Hlavní obsah stránky
DĚTSKÉ ČTENÁŘSTVÍ: S knížkou do života (Bookstart)
ZLATA HOUŠKOVÁ zlata.houskova@gmail.com
V roce 2018 se Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP) připojuje k projektu Bookstart pilotní verzí projektu s názvem S knížkou do života. O projektu se v knihovnách vedou debaty s hraničními stanovisky účastníků – od nadšených po velmi skeptické. Zkusme se tedy podívat, oč vlastně jde.
Co je Bookstart?
Jedná se o mezinárodní projekt na podporu čtenářství realizovaný po dobu 25 let již zhruba ve 20 zemích světa (30 organizací působících v 27 jazykových oblastech) napříč kontinenty. Základem je předání dárkových knižních setů novorozeným dětem a jejich rodičům; na tento motivační dárek pak navazují další aktivity k podpoře čtenářství v raném dětství. V roce 1992 zahájila projekt ve Velké Británii nezisková organizace Book Trust; jen v letech 2013–2014 rozdala 1,5 milionu dárkových sad rodičům a celkem tři miliony knih dětem. V rámci projektu nabízí i prostory (Bookstart Corners), kde se rodiče dětí mohou setkat s knihovníky, různými specialisty a také s dalšími rodiči a získat potřebné a zajímavé informace o rozvoji dítěte prostřednictvím četby. Vedle knihoven jsou do projektu zapojeni další partneři z porodnic, zdravotnických zařízení, mateřských škol, center pro rodiny s malými dětmi, ale také např. hračkářství, obchody, gastronomická zařízení apod.
Book Trust pořádá každý rok Národní týden Bookstart a také metodicky podporuje vznik projektu v dalších zemích či regionech. Podle britského vzoru probíhá projekt např. v Německu (Lesestart), kde jej organizačně zajišťuje nadace Stiftung Lesen, která při tom spolupracuje se 4700 veřejnými knihovnami prostřednictvím pěti knihovnických svazů. Dále projekt probíhá např. v Austrálii, Číně, Irsku, Itálii, na Jamajce, v Japonsku, Jižní Koreji, na Maltě, Novém Zélandu, v Polsku, Portugalsku, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, Thajsku či Kolumbii. Celkově už získaly knižní sety desítky miliónů dětí po celém světě!
Projekt probíhá na různých úrovních (národní, regionální, místní). Klíčovými partnery či koordinátory jsou obvykle veřejné knihovny, s jejichž posláním cíle projektu korespondují. Přínos dílčích projektů se hodnotí ve všech zemích velmi pozitivně především vzhledem k rozvoji duševních a mentálních schopností dětí. Zlepšily se ale také kompetence rodičů při podpoře rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Dílčí výzkumy potvrdily lepší kvalitu verbální komunikace v rodinách i vyšší frekvenci hlasitého předčítání. Téměř polovina oslovených rodičů začala aktivně využívat veřejné knihovny a dále sleduje nabídku vhodných knih pro děti. Děti, jejichž rodiče aktivně využili nabídky v dárkových sadách, prokazatelně dříve mluví a již v útlém věku je u nich patrný lepší rozvoj slovní zásoby, ale např. také obrazotvornosti apod.
S knížkou do života
V České republice není projekt Bookstart neznámý, několik knihoven již řadu let naplňuje jeho principy (Knihovna Jiřího Mahena v Brně, Městská knihovna Sedlčany, Městská knihovna Antonína Marka Turnov…). V letošním roce se však k Bookstartu oficiálně připojil pilotním projektem SKIP a jeho prostřednictvím (zatím) 120 veřejných knihoven. Česká podoba projektu nese název S knížkou do života. Respektuje povinné mezinárodní parametry a současně i konkrétní české podmínky realizace. Projekt byl oficiálně spuštěn v březnu 2018 (viz plakát na 4. s. obálky). Jeho cílem je především:
— podpořit rozvoj verbálních schopností dětí i jejich imaginace a zlepšit vztah ke knize a čtení u nejmladší generace,
— dovést rodiče k pochopení významu čtenářských dovedností pro intelektuální i citový rozvoj dítěte i pro jeho budoucnost, tj. přesvědčit je, že jednou z nejdůležitějších věcí, jež mohou udělat pro své děti od nejútlejšího věku, je věnovat jim svůj čas a strávit jej společně nad knihou (prohlížením, čtením, povídáním, zpíváním),
— poradit jim, jak to dělat správně (metodickou radou, praktickou pomocí), a nabídnout jim podpůrné služby knihoven, prostor pro sdílení s ostatními rodiči atd.,
— orientovat rodiče v nabídce kvalitní literatury pro děti,
— inovovat a rozšířit služby knihoven pro nejmladší děti a pro rodiny,
— budovat novou čtenářskou komunitu,
— podílet se na rozvoji intelektuálního potenciálu společnosti.
Cílovou skupinou jsou tedy rodiče s dětmi od narození do konce jejich předškolního věku. Po nástupu do první třídy na ně již čeká další úspěšný projekt SKIP – populární Knížka pro prvňáčka…
Do projektu S knížkou do života se v Česku zapojili nejen veřejné knihovny a rodiče s dětmi, ale podporují jej také někteří jednotlivci, nakladatelství, představitelé samosprávných i státních orgánů a další partneři. Pracuje se na rozšíření kooperace s mateřskými školami, mateřskými centry, lékaři, vydavateli dětské literatury a především s veřejnou správou. Sluší se poděkovat všem, kteří projektu věří a podpořili jej významně už v pilotní fázi, především tedy Ministerstvu kultury ČR, Nadaci ČEZ, Nadaci Čtení pomáhá, pojišťovně MetLife, nakladatelství Triton, distributorovi audioknih Audioteka.cz.
Jak vlastní projekt probíhá?
Rodičům novorozence je na slavnostním setkání (vítání občánků, speciální slavnost v knihovně apod.) nejprve předávána dárková sada, která obsahuje knížku a audioknížku pro jejich děťátko, návod, jak a co začít dítěti číst, seznam doporučené literatury pro děti – to vše zajišťuje centrálně SKIP. Knihovny by individuálně měly jako další dárek dodat členskou legitimaci do knihovny a také nabídku svých aktivit (ev. pozvánky) pro rodiče s malými dětmi, příp. další drobné dárky. Zapojené knihovny se pak ale také musí věnovat intenzivněji práci s rodiči a jejich dětmi od narození do šesti let, udržovat pravidelný kontakt s rodinami oslovenými v rámci projektu, pořádat pro ně setkání a vhodné akce. Předpokládá se uspořádání alespoň čtyř akcí ročně pro tuto uživatelskou skupinu v každé ze zúčastněných knihoven, poskytování informací o knihách pro děti, budování nové komunity uživatelů knihovny. Tuto činnost musí knihovna také řádně dokumentovat. Zároveň se předpokládá propagace projektu v místě působení. Nejde tedy jen o jednorázové předání dárků bez další návaznosti. Rodiče budou navíc znovu oslovováni v době, kdy jejich děti dosáhnou tří let a obdrží další knižní dárek.
Předpoklady pro zapojení knihovny do projektu
Předpokladem je určitě kvalitní fond literatury pro děti. Účastníkem projektu může být pouze knihovna s dostatečným výběrem knih pro malé děti. Vzhledem k tomu, že součástí dárkových sad jsou i přehledy titulů knih, které by měli rodiče svým dětem číst, je důležité, aby tyto knihy v relevantním výběru v knižním fondu nechyběly. Nutná je rovněž úprava prostředí pro návštěvu rodin s malými dětmi. Předání sad lze uskutečnit i mimo knihovnu, pokud knihovna nemá dostatečné prostory. Záleží na místních poměrech a formě spolupráce s organizacemi, které takový prostor poskytují. Knihovna by však měla rodičům poskytnout místo pro péči o miminko (přebalovací pult, hygienické zázemí) a prostor pro další setkávání s rodiči a jejich dětmi (dětský koutek).
Nezbytné jsou i organizační schopnosti. Účast v projektu vyžaduje běžné zkušenosti knihovníka/pracovníka v knihovně, ideálně samozřejmě doplněné o zkušenost s pořádáním setkání rodičů s velmi malými dětmi a s poskytováním konzultační asistence (výběr vhodných titulů, návody, jak číst malým dětem, praktické ukázky interpretace textů, práce s obrázkovými knížkami a výklad ilustrací, optimální kombinace tištěných a digitálních médií, omalovánky, aktivity – interaktivní hry apod.). Některé z těchto aktivit lze nahradit či doplnit vystoupením odborníka. Základním předpokladem je ovšem chtít rozšířit služby knihoven i na děti v předčtenářském období a jejich rodiče, chtít se do projektu zapojit a respektovat jeho podmínky. Nutným předpokladem úspěchu je otevřenost knihovny celé rodině. Potřebná je i schopnost vyhledávat alternativní finanční zdroje a partnery projektu v místě, zejména pak podporu veřejné správy.
Nejde tedy o nic, co by knihovnám nepříslušelo, co by se míjelo s jejich posláním. Je jen třeba specifickým způsobem oslovit další segment komunity/obce a přizpůsobit mu své služby. Že je to segment velmi žádoucí i velmi perspektivní, dokazují výsledky řady průzkumů i zkušenosti z knihoven v zahraničí i doma. Několik knihoven v ČR, jak jsme zmínili, již řadu let v plné míře úspěšně principy projektu Bookstart realizuje. Oslovují rodiče novorozenců, a to většinou dárkem věnovaným u příležitosti narození děťátka (knížkou, průkazkou do knihovny, nabídkou dalších služeb knihovny atd.) a s těmito rodiči pak průběžně dále spolupracují při podpoře čtenářství jejich dítěte. Další knihovny sice počáteční dárek rodičům novorozených děťátek zatím nedávají, pro podporu čtení a čtenářství dětí se je však snaží systematicky a dlouhodobě získat. Většina knihoven si totiž velmi dobře uvědomuje, že čtenářství a motivace k němu nezačíná až s nástupem dítěte do školy, nýbrž že je třeba pěstovat je od nejútlejšího věku, a uvědomuje si i to, že pro tuto práci je zapotřebí získat intenzivní podporu a navázat spolupráci s rodiči. Děti totiž jsou vždy i budoucností knihovny.
Z hlediska veřejných knihoven je projekt velkou příležitostí. Umožňuje navázat pozitivní vztahy s další částí populace prostřednictvím cílené nabídky speciálních služeb a získávat nové členy (registrované uživatele, čtenáře), nabízí zaklenutí pomyslného oblouku systematické práce knihoven v oblasti podpory čtenářství od dětí v raném věku po školáky, je vhodným východiskem k získání a spolupráci s dalšími partnery a podpůrci v obci, poskytuje příležitost k intenzivnější prezentaci a propagaci práce veřejných knihoven v obcích, a to jak směrem k veřejnosti, tak směrem k veřejné správě. Dává šanci navrátit čtenářskou a funkční gramotnost do centra pozornosti a pozitivně ji ovlivnit, přesvědčit a učit rodiče, pozitivně ovlivnit motivaci nejmenších dětí k četbě a učinit to systémově a systematicky, umožňuje potvrdit nezastupitelnou – a v tomto procesu vůdčí – roli knihoven. Navíc je dalším podnětem ke spojení sil, společnému postupu a práci v rámci oboru, což, jak víme, bývá vždy nejefektivnější.
Pilotní fáze projektu je v běhu, 120 odvážných knihoven začalo pracovat; výsledky budou průběžně monitorovány a vyhodnocovány. Jako bytostný optimista věřím, že projekt pilotní se postupně změní v dlouhodobý a kvantitativně i kvalitativně rostoucí, který postupně získá celospolečenskou podporu, protože je to projekt přínosný jak pro knihovny, tak (především) pro čtenáře, resp. obyvatele ČR. Nejdůležitější bude, jak se k účasti v projektu postaví samy knihovny – od té v nejmenší vesničce po největší knihovny v krajských městech či v městě hlavním. Právě na jednotlivých knihovnách bude záležet – a vlastně vždy záleží – úspěšnost jakékoli společné aktivity.
Další informace o projektu se průběžně uveřejňují na webu SKIP (http://skipcr.cz/) a rozesílají prostřednictvím konference Andersen.