Main content
JEDENÁCTERO POHÁDEK O PUBLIC RELATIONS: Pohádka jedenáctá
VĚRA ONDŘICHOVÁ vera.ondrichova@gmail.com
Strategie komunikace
Hodně se o ní mluví, ale nikdo ji nikdy neviděl. Takže je to něco jako nadpřirozená bytost, výborný námět na poslední pohádku.
Strategii komunikace si můžete vytvořit během jednoho večera v hospodě. Má, pravda, vadu v tom, že není široce prodiskutována lidmi z vaší organizace. Není opřená o solidní hloubkové rozhovory s klienty. Ale je pořád stokrát lepší než žádná strategie.
Má vaše knihovna nějakou strategii rozvoje organizace nebo aspoň zformulovanou vizi? Mluví se tam o klientech – je tam řečeno, kdo to je a co si o nás má myslet, proč k nám má chodit? Tak, tady máte zadání pro komunikační strategii. Jestli se to nikde nepíše, zajděte si za panem ředitelem nebo paní ředitelkou a chtějte to po nich. Kdo je pro nás nejdůležitější klient v následujících několika letech? Co chceme, aby tenhle typ člověka u nás dělal a myslel si o nás? Za hodinku povídání si to odnášíte v kapse (pište si!). No a jestli vedení neví, chodí kolem horké kaše a nechce se přiklonit k žádnému klientskému segmentu a mluví o široké veřejnosti, tak pozor, pst! Něco vám prozradím: s širokou veřejností nic nepořídíte.
Vezměte rozum do hrsti a rozhodněte se sami! Udělejte si zadání z toho, co o organizaci víte, na vlastní pěst. Napište si: Komunikaci organizace budu orientovat na… Chci, aby si o nás mysleli, že jsme… Chci, aby k nám chodili, vodili k nám své děti, cokoli. A položte si finální otázku: Jak to udělám? Musí se tomuto cíli nějak přizpůsobit fungování organizace? Nebo mám všechno v rukou jako člověk od komunikace? S kým budu mluvit, co mu budu říkat, co chci, aby si myslel, aby udělal? Jakými různými způsoby mu můžu sdělení doručit? Z které strany ho mohu podpořit?
Až si tohle zodpovíte, budete mít komunikační strategii. Díky ní si snáz stanovíte priority, budete lépe psát, cíleněji oslovovat novináře. Díky ní bude vaše práce dávat větší a dlouhodobý smysl. Postupně uplatňujte svou strategii v diskusích s lidmi z organizace. No a určitě ji uplatňujte postupně tím, jak se budete seznamovat do větší hloubky s potřebami potenciálních klientů, zadáními managementu i města a samozřejmě zpětnou vazbou v podobě spokojených a vracejících se klientů.
Není to raketová věda. Je to jen série malých rozhodnutí, která mohou mít velký vliv na výsledky. Je to jen strategie. Zaměření na priority. Nic víc.