Main content
Co přinesl další vývoj…
MARIE ŠEDÁ > seda@svkos.cz
Regionální funkce v Moravskoslezském kraji do roku 2005
Výkon regionálních funkcí (RF) do roku 2005 byl jednotně koordinován Knihovnickým institutem Národní knihovny ČR, financování bylo zajištěno podle Metodického pokynu Ministerstva kultury k zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven a jejich koordinaci na území České republiky1. V článku 4 je uveden systém stanovení dotace, který je založen buď na dohodě mezi krajskou knihovnou a knihovnami pověřenými výkonem RF, nebo na metodě pevně stanoveného propočtu podle velikosti obsluhované populace a počtu obsluhovaných knihoven.
Se změnou rozpočtového určení daní a některých výnosů, a s tím i převedení financování z gesce MK ČR na jednotlivé kraje došlo v Moravskoslezském kraji (MSK) k jistým změnám, které se dotýkaly i financování výkonů RF. V té době byla v kraji stále nedořešena otázka dotace pro Knihovnu města Ostravy, která získávala finanční částku propočtenou pouze z počtu obsluhovaných poboček v okrajových částech města.
Zásady zajištění výkonu RF v našem kraji
Koncem roku 2005 byly vydány Zásady zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven v Moravskoslezském kraji, kde bylo uvedeno i přelomové řešení financování - zohlednění valorizace a inflace. Bohužel nikdy nedošlo k plnému navýšení podle těchto změn, přesto k mírnému navyšování dotace docházelo. Tento problematický článek Zásad vedl k jejich změně, kterou schválilo zastupitelstvo Moravskoslezského kraje s platností od 22. 11. 2007 svým usnesením č. 20/1781.
Ke změnám v Zásadáchdošlo na žádost poskytovatele dotace. Jejich definitivní podoba vznikla po několika jednáních zástupců oddělení cestovního ruchu a kultury MSK a zástupců Moravskoslezské vědecké knihovny a pověřených knihoven. Změny se dotkly především rozdělování dotace, specifikace jednotlivých regionálních činností a bližší charakteristiky uznatelných nákladů.
Nové Zásady přinesly i revoluční změnu přepočtu dotace:2 byla vyřešena otázka velkých sídel a do počtu obsluhované populace je každoročně zahrnuto maximálně 40 000 obyvatel (jde o města Ostrava, Karviná, Frýdek-Místek, Opava a Havířov). Do počtu obsluhovaných knihoven jsou již započítávány všechny knihovny, a také i jejich pobočky.
K dobrému a vyváženému výkonu regionálních funkcí je bezpochyby nutné plynulé financování. Prostředky pro pověřené knihovny byly v průběhu let průběžně navyšovány. Na rozdíl od jiných krajů nedošlo k poklesu dotace, ale v podstatě nikdy nešlo o navýšení, které by respektovalo valorizaci mezd a meziroční inflaci.
Výkon regionálních funkcí se stal nedílnou součástí působení knihoven v celé České republice. Bez této podpory by knihovny především v malých obcích zůstaly bez odborného vedení, což by se jistě negativně odrazilo na uspokojování informačních a kulturních potřeb občanů.
Významné etapy v praxi veřejných knihoven po roce 2002
Ohlédneme-li se zpět až k roku 2002, můžeme konstatovat, že za těch několik let se v knihovnách udělal neuvěřitelný kus práce. Zavedení regionálních funkcí přes evidenci knihoven, jejich internetizaci, zavedení standardů a projektu Benchmarking až po snahy o systematické vzdělávání jsou jedněmi z řady mnoha činností, které provázejí prá-ci knihoven. Následující přehled ukazuje, co se v knihovnách (nejen v MSK) v posledních několika letech událo:
2002
Program podpory výkonu RF
Registrace knihoven v databázi MK ČR
Internetizace knihoven
2003
Metodický pokyn MK ČR k zajištění výkonu RF
Atest knihoven pověřených výkonem RF
2005
Změna poskytovatele dotace na výkon RF
Standardizace knihovnických a informačních služeb (VKIS)
PIK - Projekt internetizace knihoven
Webové stránky knihoven pomocí šablon
Projekt Benchmarking knihoven
Statistika Kult (MK) 12-01 pouze elektronicky
2006
Souborný katalog ČR - spolupráce pověřených knihoven
2007
Zavádění automatizovaných regionálních knihovních systémů
2010
Projekt vzdělávání UZS (Unie zaměstnavatelských svazů)
Závěrem
Můžeme konstatovat, že jednoznačně došlo k rozvoji služeb. Prohloubilo se sdílení informačních zdrojů, knihovny se zapojily do budování souborných elektronických katalogů, ať už na úrovni regionální či celostátní. Převody katalogizačních záznamů do elektronické podoby zpravidla navazovaly na provádění revizí fondu a byly umožněny díky regionálním funkcím. Vzhledem k tomu, že současně byly do knihoven umístěny veřejné internetové stanice a knihovny vytvářely webové stránky, došlo k výraznému zlepšení knihovnických služeb. Informace o fondech a službách mnoha knihoven lze nyní získat velmi rychle, v krajském měřítku však tato činnost není zdaleka ukončena.
V mnohých knihovnách byly zahájeny práce s digitalizovanými dokumenty, rozvíjejí se komunitní aktivity. Respektování mezinárodních standardů při zpracování literatury i při digitalizaci, sdílená tvorba i využívání databází a další činnosti s sebou přinášejí stoupající náročnost knihovnické profese. Celoživotní vzdělávání knihovníků se tak stává zcela nezbytnou a nesmírně potřebnou složkou nejen regionálních funkcí.
Regionální funkce vytvářejí základ pro komunikaci mezi knihovnami, kooperaci činností, poradenskou, konzultační činnost. Díky spolupráci a podchycení všech knihoven poskytujících VKIS se na území Moravskoslezského kraje vytvořila opět fungující síť knihoven, která napomáhá ke zvýšení a zkvalitnění výkonů knihoven, umožňuje občanům rovný přístup k jejich službám a pomáhá naplňovat standard veřejných knihovnických a informačních služeb.
ODKAZY:
1 Dostupné z: <http://knihovnam.nkp.cz/docs/MetPokynMK05.doc>
2 Blíže článek VII. Dostupné z: <http://www.svkos.cz/sluzby-pro-knihovny/dokumenty-ke-stazeni/>