Hlavní obsah stránky
UDÁLOSTI: Jak jsme se učili motivovat zaměstnance
LUCIE RYSNEROVÁ lucie.rysnerova@vkol.cz
Nejčastějším typem školení, který u nás knihovníci poptávají, jsou bezpochyby tzv. soft skills. Měkké dovednosti, jak zní oficiální český překlad, jsou přenositelné napříč obory a zahrnují širokou množinu kompetencí definujících naše chování – od sebereflexe přes komunikaci až po schopnosti analyzovat a vyřešit daný problém. Jsou tedy stejně potřebné ve vysokých manažerských pozicích jako v každodenní práci v knihovně. Prvním a nejdůležitějším krokem v jejich získávání je však najít dobrého průvodce.
Lektorka Soňa Plháková k nám přijela poprvé s tématem prevence syndromu vyhoření. Doporučily nám ji kolegyně z Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě, s nimiž spolupracovala již delší dobu. Měla tedy bohaté zkušenosti s knihovníky a znala jejich problémy. Co nás ve Vědecké knihovně v Olomouci však překvapilo nejvíce, bylo, že dokázala jako velmi zkušená psycholožka přesně definovat, co by nám pomohlo: „Problém vyhoření není ani tak ve vyčerpání knihovníků v dennodenní komunikaci se čtenáři či kolegy, jako spíše v jejich vlastní motivaci.“ Tak se u nás na jaře 2017 poprvé uskutečnil workshop Vedení motivačního rozhovoru se zaměstnanci.
Základem ledovce jsou peníze, tou špičkou ale seberealizace
První a pravděpodobně nejdůležitější věcí, kterou se na seminářích Soni Plhákové vedoucí pracovníci našich knihoven dozvěděli, je, že motivace nerovná se pouze dostatečná finanční odměna. Ta sice v pomyslné pyramidě potřeb a motivace zaujímá čestné místo v jejích základech, na její špici se však skví něco docela jiného, a to seberealizace. Krátkozraký manažer by si v této chvíli řekl, že problém je přesně tam, kde myslel – v zaměstnanci. Demotivovaný zaměstnanec by ale vinu viděl přesně na opačné straně. Jak to tedy je?
Ukazuje se, že alfou a omegou všeho je komunikace. Nadřízený může podřízenému nabídnout konkurenceschopné finanční ohodnocení, pracovní smlouvu na dobu neurčitou a křeslo v pohodlné kanceláři, ale pokud s ním nebude mluvit a brát jej jako důležitou součást týmu, pravděpodobně mu člověk s ambicemi stejně brzy odejde. A kam? Přece tam, kde mu kromě jistoty výplaty přidají i zpětnou vazbu jeho výkonu, možnost se dále vzdělávat a hlavně ukázat, co v něm je. Každý z nás totiž podvědomě chce to, co dělá, dělat dobře. „A pokud výkon dobrý není, pak musí umět dobrý manažer nabídnout změnu – nový projekt, jiné pracovní místo, které více zohledňuje schopnosti a profil zaměstnance, vedení týmu nebo třeba specializaci. A o tom všem je potřeba se zaměstnanci mluvit,“ dodává lektorka. Ale jak?
Není dobrého zaměstnance bez dobrého nadřízeného a naopak
Motivační workshop vás naučí, že k dobré spolupráci jsou vždy potřeba obě strany. K tomu, aby podřízený mohl svou práci dělat dobře, potřebuje totiž přesně vědět, co se od něj vlastně čeká. K dovednostem dobrého manažera tedy patří schopnost zadávat úkoly jasně a srozumitelně, ale také chválit, a pokud už se něco nepovede, také správně vytýkat. Na druhé straně dobrý podřízený se musí umět zeptat, pokud mu něco není jasné, vyjádřit svůj názor a hlavně musí umět přijmout pochvalu, ale také kritiku. Často se tak stává, že nadřízený zadá nejasný úkol, který podřízený nesplní podle jeho představ. Následuje kritika na straně jedné a demotivace a nespokojenost na straně druhé.
Daný workshop se u nás loni uskutečnil celkem dvakrát a v obou případech se setkal s ohromným zájmem účastníků. Přijížděli nejen z Olomouckého kraje, ale i ze západních Čech. Jejich nadšení dokládají i komentáře v evaluacích, které hýří superlativy. Nejlepší pak je, když si přečtete, že kurz byl nejlepší, jaký kdy absolvovali.
Protože však za jeden den není možné ovládnout vše, co by měl dobrý vedoucí umět, připravujeme na rok 2018 pokračování. Bude se konat 26. 9. 2018. Slovy Soni Plhákové: „Půjdeme v motivaci dále do hloubky. Účastníci si tentokrát odnesou praktickou zkušenost s vlastním vedením a možnými úskalími motivačního rozhovoru se zaměstnancem a také jednu koučovací techniku pro hledání rovnováhy mezi osobní spokojeností a pracovním výkonem.“ Zváni jsou všichni, kteří ví, že žádný učený z nebe nespadl, neboť devět z deseti účastníků zjistí, že i tak bazální věc jako komunikace je něco, co se celý život učíme. My všichni.