Main content
ZUZANA HELINSKY ODPOVÍDÁ ZE ŠVÉDSKA
Dotaz: Jakou roli budou hrát knihovny v budoucnu?
Odpověď: Jedna z budoucích rolí knihoven a knihovníků, jak to podle ankety EasyBib vidí 95,9 % knihovníků v USA, bude spočívat hlavně v možnosti pomoci svým klientům při rozvoji informační gramotnosti. Někteří z našich interních uživatelů, myslím tím naše zaměstnavatele na univerzitách, v podnicích i ve veřejných a školních knihovnách, si myslí, že informační role knihovnen je už za námi a že koncept informací čerpaných z knihoven je zastaralý, protože, jak říkají, „máme web a Wikipedii”.
Pravý opak je však pravdou. Informační gramotnost, tedy zkráceně – jak naučit klienty správně používat všechny dostupné informace –, je podle mě stále více závislá na knihovnách a knihovnících. Používání internetu, počítačová gramotnost, jako je třeba znalost všech aplikací, není ještě informační gramotnost. A v našem rychle se měnícím světě jsou znalosti stále důležitější.
Myslím, že klíčové slovo je SPRÁVNĚ používat internet jako báječnou a rychlou možnost získávání informací. Stále více se ale objevuje nesprávné, nekritické používání internetu, a to jak ve školách a na univerzitách, tak i v podnicích, na úřadech, prostě všude.
Podle průzkumu, který provedla EasyBib, lze jako příklad uvést, že více než polovina studentů (61,5 % na dotazovaných institucích), není schopna pochopit, co znamená plagiátorství včetně rozdílu mezi parafrázováním, komentováním a citacemi.
Je proto nutné přehodnocovat vzdělávací programy a informace, které jsou určeny nejen studentům, ale také univerzitní, podnikové, komunální, obecní administrativě, tedy „šéfům”, kteří nebývají cílovou skupinou kurzů. Vedení s rozhodovací pravomocí nutně potřebuje informace o knihovnách a jejich možnostech a znalostech, např. o tom, jak dokáží ušetřit čas vědcům, lektorům a dalším uživatelelům.
Téměř polovina (42 %) z dotazovaných institucí odpověděla, že se počet případů plagiátorství zvyšuje a druhá polovina (48 %) uvedla, že zůstává stejný. A jen 9,7 % odpovědělo, že se snižuje. Takže tady máme opravdu co dělat!
Neméně zajímavé je, že namísto vyhledávání v databázích, které knihovny poskytují, se 84 % studentů obrací na internet. Další příklad je sice už starší, ale stále platný. Jde o výsledek ankety, kterou připravilo nakladatelství Elsevier. Když položili otázku knihovníkům, aby vyjmenovali tři nejspolehlivější informační zdroje, které si myslí, že klienti, tedy „vědečtí pracovníci” používají, odpověď zněla: ScienceDirect, ISI’s, Web of Science and Medline. Když se vědeckých pracovníků zeptali, jaké zdroje ke své práci využívají, ti odpověděli: Google, Yahoo! a PubMed.*
Naše databáze jsou báječná věc, pomáhají, jsou více důvěryhodné, ale musíme si zvyknout na to, že naši klienti – od školních dětí po seniory – se obracejí a budou obracet na internet a využívat svou počítačovou dovednost.
Je proto důležité počítačovou gramotnost, dovednost našich klientů uznávat, nebát se jí a nevidět v ní konkurenci. Naopak, také ji využívat. Musíme si uvědomit a ujastnit, čím vším my můžeme přispět a informovat o našich dovednostech a zkušenostech.
Takže ne Informační gramotnost versus Počítačová dovednost, ale v knihovnách by se měly vzájemně doplňovat. Výsledky celé ankety jsou k dispozici na http://easybib.files.wordpress.com/2012/04/informationliteracysurvey-01.jpg?w=644/.
* Tenopir, Carol: Je Google konkurence? Library Journal. Citace Johna Regazziho, Elsevier.