Hlavní obsah stránky

TÉMA: Hudební knihovnictví: Celostátní hudební seminář ve Zlíně

ZOJA SEYČKOVÁ zoja@martinu.cz

V září tohoto roku se uskutečnilo ve Zlíně výroční zasedání České národní skupiny IAML (ČNS IAML) spojené s celostátním hudebním seminářem. Tato setkání se pořádají každý rok vždy na podzim v některém z českých měst, která mají ve své knihovně aktivní hudební oddělení. Hudba je společným zájmem a nejdůležitějším tématem těchto akcí. Přijíždějí sem ve velkém počtu knihovníci, kteří hudbě rozumějí, mají ji rádi a chtějí ji co nejlépe zprostředkovávat svým čtenářům, uživatelům a badatelům.

Výroční zasedání ČNS IAML je vždy propojeno s tématem důležitým pro navštívený region. Stejně tomu bylo i tentokrát, a proto hudební seminář, který byl nedílnou součástí tohoto setkání, dostal název Hudba východní Moravy v průběhu staletí. Zasedání se konalo v nových prostorách Krajské knihovny Františka Bartoše ve Zlíně, která je umístěna v bývalých továrních halách a je součástí Baťova institutu (14|15 Baťův institut).

První den

První den zahájila program Zdeňka Friedlová, ředitelka knihovny, a Miroslav Kašný, radní pro kulturu, památkovou péči, církve, mládež a sport. I přesto, že byli vzhledem ke svým funkcím jistě velmi vytíženi, s nadšením se zúčastnili i následujícího programu, a to přednášky Marka Obdržálka o historii hudebního dění ve Zlíně. Jeho příspěvek věcně shrnul historický vývoj daného regionu až do současnosti, ke které i on sám svou činností nemalou měrou přispěl.

Poté jsme navštívili nedaleké Kongresové centrum a zároveň sídlo Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně. Centrum navrhla světově proslulá architektka Eva Jiřičná. Prohlédli jsme si velký koncertní sál se špičkovou akustikou, jednou z nejlepších na světě, a byli jsme seznámeni s programovým profilem, který se snaží o co nejširší žánrovou pestrost.

Odpoledne jsme odjeli autobusem do Kroměříže, kde jsme obdivovali cenné sbírky hudebního archivu a krásné prostory zámecké historické knihovny, kterou nám s velkým zaujetím ukázali Cyril Měsíc a Pavla Ryšavá.

Dále jsme si v kroměřížském zámku prohlédli i rozsáhlé a nádherné výtvarné sbírky, jejichž největším klenotem je Tizianovo plátno Apollón a Marsyas. V prostorách zámku jsme pak ještě vyposlechli hudební produkci mladých studentek konzervatoře, které nám zahrály díla barokních autorů na dobové nástroje a v historicky poučené interpretaci.

Druhý den

Druhý den se dopoledne konalo Výroční zasedání ČNS IAML. Zazněla zpráva o činnosti za uplynulé období, rozvinula se diskuse na téma novely autorského zákona, vyslechli jsme zajímavé informace o Mezinárodní konferenci IAML, která proběhla 18.–22. června v lotyšské Rize (pozn. red.: viz příspěvek na s. 427–428), a dozvěděli jsme se novinky o projektech, na kterých společně pracují všechny země na mezinárodní úrovni – tzv. R-projektech: RISM, RILM, RIPM a RIdIM. Součástí tohoto bloku byla i prezentace Hany Borkové z Národní knihovny, která poreferovala o novinkách v katalogizaci hudebnin, zpracování podle RDA a o chystaných změnách ve věcném zpracování.

Po přestávce jsme se dozvěděli mnoho zajímavostí o lidové hudbě v prezentaci Petra Číhala s názvem Zlínsko na rozhraní tři etnografických regionů – vývoj hudebního folkloru na Hané, Valašsku a Slovácku. Přednáška byla proložena několika živými vystoupeními mladých hudebníků ve složení housle, cimbál a zpěv.

Odpoledne se konala ještě exkurze v Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně. V Muzeu jihovýchodní Moravy jsme si prohlédli i inspirativně uspořádanou expozici o životě a celoživotním díle Františka Bartoše, provázenou zasvěcenou přednáškou pracovnice muzea. Závěrem jsme mohli navštívit i Baťův mrakodrap (oficiální název: 21. budova – Baťův mrakodrap) opět se zaníceným výkladem průvodkyně.

Příští rok bychom chtěli na Výročním zasedání ČNS IAML, které se bude konat v Praze ve druhé polovině října 2018 v Národní knihovně, přivítat všechny zájemce z řad pražských hudebních knihovníků. Pevně doufáme, že se nám setkání povede zorganizovat také tak dobře, jako se to povedlo paní Marcele Pikhartové, hudební knihovnici z Krajské knihovny Františka Bartoše ve Zlíně, a jejím kolegyním, kterým tímto patří náš velký dík.