Main content
Zuzana Helinsky odpovídá (nejen) ze Švédska
Dotaz: Jak o sobě a své činnosti dávají dnes „vědět” švédské knihovny?
Odpověď: Švédsko zatím ještě nemá jednotnou národní strategii pro propagaci knihoven, proto Spolek švédských knihovníků usoudil, že je potřeba udělat celonárodní reklamní kampaň.
Jmenuje se Library Lovers (Milovníci knihovny) a celá je vedená v růžové barvě. Protože lovers podle slovníku znamená milovník, miláček, milenec, má kampaň jako symbol růžové srdce. Samozřejmě, že ne všem se to líbí, ale zcela určitě to knihovnám a jejich zaměstnancům pomohlo k zviditelnění jak na místní, tak na celostátní úrovni. Všichni si museli všimnout té spousty růžové barvy a záplavy srdcí. Růžová barva v knihovně je přece jenom dost neobvyklá. Cestuji hodně po knihovnách a všude se opakuje slovo lovers, love. Láska a miláček! Knihovny potřebují lásku. Vypadá to rozhodně na to, že většině návštěvníků knihoven se kampaň líbí a mnozí říkají, že to byl dobrý nápad.
Knihovnické sdružení má i webovou stránku (www.librarylovers.se/; http://www.librarylovers.se/kampanj.html). Podívejte se na ni, z té růžové barvy vám může jít hlava kolem. V rámci kampaně byly vyrobeny tužky, bloky, nálepky, tašky, špendlíky, reflexy, přívěsky na klíče a dokonce i lesk na rty a „tetování” Library Lovers. Tyto předměty si mohou zájemci koupit. A jen připomínám, že ve švédských knihovnách čeká na výpůjčky 71 milionů knih, z toho 13 milionů pro dětské čtenáře.
Cílem kampaně je zvýšit zájem našich politiků a veřejnosti o knihovny a ukázat, jak a proč jsou pro společnost důležité. Samozřejmě také ovlivnit politiky, aby nezavírali knihovny a aby jim poskytli dostatečné finanční prostředky na nákup knih a na provoz. Kampaň využívá také údaje z průzkumů, z nichž se dozvídáme, že 91 % Švédů je přesvědčeno o důležitosti knihoven, 68 % je ochotno platit zvýšené daně, které se použijí pouze k financování knihoven. Až 80 % Švédů má velkou nebo hodně velkou důvěru ke knihovnám a k informacím, které poskytují. Přes tyto údaje se 400 knihoven nebo poboček zavřelo a 450 000 žáků ve školách nemá přístup ke školní knihovně s personálem.
Konkrétně se Růžová kampaň snaží o znovuzhodnocení zákona o knihovnách, o zřízení národního knihovnického orgánu, o zlepšení přístupu ke všem službám knihoven, o zvyšování jejich kvality, o prohloubení mezinárodní spolupráce. Zároveň chce také diskutovat o možnosti kontinuálního vzdělávání knihovnického personálu.
V Růžové kampani spolupracuje Spolek švédských knihovníků se Svazem spisovatelů a kampaň bude pokračovat až do roku 2010, kdy jsou ve Švédsku nové volby. Nejdůležitější je samozřejmě trvale ovlivňovat veřejné mínění a k tomu dnes všichni používají stále silnějších a více sofistikovaných prostředků. Doufejme, že růžová barva nám pomůže probudit a ovlivnit naše okolí a ukázat, jak důležitý je knihovnický svět nejen pro duševní, ale i fyzické zdraví národa.