Main content
NÁZOR: Knihovny a senioři
ZLATA HOUŠKOVÁ zlata.houskova@gmail.com
Zabýváme-li se tématem „knihovny a senioři“, neměli bychom zapomenout na několik základních věcí:
— Není senior jako senior. Je to obrovská a různorodá skupina lidí, kteří se liší věkem (seniorský věk, jak se dnes u nás běžně chápe, tedy cca od 65 let, zahrnuje minimálně dvě generace!), vzděláním (zahrnuje všechny typy vzdělání od základního po vysokoškolské, vědecké hodnosti apod.), sociálním statusem (od prezidentů po bezdomovce), ekonomickým statusem (od milionářů po zcela nemajetné), ale také životními podmínkami, zdravotním stavem, inteligencí, zkušenostmi, prioritami, hodnotovým systémem, motivací, aktivitou atd. Nelze proto vždy podle několika jedinců usuzovat na celkovou charakteristiku skupiny.
— Senioři jako skupina mají ovšem také podstatné společné znaky, což jsou především postupně probíhající involuční procesy v oblasti tělesné, psychické i sociální. Že jsou senioři skupinou se specifickými potřebami, vyplývá právě z charakteristik zmíněných procesů, které tyto potřeby (v různé intenzitě a v různé době u jednotlivých seniorů) vyvolávají.
— To, co děláme specificky pro seniory, NENÍ DISKRIMINACE!!! Jsou to SLUŽBY NAVÍC (a samozřejmě také práce navíc, s tím je třeba počítat). Senior si totiž vždy může vybrat, zda tyto služby využije. Knihovna se proto musí rozhodnout, zda tyto služby navíc bude nabízet, nebo ne. Pokud přijmeme výše uvedený princip, je nám jasné, proč byla např. v době pandemie COVIDu zvláštní provozní doba v prodejnách potravin vyhrazena seniorům, proč seniorům poskytujeme donáškovou či dovážkovou službu, proč děláme pro seniory specifické kurzy, proč pro ně otevíráme speciální virtuální prostor (sekce na webu, Facebooku apod.), proč jim poskytujeme slevy na členských poplatcích, na vstupném apod.
Problematikou seniorů v knihovnách, specifických služeb a aktivit pro ně, jakož i speciálního „nastavení“ knihovny (vnímání a znalost specifik seniorského publika a jejich respektování a reflexe, adekvátní personální zabezpečení služeb seniorům, asistivní služby, práce s prostorem a vybavením, kooperace s partnery, integrační aktivity aj.), tím vším se zabývá sekce SKIP „60+“. K jejím aktivitám patří kromě řady seminářů, školení a konferencí také zpracování standardu Rovný přístup. Knihovna přátelská seniorům (Praha: NK ČR, 2016).
Sekce právě prožívá poměrně komplikované období personálních změn. O to více stojí o co nejširší spolupráci s odbornou veřejností, kterou ostatně avizuje od doby svého vzniku. Pokud tedy máte o jakoukoliv spolupráci se sekcí či dokonce o členství v ní zájem, ozvěte se, prosím, předsedkyni Haně Mazurové (kontakt na ni a více o sekci viz: https://www.skipcr.cz/odborne-organy/60/kontakty) nebo autorce těchto řádků, případně jinému z členů vedení sekce.
Těšíme se na spolupráci. Buďme těmi, kdo umějí poskytovat služby, jaké naši uživatelé opravdu potřebují, ale i těmi, kdo dokážou plně využít potenciál seniorů v našich obcích. Věřte, že je mimořádný!