Main content
Z KNIHOVEN…
Knižní hlídka Knihovny města Ostravy
Knižní hlídka ostravské knihovny vyrazila do městské hromadné dopravy a hledala mezi cestujícími čtenáře. Úspěšnost byla velká, za necelé dvě hodiny jsme našli kolem 50 opravdových čtenářů – to znamená, že cestující si buď přímo četli, či měli knihu u sebe. Tyto čtenáře jsme odměnili dárkovou poukázkou s ročním registračním poplatkem do knihovny. Někteří z cestujících již byli našimi uživateli nebo si takto znovu obnoví členství v knihovně. Reakce cestujících byly velmi pozitivní, mnohé jsme velmi příjemně překvapili (někdy ty, kteří si oddychli, že nejsme revizoři).
Tato „něžná přepadovka knihovnic“ nebo „knihomolná pátračka“, jak chcete, se konala na podporu čtenářství a čtenářů samotných a byla uskutečněna již podruhé. Knižní hlídka byla složená z pracovnic Knihovny města Ostravy a nově ze spolupracujících kolegů z Klubu Atlantik. Akce má za úkol především upozornit na činnost Knihovny města Ostravy, propagovat pozitivním způsobem čtenářství a nalákat nové návštěvníky do knihovny.
Tento způsob propagace je finančně nenáročný, nevyžaduje mnoho času a dá se personálně bez problémů zajistit. Výsledkem je příjemná akce s velkým účinkem. Lidem byly rozdávány letáky s informacemi o KMO či nejbližších aktivitách knihovny a kulturního Klubu Atlantik. Knižní hlídka měla velkou mediální podporu. Byli jsem velmi mile překvapeni, že jsme v tak krátkém čase potkali tolik cestujících čtenářů a velmi rádi si takovou akci opět zopakujeme.
Text a foto MARKÉTA BALEJOVÁ
Komiks jako téma
Téma pro koho? Pro žáky sedmých a osmých tříd úvalské základní školy. Z praxe víme, že vymyslet a zpracovat téma pro návštěvu školních dětí tak, aby bylo zajímavé, není vůbec lehká věc. Úvalská knihovna úspěšně spolupracuje s místní základní školou a mateřskými školkami, a v poslední době i se školami a školkami z okolí Úval.
Během letité praxe jsme vypracovali ucelenou koncepci besed pro jednotlivé ročníky od mateřské školky po 9. třídu ZŠ. V besedách žáky seznamujeme nejen s knihovnou, ale i s prací s knihou, vyhledáváním informací v textu, katalozích, dále s historií knihoven, písma, knižní ilustrace apod. Zabýváme se rozdílem mezi tištěnými a elektronickými dokumenty. Snažíme se naučit žáky vyhledávat informace (a vyhledané zpracovat) jak prostým výběrem z beletrie a naučné literatury, tak i pomocí knihovnických programů.
Jde nám o to, aby spolupráce se školou byla dlouhodobá a děti se dostaly do knihovny alespoň jednou ročně. A to se nám úspěšně daří. Ucelená koncepce je samozřejmě důležitá, ale vždy musí jít ruku v ruce s uměním reagovat na nové poznatky a nápady, stále je co obměňovat a vylepšovat, jednotlivá témata znovu zpracovávat a obohacovat. Nejdůležitější je najít klíč k tomu, jak děti zaujmout a vtáhnout do tématu celé besedy.
A právě téma komiksu je v tomto ohledu velmi vděčné. V současné době se stal velice oblíbeným žánrem především pro dětské čtenáře. Důkazem toho je například i snaha o zpracování klasických děl do komiksové podoby – např. divadelní hry Williama Shakespeara, Saint-Exupéryho Malý princ nebo Erbenova Kytice a mnohá další.
Proto jsme se rozhodli věnovat komiksu tematickou besedu pro žáky druhého stupně naší základní školy. Začínáme trochou z teorie – co to komiks je a jaké jsou jeho charakteristické rysy, které je nutné při tvorbě dodržovat. Následuje něco z historie komiksu – jeho vývoj ve světě a u nás, ukázky zpracování různých textů v komiksové podobě. Celou besedu doprovázíme ukázkami z tvorby předních světových i českých komiksových výtvarníků. A to nejlepší přijde nakonec. Skupinky žáků dostanou text a jejich úkolem je zpracovat ho jako komiks.
V letošním školním roce na besedu o komiksu přišly dvě sedmé a jedna osmá třída. Děti zpracovávaly do komiksové podoby texty Jiřího Žáčka. Všechny práce byly úžasné a vznikla z nich krásná výstava. Pokud tedy hledáte téma, které by děti na besedách skutečně zaujalo, komiks můžeme opravdu vřele doporučit.
Text a foto GABRIELA MODŘANSKÁ