Main content
JAK NA TO: Elektronicky o fantastice pro knihovníky
PAVLA LŽIČAŘOVÁ fantastika.kurz@gmail.com
Na podzim loňského roku proběhl na známém vzdělávacím portále kurzy.knihovna.cz e-learningový kurz Fantastika v současné české literatuře, který si kladl za cíl rozšířit znalosti knihovníků o tomto stále populárnějším literárním žánru a přispět tak ke zkvalitnění poskytovaných služeb knihoven a jejich zatraktivnění. O tom, kde nápad na kurz vznikl, jak se připravoval, jaké nástrahy bylo třeba překonat a jaká byla zpětná vazba, píše jeho autorka.
E-learning, tedy vzdělávání „na dálku“ prostřednictvím (v naprosté většině) sítě internet, je významné téma posledních let. Jeho velký potenciál spočívá v univerzálnosti, efektivitě, ekonomické nenáročnosti a atraktivitě, což si naštěstí velmi dobře uvědomuje i české knihovnictví, které ho využívá nejen pro rekvalifikaci, ale i celoživotní vzdělávání pracovníků.
Z aktivit na tomto poli bych zdůraznila především portál kurzy.knihovna.cz, který je spravován Kabinetem informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Za několik let své existence nabídl řadu kurzů nejen na knihovnická témata a nejen pro knihovníky – prostřednictvím portálu se může vzdělávat i nejširší veřejnost. Většina aktivit je zdarma a „hlavní“ kurzy se pravidelně opakují – jedná se například o Knihovnické minimum a Knihovnický kurz, určené pro pracovníky bez odborného vzdělání, či profesní angličtinu a němčinu.
Proč fantastika?
K tvorbě e-kurzu Fantastika1 v současné české literatuře mě inspirovalo více skutečností. Několik let se v tomto žánru aktivně pohybuji (v současnosti vedu žánrovou edici v nakladatelství Epocha, dlouho jsem pracovala jako šéfredaktorka jednoho z nejčtenějších portálů www.fantasyplanet.cz), ale rovněž jsem vystudovaná knihovnice, která se pravidelně setkávala s názory čtenářů, že chodit do knihovny pro fantasy a sci-fi „je na houby, nic pořádnýho tam nemají, regály mají označený špatně, Tolkiena zastrkanýho mezi beletrii“ a tak dále. Po absolvování kurzu o současné české literatuře eLitka, který byl umístěn rovněž na portále kurzy.knihovna.cz, mě napadlo přispět ke zlepšení situace a vytvořit obdobný kurz, ale zaměřený čistě na fantastiku. S ohledem na rozsah – pak na současnou českou, v níž se nejvíce orientuji a která je na vysoké úrovni. Projekt jsem nabídla Slezské univerzitě, na které studuji, jako téma mé bakalářské práce a Masarykovu univerzitu jsem požádala o poskytnutí prostoru na kurzy.knihovna.cz. Z obou stran přišly pozitivní odpovědi a já mohla začít kurz připravovat.
Jak zaujmout?
Od začátku jsem měla jasno v cílové skupině – ti zaměstnanci městských knihoven, kteří se ve fantastice absolutně neorientují (studovat jsem ale samozřejmě umožnila každému zájemci). Proto jsem kurz naplnila jen základními informacemi a v každém modulu kladla důraz na možnost dalšího vzdělávání – doporučovala jsem časopisy, weby, bibliografie a další materiály k podrobnějšímu prostudování. Rovněž jsem ale chtěla, aby knihovníky kurz bavil a aby měli motivaci ho dokončit – výstupem totiž nebyl certifikát, „jen“ nové znalosti, rozšíření obzorů a inspirace. Usilovala jsem také o to, aby aspoň část z nich fantastika zaujala i v tom smyslu, že si z ní zkusí něco přečíst. Proto měli mí studenti možnost v každém modulu soutěžit o žánrovou knihu, plnit povinné, ale zábavné úkoly, přečíst si ukázky z děl zmíněných autorů, podívat se na videoreportáže z akcí fanoušků, složit si puzzle či vyplnit křížovku.
Přílivová vlna zájemců
Největší obavy jsem měla především z toho, že o kurz nebude mít nikdo zájem. Byla jsem však velmi příjemně šokována (překvapena je příliš slabý výraz). Přitom jediná místa, kde jsem kurz propagovala, byla e-mailová konference KNIHOVNA a můj osobní Facebook. Prostřednictvím konference se však zpráva dostala k několika stovkám knihovníků, kteří během tří hodin zaplnili plánovanou kapacitu přibližně 40 účastníků. Hned mi tak bylo jasné, že kurz nabídnu na jaře znova.
Čtyři měsíce s kurzem
Při organizaci kurzu jsem nijak neexperimentovala a částečně intuitivně, částečně pod vlivem inspirace eLitkou jsem učivo rozdělila do deseti modulů po týdnu. Ve snaze kurz maximálně zpřístupnit jsem studijní materiály zveřejňovala v podobě krátkých dokumentů ve formátu PDF, které si studenti mohli stáhnout a studovat tak kdykoli a třeba i na místě bez internetového připojení. Každý modul obsahoval doplňkové materiály – nejčastěji rozsáhlé ukázky z knih zmíněných autorů, ale i seznam vybraných antologií či vtipnou ukázku odlišnosti fantasy a sci-fi v praxi.
Moduly jsem skládala za sebou tak, aby byl průběh kurzu pestrý a informace byly nabízeny vyváženě. Začátek samozřejmě patřil definicím, historii a subžánrům, následně se střídaly moduly o nejdůležitějších současných autorech s materiály o antologiích a sbornících, nakladatelstvích, dalších zdrojích informací (žánrové časopisy a webové portály) a fanoušcích a jejich aktivitách (literární soutěže, workshopy, setkání… – tento modul byl mimochodem společně s jedním o autorech vyhodnocen v dotazníku zpětné vazby jako nejlepší z celého kurzu).
Poslední část jsem věnovala představení knihoven, které s fantastikou již aktivně pracují. Tento modul měl sloužit jako inspirace, a nakolik se záměr zdařil, bude známo z dotazníku, který pro účastníky prvního běhu nyní připravuji.
Testování a úkoly
V každém modulu čekal na studenty test a/nebo úkol, který měl prověřit nabyté znalosti. Uzávěrku jsem stanovila vždy čtrnáct dní po otevření modulu, abych umožnila studovat i těm, kteří v průběhu kurzu odcestovali od počítače či onemocněli. Ukázalo se to jako dobrá volba. Kurz byl uzavřen souhrnným testem, který se skládal z otázek ze všech modulů. Na náročnost či kvalitu otázek naštěstí nebyly – až na jednu dvě drobnosti – žádné stížnosti, studenti všechny testy v povoleném počtu tří pokusů úspěšně složili.
Problémy? Naštěstí jen nepatrné
Problémy se nevyhnou nikomu, a tak i já jsem byla připravená na smršť dotazů a stížností. Naštěstí jsem se nedočkala, vše fungovalo velmi hladce, trošku jsem se „prala“ jen s technickými záležitostmi, což bylo způsobeno tím, že jsem v prostředí moodlu, na němž jsou kurzy.knihovna.cz postavené, pracovala poprvé a vše tak zkoušela metodou pokus-omyl. Od uživatelů jsem dostávala spíše inspiraci pro druhý běh kurzu, jako třeba zaslání všech studijních materiálů v jednom dokumentu.
Zpětná vazba = motivace do budoucna
Společně se závěrečným modulem a testem jsem spustila i dotazník zpětné vazby. Kurz dokončilo 37 ze 46 přihlášených účastníků, a to nepočítám ty, kteří si četli materiály, ale neplnili úkoly a testy. Velmi pozitivní rovněž byly výsledky dotazníku zpětné vazby, který vyplnilo 28 studentů. Celkově bylo s obsahovou náplní velmi spokojeno 20 a spokojeno osm respondentů, dobrý ohlas měly i průběžné a závěrečný test, jejichž náročnost, časový limit a přehlednost jako skvělé hodnotilo osm, jako dobré 16 a jako průměrné čtyři studenti. Nejdůležitější otázka dotazníku byla zodpovězena nejpozitivněji – celkovou spokojenost s kurzem vyjádřilo nejvyšší známkou všech 28 respondentů.
Další aktivity spojené s fantastikou by pak uvítalo dvacet studentů. Tato čísla a slovní komentáře účastníků mě motivovaly nejen ke druhému, značně vylepšenému2 běhu kurzu, který díky neomezené kapacitě nyní na kurzy.knihovna.cz studuje téměř 250 účastníků, ale i k projektu FANDOK – Fantastika do knihoven, kterému příští rok zasvětím svou diplomovou práci.
Přínos kurzu nejen pro studenty
Z kurzu mám celkově velmi dobrý pocit a jsem ráda, že mě napadlo jej uspořádat a po úspěšné obhajobě bakalářské práce převést do praxe. Musím poděkovat i Masarykově univerzitě, která mi umožnila prezentovat projekt na známém a kvalitním vzdělávacím portále. Jestli má práce bude mít vliv na práci knihoven, to ukáže čas, jednoho vítězství jsem ale již dosáhla – reakce účastníků prvního a počet studentů druhého běhu ukázaly, že je o fantastiku zájem, že už se na tento žánr nedívá skrze prsty jako na brak a literaturu velmi nízké úrovně a že mají knihovníci zájem s ním ve svých institucích pracovat. A to je ze všeho nejdůležitější.
1 Zjednodušeně řečeno zastřešující pojem pro fantasy, science fiction a horor s nadpřirozenými prvky.
2 Aktualizovanému o nové informace, ale rovněž doplněnému o zábavné prvky v podobě puzzlů, křížovek a videí v každém modulu a možností získat na závěr certifikát zaštítěný Knihovnou Univerzity Palackého.
Pohled z druhé strany
Kurz Fantastika v současné české literatuře byl prvním e-learningovým kurzem, který jsem absolvovala po ukončení studia, kde však nevelká část výuky tímto způsobem probíhala. V prostředí moodle jsem tedy již pracovala a několik kurzů na portále kurzy.knihovna.cz jsem v nedávné době se zájmem prošla, pročetla jsem si volně dostupné materiály, ale neskládala jsem průběžné a závěrečný test. A tak bylo po přihlášení se do kurzu o české fantastice mou největší starostí to, zda si ještě pamatuji, jak se vlastně učit.
Zvolila jsem metodu vytištění jednotlivých materiálů a jejich pročítání s vyznačováním informací, které jsem považovala za důležité. Skládání průběžných testů bylo možné samozřejmě s nahlédnutím do učebních textů, ale měla jsem radost, když se mi podařilo otázku zodpovědět i bez toho. Protože jsou testy časově limitovány, je třeba alespoň vědět, kde se daná informace v dokumentu nachází, což považuji za „ověření“ toho, zda účastník věnoval jednotlivým modulům dostatečnou pozornost.
V prvních modulech mě nejvíce zaujala autorkou zmiňovaná ukázka rozdílu mezi žánrem sci-fi a fantasy na konkrétním textu. Také modul o fanoušcích žánru, jejich setkáních a akcích bych označila za nejpodařenější.
Velmi oceňuji, že součástí úkolů byla návštěva různých tematických webových stránek, vyhledávání informací v příbuzných zdrojích a podobně. Sama bych se k jejich prohlédnutí dostatečně nemotivovala, takto jsem musela, a dokonce mě to i bavilo a brouzdáním po webech jsem pochytila další informace.
Celkově jsem byla s pojetím i časovou náročností kurzu spokojena, z české fantastiky jsem mnoho konkrétních děl neznala, a přestože jsem si vše pravděpodobně nezapamatovala, určitě již pro mě orientace v této oblasti bude příjemnější.
Třešničkou na dortu bylo už jen to, že jsem v jedné z doprovodných soutěžích vyhrála dvoudílný román Juraje Červenáka Zlato Arkony. Autorce kurzu se podařilo, co zamýšlela, tedy zatím částečně, neboť mám knihy připraveny jako četbu na letní dovolenou.
Lenka Šimková
(účastnice prvního běhu kurzu)