Main content
Kulturní akce knihoven z hlediska autorského zákona
VĚRA JURMANOVÁ VOLEMANOVÁ volemano@phil.muni.cz
Řada českých knihoven pořádá různé kulturní akce. Zatímco iniciativa knihovníků a prostory nebývají komplikací, starosti mohou přinášet záležitosti spjaté s autorskoprávní stránkou věci. Na podnět redakce Čtenáře si dovoluji české knihovnické obci předložit následující příspěvek, zabývající se uvedenými typy akcí z hlediska autorského zákona.
Veřejné čtení
Veřejné čtení je podle autorského zákona1 užitím díla formou živého provozování díla. To je definováno v § 19 autorského zákona: „Živým provozováním díla se rozumí zpřístupňování díla živě prováděného výkonným umělcem, zejména živě přednášeného literárního díla, živě prováděného hudebního díla s textem nebo bez textu, anebo živě scénicky předváděného díla dramatického nebo hudebně dramatického, choreografického nebo pantomimického.“V našem případě se jedná o první zmíněný případ – živě přednášené literární dílo. K takovému způsobu užití díla obecně vzato potřebujeme souhlas autora – licenci. Zároveň je však takovým užitím, ke kterému má kolektivní správce oprávnění uzavírat hromadné licenční smlouvy náhradou za autory (příp. jiné držitele autorských práv). Takovou smlouvu mezi sebou uzavřely Národní knihovna ČR a Dilia (Divadel-ní, literární, audiovizuální agentura, občanské sdružení – kolektivní správce pro literární díla). Důsledek pro knihovny je jednoznačně pozitivní – nemusejí při plánování veřejného čtení učinit nic jiného, než vyplnit formulář na http://knihovnam.nkp.cz/sekceno.php3?page=01_Ob/09_Form/FormHlaseniDilia.frm, a to nejpozději do 10 dnů po uskutečnění veřejného čtení.
Pokud se čtení koná v rámci činnosti školy – jedná se o školní představení2 nebo součást vyučování3 –, není nutné vyplňovat ani výše odkazovaný formulář. Výjimku v tomto ohledu má i užití díla pro zdravotně postižené (§ 38 autorského zákona).
U veřejného čtení však můžeme narazit na dvě komplikace. První z nich je, že jakýkoli autor může vyloučit své dílo z účinku hromadné licenční smlouvy, a tím pádem bude nezbytné, aby knihovny uzavíraly s autory těchto děl individuální licenční smlouvy. Zatím se takto žádný autor nezachoval, nicméně kdyby přece, zjistí to knihovny na stránkách Dilia http://www.dilia.cz/articles/show/id/694.4
Druhým háčkem je skutečnost, že ten, kdo dílo veřejně čte, se stává (resp. může stát) výkonným umělcem a náležejí mu práva související s právem autorským – práva výkonného umělce k uměleckému výkonu. Majetková práva zde trvají 50 let od vytvoření výkonu. Právy výkonného umělce doporučuji se zabývat (a licenční smlouvu uzavírat) v situaci, kdy knihov-na oslovuje pro veřejné čtení profesionála, např. herce.
V případě, že se jedná o autorské čtení (text čte přímo autor), je i přesto nezbytné vyplnit formulář na webu Národní knihovny (viz výše). Nebylo by nutné ho vyplňovat pouze v případě, že by autor vyloučil své dílo z účinků hromadné licenční smlouvy uzavřené mezi kolektivním správcem a Národní knihovnou. (V návaznosti na to by pak musela knihovna uzavřít s autorem smlouvu sama.)
Případ autora jako výkonného umělce ponechám na uvážení a eventuální dohodě mezi konkrétní knihovnou a autorem samotným. Je otázkou, zda uzavírání smlouvy, jejímž předmětem je umělecký výkon, je v této situaci spíše nadbytečnou komplikací, nebo zodpovědným jednáním.
Promítání
Promítáním filmu dochází k užití díla formou provozování díla ze záznamu5. Obecně vzato knihovny potřebují pro tento způsob užití díla licenci.
V autorském zákoně však máme zákonnou licenci, která by mohla být pro promítání využitelná. Podívejme se na ni a prověřme, zda ji skutečně můžeme aplikovat a předejít tak uzavírání licenční smlouvy.
Ustanovení § 31/1c říká: „Do práva autorského nezasahuje ten, kdo užije dílo při vyučování pro ilustrační účelnebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.“ Podmínku absence obchodního prospěchu knihovny bezpochyby splňují. Jak je to však s vyučováním? Telec a Tůma6 uvádějí k tomuto ustanovení mj. následující: „Není rovněž významné, je-li vyučování či vědecký výzkum uskutečňován v rámci školské soustavy či mimo ni.“ Můžeme tedy předpokládat, že pokud by knihovna pořádala např. filmový klub, v rámci kterého by někdo film uvedl odborným komentářem, doporučil, čeho si povšimnout; a po filmu by např. ještě následoval rozbor a debata – zkrátka by zde byl jednoznačně patrný vzdělávací aspekt a opodstatnění pro užití konkrétního díla, pak by bylo podle mého názoru možné využít zákonnou licenci § 31/1c.7 (Nemusí se nezbytně jednat o filmový klub – důležitá je podmínka, aby promítání bylo součástí vzdělávací akce a mělo v jejím rámci opodstatnění.)
Pokud by se však jednalo o obdobu kina, uvedenou zákonnou licenci využít nelze a knihovna by se měla pro získání řádné licence obrátit na kolektivního správce, v tomto případě Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním8(v kompetenci má však i filmovou projekci).
Besedy
Při pořádání besed by z hlediska autorského práva neměly nastat žádné komplikace. Nevzniká autorské dílo, a pokud by měla být mezi účastníkem besedy a knihovnou uzavřena nějaká smlouva, pak snad o účasti v besedě – tedy, že účastník věnuje svůj čas a znalosti pro danou akci. Pro tento účel by měla postačovat běžná pracovní dohoda.
Jinak by tomu už bylo v případě, že by beseda byla natáčena a vznikl by audiovizuální záznam. Prostý záznam besedy bez dalších úprav zcela jistě není autorským dílem.9 Mezi osobou provádějící natáčení a knihovnou by opět měla postačovat pracovní dohoda. V případě, že by záznam byl dále upravován (střih, hudba, jiné úpravy), o autorské dílo se stále ještě jednat nemusí, ale už může. Pak bude záležet na posouzení každého případu zvlášť. Pokud by se o autorské dílo jednalo, měla by knihovna s autorem/y uzavřít licenční smlouvu. Tu uzavírat nemusí, pokud je jím zaměstnanec knihovny a má vytvoření díla (natočení a úpravy) v popisu práce nebo je tímto úkolem pověřen. Pak by se jednalo o zaměstnanecké dílo10 a vůči němu disponuje majetkovými autorskými právy zaměstnavatel.
Vraťme se ale ještě krátce k samotnému natáčení besedy. Natáčené osoby by měly souhlasit s tím, že budou předmětem natáčení.11 Záleží na knihovně, zda zvolí jednodušší formu ústního souhlasu, nebo o něco málo náročnější, ale bezpečnější formu souhlasu písemného.
Závěrem snad jen přání, nechť jsou knihovnami pořádané kulturní akce stále úspěšné a knihovníci se musejí co nejméně potýkat s nezáživnou legislativou ubírající čas a energii pro věc samotnou.
ODKAZY:
1) Zákon č. 121/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Dále jen jako autorský zákon.
2) Viz § 35/2 autorského zákona.
3) Viz § 31/1c autorského zákona.
4) Autor však může také sdělit svou vůli – vyloučení svého díla z účinku hromadné licenční smlouvy – přímo knihovně. Pak je knihovna povinna do dvou týdnů tuto informaci předat kolektivnímu správci.
5) Viz § 20 autorského zákona.
6) Telec, Ivo; Tůma, Pavel, 2007, str. 361.
7) Přičemž by za dodržení podmínky včlenění do vzdělávací akce nenastal podle mého názoru ani konflikt s § 29 autorského zákona, prostřednictvím kterého je nezbytné všechny zákonné licence prověřovat.
8) http://www.osa.cz/hlavn%C3%AD-menu/licence-k-u%C5%BEit%C3%AD/z%C3%A1bavn%C3%A9-produkce/kina,-filmov%C3%A9-festivaly-a-jin%C3%A9-projekce,-divadla.aspx.
9) Viz § 2 autorského zákona.
10) Viz § 58 autorského zákona.
11) Viz § 12 občanského zákoníku v současnosti účinného (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a/nebo § 84 a následující §§ občanského zákoníku nového, účinného od 1. 1. 2014 (zákon č. 89/2012 Sb.).
POUŽITÉ ZDROJE:
- Česká republika. Autorský zákon. In: Sbírka zákonů č. 121/2000. 2000, 36. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu.
- Česká republika. Občanský zákoník. In: Sbírka zákonů č. 40/1964. 1964, 19. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu.
- Česká republika. Občanský zákoník. In: Sbírka zákonů č. 89/2012. 2012, 33. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu.
- Hlášení o uskutečnění veřejného čtení. NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR. Informace pro knihovny [online]. [2011] [cit. 2012-04-05]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekceno.php3?page=01_Ob/09_Form/FormHlaseniDilia.frm.
- Hlášení o veřejném čtení v knihovně. NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR. Informace pro knihovny [online]. 26. 9. 2011 [cit. 2012-04-05]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=02_Odb/verCteni06.htm.
- Kina, filmové festivaly a jiné projekce, divadla: Licence k užití. OSA [online]. © 2011 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z: http://www.osa.cz/hlavn%C3%AD-menu/licence-k-u%C5%BEit%C3%AD/z%C3%A1bavn%C3%A9-produkce/kina,-filmov%C3%A9-festivaly-a-jin%C3%A9-projekce,-divadla.aspx.
- TELEC, Ivo; TŮMA, Pavel. Autorský zákon: komentář. 1. vyd. Praha : C. H. Beck, 2007. 971 s. ISBN 9788071796084.
- Veřejná čtení (informace pro knihovny). DILIA: Divadelní, literární, audiovizuální agentura, občanské sdružení[online]. 2. 12. 2010 [cit. 2012-04-02]. Dostupné z: http://www.dilia.cz/articles/show/id/694.