Main content
UDÁLOSTI: Druhý ročník DojoConu
VLADANA PILLEROVÁ Vladana.Pillerova@nkp.cz
V Olomouci proběhl na konci března 2019 již 2. ročník tzv. DojoConu, tedy setkání programovacích klubů pro děti CoderDojo, které fungují v ČR. Některé z těchto klubů se scházejí také v knihovnách, a tak knihovny samozřejmě na akci nemohly chybět. Setkání proběhlo na Vyšší odborné škole a Střední průmyslové škole elektrotechnické v Olomouci. S organizací vydatně pomáhali pracovníci Vědecké knihovny v Olomouci. Na akci se sjelo přes 50 dětí a dobrovolníků z různých IT profesí, kteří se zajímají o vzdělávání dětí v oblasti informačních technologií. Pro děti byl připraven bohatý program ve formě workshopů a diskuzních přednášek. Akce se zúčastnil také ambasador projektu CoderDojo v České republice europoslanec Luděk Niedermayer.
Děti si mohly například vyzkoušet programy ve virtuální realitě, které do Olomouce přivezli knihovníci z Městské knihovny v Třinci. Třinecká knihovna je jednou z mála knihoven v ČR, která disponuje zařízením pro virtuální realitu a nabízí ho svým uživatelům, především pak mládeži. Další workshop byl zaměřen na práci s Micro:bity, což jsou vlastně snadno programovatelné mikropočítače, díky kterým děti mohou vytvořit jednoduchou hru, animaci či program. Kromě těchto dvou workshopů proběhla prezentace aktivit ústeckého klubu, který funguje v Severočeské vědecké knihovně v Ústí nad Labem. Jednou z aktivit ústeckého klubu byla tvorba krátkého animovaného příběhu s pohádkovým motivem, odehrávající se právě v Ústí nad Labem a okolí. Dozvěděli jsme se, co všechno tvorba obnášela, a hotový příběh jsme nakonec mohli shlédnout. Pro menší děti byla navíc připravena série workshopů na téma e-bezpečnost v rámci projektu E-bezpečí. Děti se například naučily, jak si vytvořit silné heslo, jak rozpoznat falešný profil od profilu skutečného, jak se zachovat v situaci, kdy se stanou oběťmi kyberšikany, jak na sociální síti nahlásit závadný obsah k blokaci apod. Veškeré znalosti a dovednosti si děti osvojovaly aktivně, samy hledaly řešení problémových situací.
O Projektu CoderDojo
Hutí CoderDojo vzniklo v roce 2011 v Irsku a díky jednoduchému konceptu a atraktivnímu obsahu se k dnešnímu dni rozšířilo na všechny světové kontinenty – na konci roku 2018 existovalo již přes 2000 klubů ve 110 zemích světa. Kluby fungují na dobrovolné bázi – vedou je tzv. šampioni, kteří zabezpečují organizaci, a mentoři, kteří mají technické schopnosti a učí děti programovat. Pro děti je vše zdarma. Kluby fungují většinou ve školách, knihovnách, ale i soukromých společnostech, které klubům poskytují prostory bezplatně. Mohou využívat organizační či materiální (výukové materiály) podporu, kterou poskytuje CoderDojo ČR prostřednictvím svého webu.1 Kluby se mohou účastnit celosvětových setkání, která probíhají například i na půdě Evropského parlamentu.
Europoslanec L. Niedermayer vzpomínal na začátky celého projektu v ČR: Před pár lety, když jsme si pohrávali s myšlenkou založit CoderDojo u nás, jsme si nebyli jisti, jestli síť klubů programování založená na dobrovolnictví a bez dotací či jiných financí v našich podmínkách může vzniknout. Věřil jsem tomu, ale jistý jsem si nebyl. Uplynuly jen dva roky, v České republice funguje dvanáct klubů a dnes pořádáme již druhé velké setkání komunity CoderDojo. Tentokrát s podporou mnoha skvělých organizací a firem, které se rozhodly tento projekt podpořit.
Co vidí jako přínosy projektu? CoderDojo alespoň trochu může pomoci s problémem nedostatku programátorů v Evropě a se zmenšením rizika zaostávání Evropy v této oblasti. Kroužek programování může děti přivést k této profesi a hlavně je připraví na budoucnost, kdy hlubší kompetence ve výpočetní technice bude garancí dobrého uplatnění na pracovním trhu.
Nutno dodat, že jednou z organizací, která je partnerem hnutí CoderDojo, je také SKIP ČR. V současné době je v ČR 12 aktivních klubů, z toho tři fungují v knihovnách, a to konkrétně v Severočeské vědecké knihovně v Ústí nad Labem, Vědecké knihovně v Olomouci a nově v Masarykově veřejné knihovně Vsetín.
Spolupráce s CoderDojo ČR
Spolupráce SKIP ČR s CoderDojo ČR byla navázána v Evropském parlamentu v roce 2016 na akci s názvem Generation Code: born at the Library, kterou pravidelně pořádá organizace PublicLibraries 2030.2 Jedná se v první řadě o výstavu, na které se představují evropské knihovny aktivně začleňující digitální tvorbu s digitálním obsahem do svých aktivit, a rozšiřující tak svou nabídku digitálních služeb uživatelům. Může jít například o programy ve virtuální realitě, 3D tiskárny, lekce jednoduchého programování a kódování pro děti, dílny Makerspace, aplikace pro nevidomé, grafické programy, využívání moderních pomůcek (ozobotů apod.) a mnohé další.
Dále je vždy cílem akce, aby se knihovníci všech členských zemí EU setkali se svými europoslanci a mluvili spolu o knihovnách. Při setkání s L. Niedermayerem se obě aktivity výborně protnuly a spolupráce byla zahájena. Veřejné knihovny by měly podporovat neformální vzdělávání dětí a mládeže. Navíc získávání digitální gramotnosti a s tím spojených kompetencí je v dnešní době zásadní. O hnutí a aktivitách CoderDojo jsou knihovníci seznamováni na nejrůznějších knihovnických akcích, ať už to jsou konference či užší setkání knihovníků, a také formou článků. V současné chvíli vzniká ve spolupráci SKIP ČR a CoderDojo ČR příručka CoderDojo v knihovnách, kde budou mít knihovny k dispozici informace o tom, jak postupovat při zakládání klubu, o přínosech, úskalích, která je čekají, a dozví se další informace a tipy. O vzájemné spolupráci je potřeba také zmínit, že v roce 2018 pan europoslanec finančně podpořil cestu knihovníků z tehdy fungujících klubů CoderDojo ve dvou krajských knihovnách (v Ústí nad Labem a Olomouci) na zmíněnou akci v Evropském parlamentu. Knihovníci a děti z klubů měli možnost se také zúčastnit celosvětových akcí – např. v irském Kilkenny či ve Strasbourgu.
1 Informace na stránkách: https://coderdojocesko.cz/ a https://www.facebook.com/CoderDojoCZ/.
2 Dříve fungující pod názvem PublicLibraries 2020.