Main content

INSPIRACE Z KNIHOVEN

Šťastná jízda čtenářskou tramvají

Text a foto Edita Vališová redaktor@kjm.cz

V březnu loňského roku u příležitosti oslav Března – měsíce čtenářů spatřila v Brně světlo světa originální tramvaj, jež nad rámec běžného provozu přijala za své hned několik dalších zajímavých cílů. Cestujícím usnadňuje dopravu městem, provází je každodenním životem a netradičním a poutavým vzhledem přináší do rušných ulic pohodu, optimismus a co je hlavní, motivuje a inspiruje k četbě či návštěvě knihov­ny. Tisíce cestujících jsou pohodlím tramvaje zvány do knihovny a povzbuzovány v touze prožít na vlastní kůži tajuplný svět literatury. To vše dokáže jedna tramvaj, pokud je čtenářská! Jak taková tramvaj vypadá? Můžete si ji společně s dalšími fotografiemi, které tento článek doplňují, prohlédnout na poslední stránce obálky Čtenáře.

Tramvaj je prostoupena knihovnou takříkajíc všemi póry, na první pohled zaujme jak ztvárněním exteriéru, tak posléze i vnitřním prostorem vozu. Zvnějšku je poseta letícími písmeny, jež se stáčejí do stránek otevřené knihy, z níž plynule přecházejí do souboru 100 vyobrazených knih. Jejich názvy, které si mohou zvenku cestující snadno přečíst, nejsou vybrány náhodně – jedná se o soubor nejpůjčovanějších knih. Tato skladba tedy odráží vkus čtenářů knihovny a ostatní zájemce pobízí k četbě titulů. Jak ale plyne z textu, tramvaj toho umí mnohem více – umí ukrátit dlou­hou cestu prostřednictvím nabídky pravidel­ně aktualizovaných knižních úryvků a tipů vycházejících z osobních doporučení zaměstnanců knihovny, pomocí QR kódů umožňuje prohlížet knihy v on-line katalogu, stahovat volně dostupné e-knihy, připojit se na profily knihovny v sociálních sítích apod. Její vnitřní pojetí vybízí k návštěvě knihovny, upozorňuje na zajímavé akce, nové služby, přibližuje dění v knihovně. Dojem knihovny je v interiéru umocněn tematickým rozlišením prostoru, což znamená, že v přeneseném slova smyslu se můžete uvnitř tramvaje ocitnout v dětském oddělení (v místě pro kočárky), v oddělení pro dospělé, hudebním apod. Prostřednictvím interaktivní mapy je možné sledovat aktuální trasu a polohu vozu v městě Brně. Není proto pochyb, že její provedení v duchu hesla kampaně Knihovna v tramvaji – tramvají do knihovny vyzývá k již zmíněnému: „Nastupte si, prosím…a staňte se našimi čtenáři.“

Tramvaj v akci

Kromě každodenního provozu jsou v tramvaji během roku realizovány různé čtenářské kampaně. Za zmínku stojí například akce Knižní revizor. Speciální revizoři, na rozdíl od těch běžných, za určitých podmínek cestující odměňují. Onou rozhodnou okolností není nic jiného než čtení – od knižního revizora tak může čtoucí cestující obdržet na památku drobný dárek. K publicitě lze tramvaje využít i pro potřeby mezinárodních vzta­hů. Vhodným příkladem je realizované setká­ní představitelů partnerských měst Brna a Stuttgartu, jež proběhlo v odstavené tramvaji s doprovodným kulturním a zábavným programem v dub­nu tohoto roku symbolicky v místě, kde byla tramvaj slavnostně pokřtěna a uvedena do provozu. Program u tramvaje zval zájemce a kolem­jdoucí k posezení s knihou nad šálkem kávy, příjemnou atmosféru doplňovala hudba, dostupné byly i nové propagační předměty knihovny apod. Další podobná setkání na sebe určitě nenechají dlouho čekat.

Nová grafika

Se zdařilou grafickou výzdobou tramvaje se čtenář-cestovatel setká i mimo vlastní prostor vozu. Nový design se promítl do vizuálního stylu knihov­ny, jeho prvky najdeme v kolekci propagačních předmětů (čtenářské hrníčky, placky, magnetky, záložky, kalendáře, pohlednice…), ve virtuálním prostoru knihovny (web, sítě…) či na pla­kátech a všech oficiálně vydávaných tiskovinách. Implementován je v Ústřední knihovně i v celé síti 31 poboček, čímž se stává čitelným širokému okruhu veřejnosti.

IFLA International Marketing Award

Nyní se dá již bez nadsázky říci, že čtenářská tramvaj přináší opravdu radost, a to nejen cestujícím a obyvatelům Brna, ale i tvůrcům a realizátorům myšlenky projektu, tedy marketingovému týmu z Knihovny Jiřího Mahena v Brně, který se může těšit z nadnárodního uznání v podobě úspěchu v mezinárodní marketingové soutěži IFLA International Marketing Award. Tramvaj čtenářů zde obstála v konkurenci více než třiceti knihoven z celého světa a získala krásné první místo. Ocenění náleží i partnerům projektu, Dopravnímu podniku města Brna a grafické firmě Kangaroo.

„Projekt je v rámci České republiky svým provedením unikátní, podporuje čtení, vzdělání, kreativitu myšlení, šíří dobré jméno knihovny a umocňuje pozitivní tvář města Brna.“

Podrobnosti najdete na webu knihovny www.kjm.cz/tramvaj a www.ifla.org/node/8562.

Již v úvodu slavnostního křtu tramvaje jí „kmotři“ přáli řadu šťastných jízd, spokojené cestující a čtenáře. K tomuto přání se nyní po roce úspěšného provozu s radostí připojuji i já.