Hlavní obsah stránky
RECENZE: Recykliterární tvorba pobaví svou absurditou i bez příběhu
PETR NAGY
Vojtěch Mašek, Karolina Voňková (eds.): Recykliteratura. Praha: Lipnik, 2015. 352 str.
Když se před dvěma lety v rámci jednoho pražského jarmarku pořádal workshop, jehož účastníci nalepovali na staré obrázky výstřižky z různých textů, málokdo mohl tušit, jaký se z původně jednorázové akce stane během několika měsíců fenomén. Dnes má facebooková stránka Recykliteratury, jak zní dnešní název projektu scenáristy a výtvarníka Vojtěcha Maška a Karoliny Voňkové z nakladatelství Lipnik (mj. organizátorky Knihexu), více než šestnáct tisíc příznivců a díky podpoře fanoušků na http://hithit.com se RCL (taková je oficiální zkratka) dočkala i své knižní podoby.
Kniha nazvaná jednoduše Recykliteratura, kterou k vydání připravil Mašek s Voňkovou, přináší na tří stech padesáti stranách bohatou nadílku výtvorů RCL, za jejichž výběr – stejně jako za celkovou skladbu knihy a její vizuální podobu – je zodpovědný grafik Jan Šiller. Podle vyjádření tvůrců knihy bylo jejich hlavní snahou vytvořit soudržný celek vycházející z principu asociativní montáže, a dopřát tak čtenáři nejen požitek z jednotlivých děl, ale i pocit z četby víceméně souvislého, byť notně surreálného příběhu.
Svazek bohužel postrádá jakoukoliv předmluvu či doslov, které by čtenářům tímto fenoménem dosud nedotčeným osvětlily principy a cíle recykliterární tvorby. Stručný popis sice nabízí facebookový profil RCL nebo anotace přítomné knihy, jedná se však o charakteristiku dosti povšechnou: „Recykliteratura je hledáním překvapivých souvislostí, kontrastů a absurdit. V nejšťastnějších případech se rodí obrázky, které čtenáře nebo diváka nutí domýšlet, co jim předcházelo a co po nich bude následovat. Obrazy, slova a věty jsou k dispozici k novým objevům — často nečekaným a překvapivým. Síla jednoduchého vtipu, zenové básně, groteskní situace, znepokojujícího dialogu nebo minimalistické repliky.“ Zcela pak chybí informace o autorech jednotlivých příspěvků, jejichž absenci lze považovat za původní záměr („autor je nejistý a jediným kritériem pro zveřejnění je síla fragmentu“).
Ačkoliv by se mohlo na první pohled zdát, že tvůrcům přítomných děl stačilo propojit libovolný obrazový a textový materiál, není tomu tak – dokonce i RCL má svá pevná pravidla, která čtenář nalezne přehledně vypsána na zadní záložce. Pokud jde o samotný obsah knihy, připadá zde obvykle jedno dílo na jednu stránku, výjimečně se na některou vměstnají obrázky dva. Vyjma úvodu a předělů žluté barvy mezi jednotlivými „kapitolami“ se jedná o černobílé reprodukce. Adresátem textů ve vstupní části a na dalších barevně odlišených listech je samotný čtenář, který je takto jemně instruován k „příběhovému“ čtení knihy (mj. „Já vám dám skutečný příběh. Ukážu vám, co to příběh je.“) a informován o tématu zastřešujícím vybraný oddíl – někdy ovšem velmi chatrně. Například téma mileneckých vztahů: „Nejatraktivnější žena, kterou jsi potkal?“ – „Moje manželka.“
Jednotlivé obrázky – fotografie, mezi nimiž nechybějí záběry z filmů či portréty slavných osobností, avšak převahu mají snímky s neznámými (či přinejmenším obtížně identifikovatelnými) protagonisty – se ve svazku objevují pouze jedinkrát. Výjimku představuje trojice děl, která můžeme pracovně pojmenovat jako „dialog dvou mužů“ (6x), „babička s dětmi“ (7x) a „muž s konvičkou“ (16x). Dotyčným výtvorům by ale možná prospělo, pokud by se nacházely v těsné blízkosti – vytvořením samostatných sérií by lépe vynikla hra s obměnou textů, jejichž absurdní vyznění by se takovým sousedstvím jen prohloubilo. V případě prvních dvou obrázků už navíc k realizaci této varianty příliš nechybělo, neboť se mezi ně vklínilo jen několik jiných děl.
Naopak řada variací s „mužem a konvicí“ se vine celou knihou a na výrazný potenciál tohoto obrázku, jakož i funkčnost případného zřetězení jednotlivých výtvorů poukázal v jednom rozhovoru sám Vojtěch Mašek: „Našel jsem třeba obrázek pána, který leští konvici. Působilo to tak, jako kdyby spolu byli v nějakém hodně intimním rozhovoru. Na základě tohoto obrázku vznikl poměrně dlouhý seriál, kdy se často navazovalo na předchozí anekdoty.“ Za připomenutí v této souvislosti stojí komiks Hovory z rezidence Schlechtfreund, publikovaný nejprve v kritickém čtrnáctideníku A2 a poté vydaný i knižně, jenž je jedním z plodů dlouholeté spolupráce Vojtěcha Maška se scenáristou Džianem Babanem a který je založen rovněž na doplňování různých textů do neměnného obrazového materiálu.
Přes chybějící doprovodné slovo může po knize beze strachu sáhnout i člověk s celým projektem dosud neobeznámený – základní principy mu objasní samotná četba spolu se závěrečným seznamem pravidel recykliterární tvorby. Jednotlivé výtvory pak sázejí především na humor, ať už pointovaný (na způsob anekdoty), či spíše absurdní. Důraz je přitom kladen především na vyznění samotného textu (důraz na dialogičnost se odráží v převaze obrázků se dvěma postavami), méně už na vzájemný kontrast obrazového materiálu a psaného slova. Tak třeba žena v uniformě, jež míří pistolí na nějakého muže, k němu pronáší: „Bez snídaně vás nepustím.“ Nebo je tu snímek zobrazující mladý pár sedící v trávě a následující dialog: ONA „Určitě se ti matka s otcem budou líbit" – ON „Heil Hitler!“
Svazek sice obsahuje i méně povedená dílka (portrét pohledného muže zachycující jej od pasu nahoru a jeho replika „Nevypadám v těchhle kalhotách tlustá?“; zástup tučňáků a text „Pane vrchní!“), převládají však výtvory poměrně humorné (ty vážněji laděné jsou zde ve výrazné menšině) a obvykle též neprvoplánové. S rezervou je také nutno brát proklamovaný příběhový rozměr celého díla – na podobné čtení je obsah až příliš nesourodý a případy, kde se takový způsob prezentace doslova nabízel (tři řady variací textů na stejné obrázky), zase z nepochopitelného důvodu nechali editoři ležet ladem. Knižní Recykliteratura svým čtenářům přesto slibuje příjemný oddechový zážitek, který si lze po čase zopakovat a jímž se někteří možná nechají inspirovat k vlastním pokusům o recykliterární tvorbu.