Main content

Sylva Šimsová odpovídá z Anglie

Dotaz: Jak se staví školní a veřejné knihovny ve Velké Británii k četbě dětí?

Odpověď: Autor dětských knih Frank Cottrell Boyce, který získal cenu Carnegie Medal za knihu Millions, prohlásil, že děti ve školách už nemají přístup k pořádným knihovnám. Finanční zdroje, které byly dříve používány k nákupu knih, jdou dnes na počítače. Jedna střední škola v městě Chesterfield prý oznámila, že nahradí knihovníka „asistentem pro virtuální vzdělávání”. Boyce upozorňuje, že tímto postojem nejvíce utrpí děti z chudých rodin, kde sice mají přístup k počítači, ale knihy doma obvykle žádné nemají.

I několik dalších autorů, mezi nimi Philip Pullman, Michael Rosen a Alan Gibbon, zahájilo kampaň na záchranu školních knihoven (www.telegraph.co.uk/education/educationnews/4422354/Schools-becoming-anti-reading-zones-claims-author.html).

F. C. Boyce není jediný, kdo si uvědomuje nedostatky v četbě mládeže. Problému se loni věnovala parlamentní skupina All Party Parliamentary Group on Libraries, Literacy and Information Management, aby podpořila vzdělávací program Summer Reading Challenge (Výzva k letnímu čtení). Program běží už 10 let a je jednoduchý: čtenáři z dětských knihoven, kteří během školních prázdnin přečtou šest knih, dostanou medaili. Zúčastněné děti se potom obvykle dobře učí. K programu se hlásí 97 procent veřejných knihoven (www.epolitix.com/mpwebsites/mppressreleases/mppressreleasedetails/newsarticle/mps-celebrate-uk-wide-childrens-reading-programme///mpsite/dai-havard/www.readingagency.org.uk).

Podobných programů je více. Každý říjen se pořádá Children’s Book Week (Týden dětské knihy) pro děti ze základních škol. Loni byl týden zahájen u Temže na vyhlídkové atrakci „London Eye” pro 200 dětí přizvaných ze čtvrti Lambeth. Děti pak společně s autorem Michaelem Rosenem odešly do konferenční síně Queen Elizabeth Hall, aby tam kolektivně napsaly báseň, kterou si můžete přečíst na internetu (www.booktrust.org.uk/Campaigns/Childrens-Book-Week).

National Literacy Trust rozdává dětem a mládeži knihy v rámci programu Reading is Fundamental (Čtení je základní) (www.rif.org.uk).

Program pro předčítání v rodině, nazvaný Bookstart (Knižní start), už také běží delší dobu. Při zdravotních kontrolách nemluvňat mezi sedmi a devíti měsíci dostanou rodiče několik obrázkových knih pro své děti, které, pokud tímto programem prošly, se ve škole naučí rychleji číst (www.booktrust.org.uk).

Knihovnická asociace CILIP uděluje každý rok knihovnám cenu Libraries Change Lives (Knihovny mění životy). Tak například malá komunita Petersburn u Glasgowa dostala tuto cenu za zřízení „drop in” centra pro mládež.

V knihovnické asociaci CILIP jsou tři skupiny knihovníků, kteří se věnují péči o děti a mládež: Education Librarians Group, School Libraries Group, Youth Libraries Group (www.cilip.org.uk). Vedle toho existuje ještě nezávislá organizace School Libraries Association (www.sla.org.uk).

Veřejné knihovny v Británii mají dlouholeté zkušenosti s prací s dětmi a mládeží. Knihovníci v této oblasti usilují o vysokou úroveň služby mladým čtenářům. Mají k dispozici vedle odborné literatury o dětských knihách i databázi Booktrusted (www.booktrust.org.uk/show/feature/Home/Booktrusted).

V severním městě Newcastle se nachází muzeum dětské knihy s názvem Seven Stories (Sedm příběhů). Na své webové stránce vyzývá čtenáře, aby napsali ilustrovanou povídku, kterou pak na ní zveřejní (http://www.sevenstories.org.uk/stepinside/).

Je dobře, že nás autoři dětských knih varují před nedostatky v dětské četbě. Úsilí, které knihovníci vkládají do své práce s dětskými čtenáři však skýtá naději, že situace není tak vážná, jak by se mohlo zdát.

Knihovníci se v každém případě problémem zabývají a letos v červnu bude v Birmighamu konference Campaign for the Book (Kampaň za knihu), která se bude zabývat budoucností knihoven a četby (www.sla.org.uk/blg-campaign-for-the-book-summer-conference.php).