Main content
ZUZANA HELINSKY ODPOVÍDÁ ZE ŠVÉDSKA
Dotaz: Jak se ve Švédsku hodnotí efektivita knihoven?
Odpověď: ROI (Return on Investment – návratnost investic) je metoda, kterou se měří poměr mezi vydělanými a investovanými penězi. ROI udává výnos z utracené částky v procentech. Když jsem před třemi lety v Koreji přišla do styku s ROI v knihovnách, moc mě to zaujalo. Bohužel jsme toho zatím od té doby v této oblasti ve Švédsku moc neudělali. Rozhodně tedy nic v celonárodním měřítku, jako je imponující projekt Městské knihovny v Praze. Ale v malém měřítku začínáme v městské knihovně v Sigtuně u Stockholmu. Sigtuna je nejstarší město ve Švédsku s 42 000 obyvateli a patří k němu jedno z největších letišt severských zemí Arlanda. Knihovna je zajímavá tím, že v roce 2001 měla nejnižší počet výpůjček v celém Švédsku, jenom 4,8 na obyvatele, ale podařilo se jí tento negativní trend změnit a nyní je v počtu výpůjček přibližně v průměru. Knihovna v Sigtuně se rozhodla nečekat na celostátní projekt, ale začít s metodou ROI na vlastní webové stránce a doufá, že tento první projekt bude inspirovat ostatní knihovny. Protože cílem metody ROI v knihovnách je ukázat, jak knihovnické služby, zdroje a sbírky pomáhají vytvářet hodnoty pro své mateřské instituce a pro uživatele, a to jak krátkodobě, tak i v dlouhodobější perspektivě.
V plánu je začít s webovou stránkou, kde si obyvatelé města Sigtuna budou moci spočítat, kolik je jejich osobní „návratnost investic“ (v korunách) v knihovně. Zadají pouze služby a produkty, které oni nebo jejich rodina používají, například kolik vázaných knih, dětských knih, DVD nebo paperbacků si vypůjčí za měsíc, nebo jak často se zúčastňují různých akcí pro dospělé či děti. Kalkulátor okamžitě ukáže, kolik by průměrně za podobný produkt nebo službu zaplatili a vyčíslí osobní návratnost investic. Je to metoda, která se používá v knihovnách v Maine v USA, doporučuji podívat se na webovou stránku http://www.maine.gov/msl/services/calculator.htm.
Jestliže si například zákazník koupí jednu knihu za měsíc, zúčastňuje se každý druhý měsíc nějaké komerční aktivity a půjčí si ve videopůjčovně dva filmy měsíčně, ušetří tolik a tolik korun, když místo toho použije služby knihovny. Je to vlastně excelový vzorec, který spočítá, kolik každého zákazníka stojí knihovna (na daních a na poplatcích) za rok, a porovná to s komerční hodnotou knih, filmů, časopisů, různých besed a jiných služeb podle vzorce ROI. Tímto způsobem začne pracovat s ROI knihovna v Sigtuně. Myšlenka, že knihovna chce použít tuto metodu, nadchla i finanční oddělení města, a protože tomu rozumějí, jsou ochotni spolupracovat a pomáhat.
Sigtuna se také chystá využít kalkulátoru k vnitřnímu marketingu a ukázat, že jednak „myslí ekonomicky“, což je vždy pozitivní z hlediska zřizovatelů, a že kalkulátor funguje jako pobídka k větší návštěvnosti a využívání knihovny. ROI tedy pomáhá maximalizovat užitečnost jednotlivých výdajů.
Připravuje se také velice jednoduchá anketa pro návštěvníky knihovny, která se samozřejmě pošle i elektronicky všem registrovaným uživatelům. Otázka je, jakou formou se dostat k těm nezaregistrovaným. Knihovna Sigtuna doufá, že se o tento projekt bude zajímat více švédských knihoven a přispějí nápady a připomínkami, i když podnět vychází z malé knihovny a není celostátním jako projekt Městské knihovny v Praze. Ve Švédsku čekáme s napětím na české zkušenosti a nápady.