Main content
Ohlédnutí (nejen) za 13. ročníkem konference o spolupráci paměťových institucí
Lenka Šimková ctenar@svkkl.cz
Ve dnech 28. a 29. listopadu 2012 se v konferenčním sále Národního archivu v Praze uskutečnila v pořadí třináctá konference s názvem Archivy, knihovny a muzea v digitálním světě. Setkání, které je jedinečnou příležitostí ke sdílení znalostí, výměně zkušeností a navázání kontaktů mezi odborníky z jmenovaných institucí, poprvé proběhlo v roce 2000. Dovolujeme si vám nabídnout malý průřez těmito lety s několika postřehy, které by mohly zaujmout zejména ty, již se prvních ročníků neúčastnili. Zároveň chceme připomenout a zachytit vývoj jedné z velmi přínosných akcí v našem oboru.
Kdy?
Termín konání konference, která v prvním ročníku ještě nesla název seminář, se v zásadě nemění. První prosincový týden či těsný konec a přelom měsíce listopadu si účastníci mohli v kalendáři pro tuto událost vždy rezervovat. Nejinak tomu bude i v letošním roce, kdy je pro 14. ročník avizován 27. a 28. listopad 2013. Co se však změnilo, je trvání konference, která se z jednodenní záležitosti rozrostla v roce 2004 ve dvoudenní setkání a v nedávných letech díky nabitému programu dokonce zazněla myšlenka na rozšíření o další den.
Kde?
V roce 2000 se účastníci semináře Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě: možnosti vzájemné spolupráce sešli v Malém sále Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí. Nejinak tomu bylo ještě v roce 2001. V roce následujícím, tedy od třetího ročníku, se ale již přesunuli do sálu Státního ústředního archivu v Praze 4 – Chodově, dnes Národního archivu, kde se konference od té doby koná. Určitě je ku prospěchu věci, že shromáždění odborníků hostí jedna z „jiného typu“ institucí, než je knihovna.
Kdo?
Pořadatelem akce je od samých počátků Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR a odborným garantem se zásluhou o její konání je PhDr. Vít Richter. Od roku 2003 vítá zájemce o problematiku spolupráce archivů, knihoven a muzeí ředitelka Národního archivu PhDr. Eva Drašarová, CSc. Nechybějí zástupci z politické sféry, v čemž byl poslední ročník ovšem trochu výjimečný a v dobách v těchto oblastech nejistých se zahájení uskutečnilo bez dalších mluvčích.
Nejhojnější výčet pořadatelů najdeme v roce 2004 – MinervaPlus, Ministerstvo kultury České republiky, Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, Státní ústřední archiv, Národní technické muzeum, Národní knihovna České republiky.
Podpora Ministerstva kultury zůstává i dodnes zachována, poslední ročníky se konají zejména ve spolupráci Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR, Národního archivu a Národní knihovny ČR.
V tomto ohlednutí nelze nezmínit některá jména přednášejících, kteří svými prezentacemi provázejí program již od jeho počátků. Tak například na prvním i posledním ročníku promluvil Mgr. Adolf Knoll (NK ČR) či PhDr. Bohdana Stoklasová. Postupně se samozřejmě přidávali odborníci další, z nichž si dovoluji namátkově připomenout některé pravidelné řečníky: Ing. Stanislav Psohlavec (Albertina Icome Praha), PhDr. Františka Vrbenská (NK ČR), PhDr. Zdeněk Uhlíř (NK ČR), Mgr. Zdeněk Lenhart (Moravské zemské muzeum Brno), PhDr. Miroslav Ressler (NK ČR), Ing. Aleš Brožek (Severočeská vědecká knihovna Ústí nad Labem), Ing. Petr Žabička (Moravská zemská knihovna Brno), Ing. Martin Vojnar (Vědecká knihovna v Olomouci), PhDr. Zdeněk Bartl (NK ČR), Ing. Martin Lhoták (Knihovna Akademie věd ČR), Romana Křížová, (Cross Czech, a. s.), Mgr. Andrea Fojtů (Ústav výpočetní techniky UK), Jiří Bernas (Národní archiv v Praze), PhDr. Dušan Katuščák, CSc. (Slovenská národní knihovna), referující z MK ČR, MV ČR a mnoho dalších.
Co?
Velmi zajímavé je podívat se na anketu z roku 2000, kterou najdeme společně s informacemi o prvním ročníku konference na stránkách SKIP ČR. Zapojení účastníci odpovídali na dvě položené otázky Jaké téma jste na semináři postrádal(a)? a Navrhněte možné oblasti, témata a metody budoucí spolupráce mezi archivy, knihovnami, muzei, galeriemi a památkovou péčí. Z druhého bodu si dovoluji ocitovat některé odezvy:
• společné provozování webových serverů institucí, např. v určitém teritoriu,
• standardizace terminologie,
• porovnání metodik, hledání společných bodů (popisných polí) při zachování specifik jednotlivých typů institucí,
• standardizace x unifikace,
• zajištění vzájemné informovanosti x zachování rozmanitosti a osobitosti,
• zapojení zástupců institucí do systému školení knihovníků,
• jednotný systém standardů pro knihovny, archivy, muzea,
• DTD pro popis objektů: knihy, exponáty, památky, archiválie,
• metodika spolupráce fondů (obraz, formáty, evidence-databanky, systémy, předtisková příprava, archivace dat a jejich správa),
• výroba elektronických publikací,
• technické informace o systémech,
• virtuální globální databáze a katalogy,
• využívání možností a zkušeností knihoven pro muzea a archivy (zkušenosti ICT, možnost školení v učebnách ICT knihoven),
• společná prezentace historických období,
• centrální portál kulturního a přírodního dědictví,
• z různých hledisek (odborných, regionálních atd.) uspořádané adresáře, databáze,
• naskenované podoby uměleckých děl pro výběr el. katalogu, internetu.
Prostřednictvím konferenčního programu jednotlivých let je možné mimo jiné sledovat, jak se tyto body, náměty či představy dále naplňují či proměňují. Vývoj ICT pokročil zásadním způsobem, potřeby definované v roce 2000 slovy „standardizace, spolupráce, sdílení“ zůstávají a rozvíjejí se.
Jak?
Prezentace jsou každoročně vystavovány na stránkách http://www.skipcr.cz/akce-a-projekty/akce-skip, v některých ročnících z nich byl sestaven i sborník. V několika předchozích letech probíhalo zároveň hlasování o nejoblíbenější příspěvek či jsou vybrány postřehy účastníků. Od samého začátku přináší zprávu o jednotlivých příspěvcích časopis Ikaros; Čtenář se zanedlouho přidal a v posledních letech reflektuje především zaznívající tendence a autory vybraných referátů oslovuje ke zpracování tematických článků. Některými loňskými tématy jsme se již na stránkách Čtenáře zabývali, na jiná se můžete těšit. Hned v tomto čísle najdete příspěvek Michala Denára o projektu Osobnostiregionu.cz, který posluchače velmi zaujal. Dále připravujeme například článek o problematice perzistentních identifikátorů digitálních dokumentů.
AKM 2012
Na loňské konferenci zaznělo 33 příspěvků. Nechyběly aktuální informace o projektu Národní digitální knihovny či zapojení institucí a jejich spolupráce v rámci Europeany. Své aktivity na poli digitalizace představily kromě již tradičních zástupců (NK ČR, MZK ČR atd.) různorodé paměťové a další instituce (namátkou například Národní filmový ústav, Divadelní ústav, Krajská knihovna Vysočiny, Knihovna AV ČR, nechyběly oblastní archivy či firma Cosmotron). Závěr konference byl věnován připravované novele autorského zákona v souvislosti s tím, co (možná) přinese v oblasti zpřístupňování digitálních dokumentů. Je zřejmé, že mezi zainteresovanými hráči nastává období hledání nové rovnováhy, která byla v kontextu tradičních dokumentů již svým způsobem nastolena.
Pokud bych měla zachytit jen jednu ze zajímavých myšlenek, které rezonovaly napříč všemi příspěvky, dovolila bych si částečně využít slova Mgr. Adolfa Knolla z první prezentace: Knihovny a další paměťové instituce by v digitální éře měly „nabízet v širším prostředí věci obecně málo dostupné nebo nedostupné, neboť konkurence je mnohem silnější, než jsme si ochotni připustit“.