách (ostatně toalety pro čtenáře se vybudovaly až při rekonstrukci).
Knihovna tímto rekonstrukčním krokem posílila svoji kulturní roli, stala se flexibilní a prostorově variabilní. Neutěšený původní stav knihovny se proměnil, a vznikl tak esteticky příjemný prostor, ve kterém je radost pracovat.