Hlavní obsah stránky
UDÁLOSTI: Výstava READ – bizarní knihovna v Kunsthalle Praha
YVETTA HYNČICOVÁ yvetta.hyncicova@mlp.cz
Kunsthalle Praha se na pět měsíců proměnila v knihovnu. Výstavu READ, která probíhá v moderním uměleckém prostoru na Klárově od 16. 11. 2023 až do 22. 4. 2024, má na svědomí skandinávské umělecké duo Elmgreen & Dragset. Na ploše 900 m2 návštěvníci uvidí knihy, sochy, plastiky, obrazy či celou Knihovnu nevypůjčených knih.
READ má podobu fiktivní knihovny, jejíž regály a přilehlé prostory zaplnila umělecká díla s knižní tematikou od surrealismu přes Fluxus až po současnost. Vystavená díla přibližují myšlenku knihy nejen jako textu, ale také jako fyzického objektu, píše se v úvodu digitálního průvodce výstavou. Ta představuje práce 60 mezinárodních umělců ze sbírky Kunsthalle Praha i mimo ni. Kurátory výstavy jsou právě Elmgreen a Dragset ve spolupráci s Christelle Havranek (hlavní kurátorka Kunsthalle Praha) a Barborou Ropkovou (kurátorka sbírky Kunsthalle Praha).
READ je první velká výstava norsko-dánského dua v Praze a oslavuje literární dědictví metropole. Na této výstavě ale nejde příliš o čtení jako takové, nýbrž spíše o čtení intuitivní: o zkoumání interpretací, učení se a porozumění. Nejde tedy pouze o to si exponáty prohlédnout, ale hlavně se nad nimi zamyslet. Výstavu READ ocení zejména lidé libující si v minimalismu, bizarnosti a s detektivním smyslem, jelikož v ní nenajdete moc popisků. Musíte se zorientovat v papírovém letáčku nebo můžete použít digitálního průvodce, kterého snadno získáte do svého mobilu načtením QR kódu.
S výstavou READ se poprvé potkáte už ve foyer Kunsthalle, kde cestou do šatny narazíte na participativní umělecké dílo Knihovna. To přímo vyzývá návštěvníky k nadepsání prázdných hřbetů knih vlastními tituly. Vzniká tak dynamická instalace zachycující pomíjivé znalosti, osobní zkušenosti a okamžité nápady.
Prvním klasickým výstavním prostorem, do kterého návštěvník vstoupí, se nachází hned v suterénu. Už cestou po schodech se před ním rozprostře na pohled podivná knihovna. Možná budete chvíli přemýšlet, co je na ní divného – knihy otočené hřbety dolů, tedy tak, abyste nepoznali, o jaké tituly jde. Jedna celá police je věnována sbírce knih s vyobrazením Poutníka nad mořem mlhy, stěžejního díla romantického umění od Caspara Davida Friedricha, na obálce. Shromážděním těchto knih Chicagské centrum pro studium Caspara Davida Friedricha demonstruje, jak jsou konkrétní umělecká díla využívána k vizuálnímu ztvárnění určitých témat, a dokumentuje, jak se tato témata mohou v průběhu času měnit, uvádí se v oficiálním letáčku k výstavě. Regál obsahuje na 51 knih od odborných publikací o romantismu přes moderní seberozvojové a filozofické knihy po díla hlásící se k nacionalistickým a rasově nadřazeným hodnotám.
Suterén je opravdu plný exponátů, takže se může stát, že některý z nich unikne vaší pozornosti. Ve výstavním prostoru je množství malých dílek schovaných v regálech či mezi nimi, na nejvyšším bodě dlí malá nedosažitelná kolekce knih o horolezectví v češtině připomínající siluetu hor a v rohu za pomyslnou recepcí najdete interaktivní Transfeministické zavazadlo. To má podobu tří kufrů plných knih, kterými se návštěvníci můžou přehrabovat, a krátkého filmu promítaného na zeď. (O tom, že na knihy můžu sahat, jsem se samozřejmě kvůli absenci fyzického popisku dozvěděla až doma při dočítání digitálního průvodce. Kdybych totiž měla každý exponát studovat s digitálním průvodcem na místě, patrně v Kunsthalle nocuji. A už tak jsem odcházela jako poslední.)
Je načase přesunout se do horní části výstavy v prvním patře. Ta připomíná galerii o poznání více než suterén. Nachází se zde několik vitrín a obrazů na zdech, všechno ale bez tradičních popisků. (Musím se přiznat, že tady už u mě problém s orientací mezi exponáty nastoupil v plné míře.) Pokud jste v suterénu rozluštili spojitosti všech vystavovaných předmětů s knihovnou a čtením, tady už budete mít místy trochu problém ji najít. Ale tahle výstava je hodně o zapojení vlastní fantazie a domýšlení souvislostí, tak třeba v tom budete úspěšnější než já.
Jako začínající knihovnici mě v tomto patře samozřejmě nejvíce zaujala Knihovna nevypůjčených knih. Je to místně specifická instalace tvořená knihami z Městské knihovny v Praze, které nebyly nikdy vypůjčeny. Tím se dá podle autorky poukazovat na témata a znalosti, které veřejnost přehlíží. Veřejná knihovna je pro mě trochu jako muzeum, protože jejím posláním je shromažďovat a uchovávat, nechala se slyšet autorka Meriç Algün. Existence a plnost tohoto regálu ale možná není až takové mystérium, jelikož mnoho zdejších exemplářů jsou třeba cizojazyčné odborné publikace, o které logicky nemusí být mezi pražským čtenářstvem takový zájem.
Další pozoruhodností k zamyšlení je sbírka padesáti nejvíce zakázaných knih ve školách ve Spojených státech amerických. Ty společně utvářejí portrét témat, která se americká pravice snaží kontrolovat. Jde zejména o knihy s tematikou rasy, pohlaví, sexuality, politiky a sociální třídy.
Výstava READ je doplněna o projekce v KunstKině každou poslední středu v měsíci, přednášky jednotlivých autorů a workshopy. Kunsthalle Praha k ní také vydá bohatě ilustrovaný katalog výstavy s esejemi.
— Michael Elmgreen se narodil v roce 1961 v Kodani, Dánsko
— Ingar Dragset se narodil roku 1969 v Trondheimu, Norsko
— jako umělecké duo pracují od roku 1995
— jejich dílo zkoumá vztah mezi uměním, architekturou a designem
— pracují a žijí v Berlíně
— jejich tvorba je známá svým vtipem a podvratným humorem a také se zabývá sociálními a kulturními otázkami
— READ je jejich první velká výstava v Praze